Macrofotografering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av hansh
    Funderar på att köpa ett macro objetiv för fiskfoto/porträtt men vet inte om jag skall köpa ett 60 eller 105mm nikkor micro (macro) till en d80 eller vad rekommenderar ni för objektiv?
    Jag har den gamla varianten av 60/2,8 och den nya 105/2,8 och är väldigt nöjd med båda. 60mm är en av de skarpaste gluggarna jag testat, 105:an lite modernare med snabbare AF och VR.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Niklas Olsson
      Användare
      • February 2003
      • 1156

Vilken blev det Christian?
      //Niklas

www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook

Kommentar

• Niklas Olsson
        Användare
        • February 2003
        • 1156

Ursprungligen postat av hansh
        Funderar på att köpa ett macro objetiv för fiskfoto/porträtt men vet inte om jag skall köpa ett 60 eller 105mm nikkor micro (macro) till en d80 eller vad rekommenderar ni för objektiv? syrrans karl är i staterna nu (och hela nästa vecka) och jag tänkte att han skulle köpa med sig objektivet hem.

/hansh
        Vad har du för andra objektiv? Bägge har ju sina för och nackdelar med tanke brännvidderna. Skulle jag välja mellan dem (vet inget om kvaliteten på dom men det är säkert två riktigt bra objektiv) skulle jag nog ta 105an just för möjligheten till det lite längre arbetsavståndet.
        //Niklas

www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook

Kommentar

• hansh
          Användare
          • November 2004
          • 114

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
          Vad har du för andra objektiv? Bägge har ju sina för och nackdelar med tanke brännvidderna. Skulle jag välja mellan dem (vet inget om kvaliteten på dom men det är säkert två riktigt bra objektiv) skulle jag nog ta 105an just för möjligheten till det lite längre arbetsavståndet.
          Jag har för närvarande bara det 18-135/3,5-5,6 objektivet som satt på kameran när jag köpte den.

/hans

Kommentar

• Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

Ok, ett 105 macro och ett ljusstarkt fast 50 kanske kan vara nå´t för att täcka upp lite? Då har du två bra brännvidder och objektiv för porträttfoto också.
            Nu var det ju inte nå´t annat än macro du sökte iofs. men
            //Niklas

www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook

Kommentar

Arbetssätt...