När ska ynglen växa?
Kollaps
X
-
-
Jag har sedan länge slutat med silar, ljusavskärmade kläckningsburkar, pet-flaskor, luftpumpar etc när jag kläcker artemia.
Jag tar en öppen plastburk, som rymmer 0,5-1 liter. Fyller den med ca 4 cm saltvatten. Häller i äggen. Klart.
Inget lock, ingen anordning för att separera äggen från artemian, ingen sil, ingen pump. Bara en öppen burk.
Artemian koncentreras alltid i hörnorna på burken. När jag ska mata tar jag bara en bit (ca 1 meter) luftslang och suger upp så mycket artemia jag tycker mig behöva och sprutar sedan ner det till ynglena. Naturligtvis blir det en del spill - inte alla artemia samlas i hörnorna. Och några ägg följer med när jag matar. Faran med att få med artemiaäggskal i yngelakvariet är överdriven. Jag har fött upp hundratals yngel på denna artemia (ciklider, levandefödare och labyrintfiskar) och ingen har dött av något äggskal vad sett.
Har använt de flesta andra artemiakläckningsmetoder men inget slår dennna vad det gäller bekvämhet.Tjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
Faran med att få med artemiaäggskal i yngelakvariet är överdriven. Jag har fött upp hundratals yngel på denna artemia (ciklider, levandefödare och labyrintfiskar) och ingen har dött av något äggskal vad sett.
Har använt de flesta andra artemiakläckningsmetoder men inget slår dennna vad det gäller bekvämhet.Kommentar
-
Vad jag alltid har läst och hört att det varnas för är att ynglena skulle kunna sätta äggskalen i halsen eller få förstoppning av dem. Men mina erfarenheter tyder alltså inte på det.Tjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
Artemian håller fint i kylen, men ska man göra av med den rätt snart kan den stå i rumstemperatur, förvara länge = frys/FredrikKommentar
-
Kommentar
-
dock har jag ingen erfarenhet av glassburksmetoden, den funkar inte i mitt fall iaf pga av för stor mängd.Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
En liten sak jag reagerade på när jag gick upp idag var att en del av äggen inte flöt. En del hade lyckets komma över till andra sidan. kanske har för stor glipa undertill.... Någon som vet varför inte alla flyter?Kommentar
-
Såg ett par levande saker trycka mot ena hörnet (där luset är) nu när jag kom hem =) Dom har bara vart i i ca 20 timmar.. Låter dom stå tills i morgon iaf.Kommentar
Kommentar