Fisktuberkulos i handen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bicepskungen
    Användare
    • March 2005
    • 13

    Fisktuberkulos i handen?

    Haft problem med min hand i ett halvår nu, dock inga eksem utan att den svullnar upp på olika ställen(fingrar,knogar,handled,etc). Nyligen varit gipsad oxså pga detta, måste även käka diklofenak. Nästa vecka vill dom skära upp handen ta prover o spola rent, de vet ej vad det är, misstänker mytoplasmabakt(vet ej om jag stavar rätt). När jag frågade om fisktbc kunde det vara det med(kanske). Är frisk i övrigt och alldrig sjuk,är dock rädd om händerna då jag förtjänar mitt bröd på dom. Äger 3st akvarium som jag pillar lite med ibland. Behöver hjälp av mina vänner, dvs av er .
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Finns en artikel om sjukdomen här http://www.zoopet.com/index.php?opti...319&Itemid=206

    Kommentar

    • Bicepskungen
      Användare
      • March 2005
      • 13

      #3
      Hmm, verkar inte som att det är fisktbc då jag ej har eksem eller svårläkta sår. Min hand svullnar upp på olika ställen(fingrar,knogar,handled).Glömde nämna att jag även fått cortison injicerat i handen.
      Mvh Anders.

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

        #4
        Du skrivera att du arbetar med händerna... det kan helt enkelt vara så att du överanstränger dem genom intensivt pillande 8 timmar om dan... som elektriker kan man ibland känna i händerna när man kopplat intensivt med något pilligt någon dag.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av Bicepskungen
          Hmm, verkar inte som att det är fisktbc då jag ej har eksem eller svårläkta sår. Min hand svullnar upp på olika ställen(fingrar,knogar,handled).Glömde nämna att jag även fått cortison injicerat i handen.
          Mvh Anders.
          Har man psoriasis atrit så svullnar man upp på just de ställen du nämner. Jag har just detta - men under vintern brukar jag också ha en del småsår på händerna. Dessa försvinner nästan helt under sommaren, men svullnaderna/förhårdnandena är kvar

          Kommentar

          • Bicepskungen
            Användare
            • March 2005
            • 13

            #6
            Jobbar som vapensmed och kan använda båda händerna använder dock högran något mer, men problemet ligger i vänster hand. Har inga problem med några sjukdommar i övrigt. Den blir heller inte bättre av att jag vilar handen en längre tid(1 vec). Fick in ett främmande föremål i handen okt-07 som det tog lång tid att läka(gillar ej att gå till doctorn i onödan). Problemet började efter det, röntgen visar ett metallföremål i handen men medecinmannen tror ej att det orsakar problemet. Han kommer dock att plocka bort det när handen rensas. Kan även vara en träbit som jag fått in,syns då ej på röntgen.

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Bicepskungen
              Jobbar som vapensmed och kan använda båda händerna använder dock högran något mer, men problemet ligger i vänster hand. Har inga problem med några sjukdommar i övrigt. Den blir heller inte bättre av att jag vilar handen en längre tid(1 vec). Fick in ett främmande föremål i handen okt-07 som det tog lång tid att läka(gillar ej att gå till doctorn i onödan). Problemet började efter det, röntgen visar ett metallföremål i handen men medecinmannen tror ej att det orsakar problemet. Han kommer dock att plocka bort det när handen rensas. Kan även vara en träbit som jag fått in,syns då ej på röntgen.
              Om du fått Fisktuberkolos måste du visa någon artickel då läkare alldrig hört talas om detta och inte kommer att tro dig, sedan kommer dom att ge dig någon skitmedicin som ej hjälper (be om Clacid kostar säkert 1500spänn)
              (fisktuberkolos är anmälningspliktigt)
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              Arbetssätt...