små maskliknande djur i akvariet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falket

    små maskliknande djur i akvariet..

    Hej!

    jag har ett 280 liters akvarium med lite vanliga zebraciklider ..
    allt funkar fint.. men i botten segmentet .. tex när fiskarna stökar runt lite
    så dyker små mask liknande djur upp max 5mm och åker med filter strömmen.
    dom ålar sig och går ann. fiskarna verkar må bra för övrigt och dom verkar varken se eller äta de små maskarna. nån som vet vad för djur det kan va?
    och om de pestar ner fiskarna eller växterna?
    har inte kört med frys eller levande foder. endast torrbollarna.
    kan de ha följt med växterna jag köpte för ca 2 månader sen?

    känns ju lite som man har "flugor i trumpeten" fast då i akvariet.

    jätte tack för svar.

    Niklas
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

    #2
    Ursprungligen postat av Falket
    Hej!

    jag har ett 280 liters akvarium med lite vanliga zebraciklider ..
    allt funkar fint.. men i botten segmentet .. tex när fiskarna stökar runt lite
    så dyker små mask liknande djur upp max 5mm och åker med filter strömmen.
    dom ålar sig och går ann. fiskarna verkar må bra för övrigt och dom verkar varken se eller äta de små maskarna. nån som vet vad för djur det kan va?
    och om de pestar ner fiskarna eller växterna?
    har inte kört med frys eller levande foder. endast torrbollarna.
    kan de ha följt med växterna jag köpte för ca 2 månader sen?

    känns ju lite som man har "flugor i trumpeten" fast då i akvariet.

    jätte tack för svar.

    Niklas
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58460 handlar om detta finns även en tråd tidigare om detta. heter nematoder om dom e vita sytrådstunna och som du säger ca 5mm långa... Bra mat förfirrarna, och absolut ofarligt. Beror på övermatning, sök på nematoder så får du mer info. Hade samma problem nyligen...
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Inge att oroa sig för. Precis som Oden säger så är det lite för mycket mat i bottenmaterialet. Dra ner lite på matningen så försvinner dom inom kort.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • January 2007
        • 869

        #4
        I mitt fall kom det när jag bytade foder och firrarna inte var så förtjusta i det och lämmnade allt orört. Fortsatte att mata men dom gillade aldrig det så då kom maskarna och festade på det istället...
        Efter lite tipps så började jag att vid varje vattenbyte slamsuga sanden och nu e dom precis som vintern borta..... tacka vet jag skåne, idag var det shorts på vid vattenbyte
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Tro det eller ej men det var det i Växjö oxå
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • January 2007
            • 869

            #6
            för solen som lös på oss igår OCH I DAG!!!!
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              #7
              Ja, det är så hett i Växjö så jag tror nog att du får fylla ditt kar och bada lite i det Larry
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                Hihihi jo ja har lite tankar på att fylla burken bara för skoj skull o pluppa i en liten ancistrus bara för att se hur det blir
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Sorry Nicklas inte meningen att sno din tråd
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Falket

                    #10
                    hmmm har hänt lite sen sist.

                    oki.. jag märker att maskarna kan fastna på fiskarna och "åka med"för ca en vecka sen..
                    dom försöker klia av dom mot stenar osv.en ciklid kolade i förrgår.. nu ser det ut att vara golden nugget malens tur,den e halvlam så man får nästintill simma åt den.. även 2 st blå zebra ser för jävliga ut i fjällen och börjar se sömniga ut.. lite fläckvis ärriga liksom-lite shitface som micke tornving.. kan ge mig på att mask jäklarna har nåt med detta att göra.. och fiskarna blir liksom långsamt lama i ca 3 dagar och slöa.. och sen ligger döda dan efter..
                    hur som helst ..har rivit ut hela burken i kväll.hittade som ni säger gammal möglig mat som nästan kunde säga "hej" och hoppa jämfota. 2 mindre översvämmningar- dock parketten ok , fick spöa upp katten så han höll sig i schack med slangarna... så är allt i burken igen. allt är fasen diskat med varmt vatten och rotborste i ren panik.
                    vi får se vad som händer..detta är nog det ja kan göra.eller? nån mer ide?
                    hade i aqutan också.
                    20 spänn på golden malen kolar i natt.

                    hörs imorrn.

                    nikke

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • January 2007
                      • 869

                      #11
                      Ursprungligen postat av Falket
                      oki.. jag märker att maskarna kan fastna på fiskarna och "åka med"för ca en vecka sen..
                      dom försöker klia av dom mot stenar osv.en ciklid kolade i förrgår.. nu ser det ut att vara golden nugget malens tur,den e halvlam så man får nästintill simma åt den.. även 2 st blå zebra ser för jävliga ut i fjällen och börjar se sömniga ut.. lite fläckvis ärriga liksom-lite shitface som micke tornving.. kan ge mig på att mask jäklarna har nåt med detta att göra.. och fiskarna blir liksom långsamt lama i ca 3 dagar och slöa.. och sen ligger döda dan efter..
                      hur som helst ..har rivit ut hela burken i kväll.hittade som ni säger gammal möglig mat som nästan kunde säga "hej" och hoppa jämfota. 2 mindre översvämmningar- dock parketten ok , fick spöa upp katten så han höll sig i schack med slangarna... så är allt i burken igen. allt är fasen diskat med varmt vatten och rotborste i ren panik.
                      vi får se vad som händer..detta är nog det ja kan göra.eller? nån mer ide?
                      hade i aqutan också.
                      20 spänn på golden malen kolar i natt.

                      hörs imorrn.

                      nikke
                      Svårt att tänka mig att nematoderna skulle ha något med det att göra....
                      men skall inte svära på det bara det att jag INTE hade det problemet när jag hade det. Och hoppas att golden malen klarar sig, och att du verkligen kommer på vad problemet är....
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Falket,
                        plocka upp några maskar och kolla på dem i förstoringsglas, eller om du kan se någon mot rutan. Har de lite större runt huvud så är det inte nematoder utan något betydligt tristare. Finns ett gäng maskar som kan parasitera på fisk, ibland med dödlig utgång.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Falket

                          #13
                          detta blir bara underligare och underligare..

                          oki malen verkar leva..han rör på sig ialla fall. DOCK så låg en zebra död när ja kom hem idag.
                          fjällen angripna av något som som ut som vitare brännmärken näst intill på hela fisken. svullen och fenor rakt ut och munnen vid öppen. de andra brukar ju gnaga lite på döa fiskar men nu verkade dom undvika liket i hörnet. jätte tack för tipsen..
                          nån som vet nån bra åtg? finns det nåt bra medel att tippa i , som tar ihjäl allt utom fiskarna? som liksom nollar akvariet:-) ser inga spår av maskarna/parasiterna efter julstädningen igår. tror dock som sagt att parasiterna kom med växterna ja köpte.

                          än en gång tack för alla svar.

                          nikke

                          Kommentar

                          • Falket

                            #14
                            just det...

                            jag min strut tog inte hand om nån mask innan ja skurade.. men vad ja kan minnas så hade de små djuren något större (pytte) huvud.

                            :-(

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #15
                              Hmm. Vore bra om du verkligen kunde kolla närmare på någon av maskarna. Enten så har de något att göra med sjukdomen eller så är det en slump med nematoder och någon annan sjukdom. Något vajsing är det i allafall.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...