If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
En underbar bild av ett fantastiskt kryp.
Det du har fotat är en Graphosoma lineatum (strimlus)
Tillhör helt rätt bärfisarna som det finns 28 arter av i Sverige.
Mycket kul att se så högkvalitativa bilder. / Anders
En underbar bild av ett fantastiskt kryp.
Det du har fotat är en Graphosoma lineatum (strimlus)
Tillhör helt rätt bärfisarna som det finns 28 arter av i Sverige.
Mycket kul att se så högkvalitativa bilder. / Anders
Tack Anders
Kul att du uppskattade bilden på Graphsoma lineatumen.
/Johan
3000 liter med Tropheus http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Ni som fotar macro...använder ni ringblixt eller fixar ni ljuset på andra sätt om det befintliga ljuset inte är tillräckligt?
Dela gärna med er av era tips kring detta
Denna frågan är till för "icke fiskfoton".
Ringblixt skulle underlätta enormt. Det blir bäst i fullt dagsljus, men då blir det ofta lite för skarpa skuggor där en ringblixt gärna skulle få lätta upp skuggorna lite.
Det blir ofta hög ISO där jag stoppar ner lite (-1.5 till -1 EV) för att få snabba slutartider. Mitt 100mm macro är 2,8 så det är hyffsat ljusstarkt men samtidigt vill man ju ofta ha lite mindre glugg så att man får större skärpedjup och högre skärpa.
Är det nå´t ni testat eller är det att ni vill ha?
Jag har sändaren i närbildskitet men inte småblixtarna, men funderar på att komplettera med dem efter att ha testat. Man kan även placera ut 2 vanliga blixtar men man är mer mobil med blixtarna i kitet. Annars är det utan blixtar och lite högre ISO som gäller.
Sändaren är perfekt till akvariefoto också då man kan styra obegränsat antal blixtar i upp till tre gupper. Mycket smidigt att kunna placera ut blixtar på och runt akvariet och kunna styra dem helt trådlöst med full ttl.
Såg en ganska schysst lösning på det där dom använt 2 blixtar som dom satt fast på en metallskena som fästes i stativfästet. Det verkade vara nån ledad historia för möjlighet att rikta efter behov.
Funderar på att köpa ett macro objetiv för fiskfoto/porträtt men vet inte om jag skall köpa ett 60 eller 105mm nikkor micro (macro) till en d80 eller vad rekommenderar ni för objektiv? syrrans karl är i staterna nu (och hela nästa vecka) och jag tänkte att han skulle köpa med sig objektivet hem.
Kommentar