Beslutsångest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palleh
    Användare
    • December 2006
    • 704

    Beslutsångest

    Har haft beslutsångest dem senaste 3 veckorna om ja ska köra Haplisar i båda mina större kar eller köra ett med haplisar och ett med mbunas.

    Karen är ett 840liters kar det går Haplisar i och det ska det göra med men sedan har jag ett 500liters kar där de går 6 st C.Trewavasae och 3 P.sp.Spilonotus Tanzania i bara än så länge. Frågan är då alltså ska ja köra haplisar i 500 karet med eller köra på mbunas?

    Mitt huvudintresse är Haplisarna därav att att dem går i 840 karet men har även en grupp hemodlade Fuellborni katale som jag är väldigt svag för.

    Någon som kan komma med några tips om min beslutsångest? Tanken är att jag ska välja det som håller bäst i längden och har ingen lust att sälja å köpa fisk stup i kvarten för att variera.

    Lägger in en bild på 840 karet och en på 500 karet när det va nystartat
    http://picasaweb.google.com/palleph

    Nya bilder laddas upp hela tiden


    Mvh Patrik

    Kampfisk!
  • diskus
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 276

    #2
    Inte en helt lätt frågeställning....

    ...men då du uppenbarligen upptäckt Haplisar och gillar dem kan Mbuna kanske upplevas som lite stökigare och deras biotop innehåller som bekant mer sten...Charmigt med olikheter men fördelen är att du kan, med 2 haplis burkar, flytta om vid behov. Ex. vid lek eller för att ge vissa arter extra utrymme under en period!

    Min högst personliga spaning är du ska köra på 2 haplis burkar och introducera en Aulonocara art i ditt 500 liters. Om du gillar Haplisar borde du "älska" Aulonocara som verkligen kommer till sin rätt i ett Haplis akvarium (med rätt sorts Haplis iofs ;-))

    Lycka till

    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Jag tycker även jag att du sak köra Haplisar i båda karen. Detta föratt rätt som det är så kommer det en yngelperiod o då kan du på ett enkelt sätt börja pyssla runt i byttorna utan att du behöver köpa till eller kvikt göra dig av med en fisk.
      Dessuom så gillar jag nördtanken på att bara köra en smal inrikting.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • palleh
        Användare
        • December 2006
        • 704

        #4
        Missade visst att skriva men har en grupp Aulonocara sp Stuartgranti Maleri i stora burken och en grupp Aulonocara Korneliae ungdjur på uppväxt som ja haft som tanke att ha i 500 liters karet sedan.
        Tack för svaren iallfall..behövde höra någon säga det med bara(eller aa läsa).

        Kommer dock sakna "stirret" å färgen med mbunas (som jag hade förut i stora karet) lite men det kanske kan kompletteras med en art mbuna i stora baljan.

        Någon som kan ge ett bra exempel på en art till iföljande 500 karet:

        Copadichromis Trewavasae
        Aulonocara Korneliae
        Protomelas sp. Spilonotus Tanzania
        http://picasaweb.google.com/palleph

        Nya bilder laddas upp hela tiden


        Mvh Patrik

        Kampfisk!

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #5
          Har aldrig varit inne på sk Haplisar förr men borde inte Demasoni passa bra i en sån burk? Då får man ju upp tempot iaf tänker jag! Kan ju va kul å glo på mellan Haplis-lekarna när de bara står å såsar.
          Hade jag själv haft en stor balja till övers skulle jag vilja ha Mbunas modell större/mer aggro,tex L. Fuelleborni, Chilumba-zebror & Petrotilapia tex. Haft dessa förr men i ett 540 å det var alldeles för litet för dessa.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            #6
            Blir lite fundersam på din annons... http://www.ciklid.org/kop_salj/kop_s...a.php?nr=35115 Två oranga hanar och 4 OB ?? Kallar du den på bilden O ? Om inte; hur ser en Orange Katale-hane ut??
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • palleh
              Användare
              • December 2006
              • 704

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              Blir lite fundersam på din annons... http://www.ciklid.org/kop_salj/kop_s...a.php?nr=35115 Två oranga hanar och 4 OB ?? Kallar du den på bilden O ? Om inte; hur ser en Orange Katale-hane ut??
              Nej menar inte O. Ska göra om annonsen menar vanliga Fuellborni katale hanar.
              Riktigt snygga med
              Angående demasonin så tror jag den är för stökig.
              Tänkte isåfall mer på en lugnare mbuna men de kanske får vänta det. Vad kan slå ruggigt snygga utfärgade Copadichromisar å Protomelas=)
              http://picasaweb.google.com/palleph

              Nya bilder laddas upp hela tiden


              Mvh Patrik

              Kampfisk!

              Kommentar

              • Martin Jansson
                Användare
                • September 2006
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av palleh
                Nej menar inte O. Ska göra om annonsen menar vanliga Fuellborni katale hanar.
                Riktigt snygga med
                Angående demasonin så tror jag den är för stökig.
                Tänkte isåfall mer på en lugnare mbuna men de kanske får vänta det. Vad kan slå ruggigt snygga utfärgade Copadichromisar å Protomelas=)
                Fullt utfärgade Lethrinops Red Cap

                Med tanke på din öppna sandyta kanske det skulle gå att få in en grupp av Red capen.. Skulle det lyckas får du en otrolig färgprakt i ditt akvarium.

                MVH
                Martin

                Kommentar

                • palleh
                  Användare
                  • December 2006
                  • 704

                  #9
                  Ursprungligen postat av Martin Jansson
                  Fullt utfärgade Lethrinops Red Cap

                  Med tanke på din öppna sandyta kanske det skulle gå att få in en grupp av Red capen.. Skulle det lyckas får du en otrolig färgprakt i ditt akvarium.

                  MVH
                  Martin
                  Jo det hade absolut inte varit helt fel. Men med tanke på att man behöver cirka 10 st eller mer så blir priset hyfsat högt om man köper i butik. Däremot får du gärna tipsa om du vet någon odlare som har lite yngel på G.

                  Men det lutar hur eller hur helst åt det röda hållet=)
                  http://picasaweb.google.com/palleph

                  Nya bilder laddas upp hela tiden


                  Mvh Patrik

                  Kampfisk!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...