För "varmt" i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slagskott
    Användare
    • May 2007
    • 180

    För "varmt" i akvariet

    Hej.
    Har stött på ett problem, mitt akvarium håller en temperatur på nästan 40 grader - trots att jag inte ens har igång doppvärmaren.

    Nu skulle man kunna tro att inomhustemperaturen är jättehög, som en bastu men den ligger på ungefär 25 grader.

    Ska man installera en kylanläggning eller ska man partiellt byta vatten var tredje dag för att korrigera problemet ?

    Tacksam för svar.
    – Säger man Mark eller Marc?
    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
    ---
    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt
  • Slagskott
    Användare
    • May 2007
    • 180

    #2
    Kanske skulle tillägga att jag har 4 rör i lysrampen och att jag inte har igång ljust på dagen och nu endast ett rör på kvällen
    – Säger man Mark eller Marc?
    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
    ---
    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

    Kommentar

    • Kentgerry
      Användare
      • February 2008
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av Slagskott
      Hej.
      Har stött på ett problem, mitt akvarium håller en temperatur på nästan 40 grader - trots att jag inte ens har igång doppvärmaren.

      Nu skulle man kunna tro att inomhustemperaturen är jättehög, som en bastu men den ligger på ungefär 25 grader.

      Ska man installera en kylanläggning eller ska man partiellt byta vatten var tredje dag för att korrigera problemet ?

      Tacksam för svar.
      jag hade ungefär samma problem, men min tempmätare visade visst bara 30gr, men jag testade o byta tempmätare, då sjönk tempen nästan med 5grader. så testa de först, kör oxå utan värmare o T5 rör, som skall ge mindre värme sägs de.
      Jag ser dåligt när jag blundar

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

        #4
        Är du säker på att termometern visar rätt? 40 låter extremt mycket och osannolikt i mina öron, snarare att du kan ha 30 grader. står karet direkt vid någon värmekälla ex element, fönster där solen är stark.

        Har du heltäckande ramp, om inte prova att höja upp rampen några centimeter.

        Hur lång belysningstid har du? Prova att dra ner på timmarna, ev släcka ner ett par rör. Va har du för pumpar i karet?

        Se till att ha bra cirkulation i karet vid ytan om du har fiskar i eftersom de håller syrenivån uppe ( ju varmare vatten ju mindre syre )

        Isklampar från kylen kan funka alt fyllda petflaskor för att få ner temperaturen om karet inte är allt för stort.


        Sen kan man ju installera en Aircondition (finns bra från 2500:-) de är otroligt gott att ha på sommaren! Tänk på att du då helst bör ha ett hål ut i väggen för varmluften. Min aircondition är en av mina bästa investeringar.

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

          #5
          Ursprungligen postat av Slagskott
          Hej.
          Har stött på ett problem, mitt akvarium håller en temperatur på nästan 40 grader - trots att jag inte ens har igång doppvärmaren.

          Nu skulle man kunna tro att inomhustemperaturen är jättehög, som en bastu men den ligger på ungefär 25 grader.

          Ska man installera en kylanläggning eller ska man partiellt byta vatten var tredje dag för att korrigera problemet ?

          Tacksam för svar.
          Jag fick nyligen en temperaturökning på 2-3 grader utan att jag ändrat något i akvariet... men kom ihåg att jag fixat lite med utsläppet på pumpen så att det skulle synas mindre. Det som också hände då var att den blev mindre riktad mot ytan vilket skapade betydligt mindre krusningar...

          Genom att rikta om slangen mot ytan igen så har temperaturen gått ned igen... kyleffekt och ökad syresättning skapas enkelt genom att rikta utloppsströmmen mot ytan... Kanske kan vara något att testa, förrutom att byta termometer... för vid 40 grader så borde alla fiskar vara döda...
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            Låter lite märkligt med så hög temp. Avdunstningen borde hålla vattentempen mycket lägre. I med en diffusor med en gång, kolla tempmätaren. Kolla effekten på dina pumpar. Det kan vara så att du har "nästankortis" i en elmotor.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • robjo
              Användare
              • May 2005
              • 330

              #7
              Jag kör helt utan doppvärmare akvariet håller "rumstemepratur" byter enbart me kallvatten i gång per vecka, karet håller 25-27 grader.

              /Robban
              http://picasaweb.google.se/sipedon/

              Kommentar

              • Slagskott
                Användare
                • May 2007
                • 180

                #8
                Oj, ja det var en felskrivning som heter duga.. det är 30 grader i akvariet och givetvis så är 40 grader i akvariet en helt säker död - minst sagt

                Jag har heltäckande ramp, har dock tagit bort fram och bakstycket nu och dessutom tagit bort ett täckglas för att ytterligare underlätta för avdunstningen.
                Jag har 2 pumpar som virvlar upp bra ström i akvariet, tipset om att rikta om strålarna är någonting jag ska testa med nu direkt.

                En Aircondition ut från väggen skulle säkerligen vara en bra investering men jag tror att hyresvärden skulle strypa mig om jag sågade i hans fasad

                Stort tack, nu har jag fått några uppslag på vad jag kan göra.
                – Säger man Mark eller Marc?
                – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                ---
                Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Oki,,,, 5 graders tempskillnad är helt normalt. Har du bara god syresättning i byttan så är det inga brobs alls
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Slagskott
                    Användare
                    • May 2007
                    • 180

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    Oki,,,, 5 graders tempskillnad är helt normalt. Har du bara god syresättning i byttan så är det inga brobs alls
                    Nu är det kanske okej men jag blir lite halvrädd om det skulle bli en varm sommar, vi har som mest haft 22 grader här än så länge men vad fasen händer när temperaturen kryper upp ytterligare?
                    – Säger man Mark eller Marc?
                    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                    ---
                    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #11
                      Lättast är att köra med en diffusor varma dagar. Ökar avkokningen (ökar energiflykten) samt ökar syresättningen. Funkar alldeles tillräckligt

                      Vill man vara lite trixig så gör man som så att man fimpar ventilationen helt dagtid varma dagar i sin bostad och forcerar den nattetid t.e.x genom att köra med sin spisfläkt (ja om man nu har en frånluftsspisfläkt). Funkar oxå alldeles strålande, ja brukar ha sisådär 2 grader kallare i medeltemp sommartid än mina grannar. Nattkyla helt enkelt.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...