Macrofotografering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ett litet kryp från Grekland.
    Senast redigerad av deelay; 10 May 2008, 20:37.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• stiffe
      Användare
      • April 2002
      • 953

Blöt humla
      Myra på blomma
      mvh Stefan

Kommentar

• Byttorp
        Användare
        • November 2003
        • 1585

Mycket snygga bilder...jag skall också ta sådana när jag blir större...och duktigare.....eller när jag får mer tid kanske det skall vara, gäller ju att ta sig ut i naturen och hitta lite skojjigt att fota, under tiden så får det bli en maskros och lite närbild på pollen....myran är läcker som så mycket annat som läggs upp i alla fototrådar..
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Tony
          Det sägs ju att allt levande har ett syfte, men inte tusan kan det finnas ett enda skäl till att fästingar skall existera?
          Fästingen kan nog komma på flera skäl!

Alltings enda syfte är sin egen existens. Darwin förde fram detta som ett argument att hans teori var vetenskap och falcifierbar. Om man hittar en enda organism som har en egenskap endast för en annan organisms skull, så faller evolutionsteorin, framodlade organismer undantagna.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mattias777
            Användare
            • November 2006
            • 1493

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Fästingen kan nog komma på flera skäl!

Alltings enda syfte är sin egen existens. Darwin förde fram detta som ett argument att hans teori var vetenskap och falcifierbar. Om man hittar en enda organism som har en egenskap endast för en annan organisms skull, så faller evolutionsteorin, framodlade organismer undantagna.

Han som själv avsade sin teori innan han dog, trodde den hade fallit för länge sen

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av Mattias777
              Han som själv avsade sin teori innan han dog, trodde den hade fallit för länge sen
              Nej det gjorde han inte och nej, den har inte fallit utan snarare upphöjts till naturlag.

Men jag förstår nog inte vad du menar. Finns det någon "urban myth"/kreationistisk propaganda som påstår att han avsade sig evolutionsteorin innan han dog?
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Janne E
                Användare
                • April 2002
                • 382

Om man hittar en enda organism som har en egenskap endast för en annan organisms skull, så faller evolutionsteorin, framodlade organismer undantagna.
                Gäller detta även fladdermöss-växter och insekter-växter? Jag vet inte om man kan säga att en viss egenskap kommit till endast för en annan organism men det finns arter ur ovanstående grupper som inte klarar sig utan den ena av dem eller båda. Jag är bara nyfiken hur man ser på förhållanden där en art eller båda arterna anpassats i så hög grad till varandra att endast den arten kan pollinera blomman/växten.

Mvh Janne

Kommentar

• stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

Ursprungligen postat av Byttorp
                  Mycket snygga bilder...jag skall också ta sådana när jag blir större...och duktigare.....eller när jag får mer tid kanske det skall vara, gäller ju att ta sig ut i naturen och hitta lite skojjigt att fota, under tiden så får det bli en maskros och lite närbild på pollen....myran är läcker som så mycket annat som läggs upp i alla fototrådar..
                  Maskrosens olika stadier fotat av en som har tid och är ute i naturen(min trädgård)
                  mvh Stefan

Kommentar

• stiffe
                    Användare
                    • April 2002
                    • 953

Fler trägårdsfoton
                    Skalbagge av nått slag
                    Ryggsimmande humla i vår pool
                    Blöt och sur humla efter simmturen
                    mvh Stefan

Kommentar

• Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

Nej det gjorde han inte och nej, den har inte fallit utan snarare upphöjts till naturlag.

Men jag förstår nog inte vad du menar. Finns det någon "urban myth"/kreationistisk propaganda som påstår att han avsade sig evolutionsteorin innan han dog?
                      Vill inte starta en debatt om detta men kunde inte låta bli. Jag menar man måste ha ganska stark tro om man tror att alla levande varelser och har uppkommit genom en stor smäll och att denna genialist komplicerade värld utvecklats ifrån en bomb.

Släng en bomb så skall du se hur mycket liv den producerar. Jag har inga klara svar men många nuvarande framstående vetenskapsmän har även medgett att det är något som övergår vårt förstånd som ligger bakom allt det här och det tror jag men. Så för mig är det nog Darwin som är "urban myth"/kreationistisk propaganda om du frågar mig. Men visst alla har sin tro och så måste det få vara

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Döden kan komma plötsligt ibland

Var ute med kamerna i skogen idag.
                        Hittade denna rovfluga som hade haft en lyckad jakt.
                        Någon som vet vad det är för art, jag har igen aning själv men skulle gärna vilja veta.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Blöt humla var ju ashård... man får lite Terminator känsla från den, grym bild =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Ursprungligen postat av Mattias777
                            Vill inte starta en debatt om detta men kunde inte låta bli. Jag menar man måste ha ganska stark tro om man tror att alla levande varelser och har uppkommit genom en stor smäll och att denna genialist komplicerade värld utvecklats ifrån en bomb.

Släng en bomb så skall du se hur mycket liv den producerar. Jag har inga klara svar men många nuvarande framstående vetenskapsmän har även medgett att det är något som övergår vårt förstånd som ligger bakom allt det här och det tror jag men. Så för mig är det nog Darwin som är "urban myth"/kreationistisk propaganda om du frågar mig. Men visst alla har sin tro och så måste det få vara
                            Kul debatt mitt i en bra tråd.

Riktigt fräck våt Humla.

Mitt inlägg måste bli enligt följande.
                            Jag anser viktigaste är inte vad var o en tror om jordens utveckling.
                            Utan vad vi anser är riktigt att lära ut. O just nu står Darwin`s teser helt till grund upplärning av våra barn i vår skola. O så kommer det säkert att förbli till det att någon lära överbevisar Darwin.

Sen att nån har en känsla eller tycker att det är himla opraktiskt ur ett religiöst perspektiv med utvecklingsläran så får inte det ändra tesen
                            "Vi lär ut det vi idag vet till någon har bevisat annat"
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Kan inte nån moderator tror ja att det heter,,, klippa ur utvecklingsinäggen o göra en helt ny tråd i ämnet. Det skulle kunna bli en kul o stor tråd där mycke intressant kanske blir sagt
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Mattias777
                                Användare
                                • November 2006
                                • 1493

Ursprungligen postat av LN
                                Kul debatt mitt i en bra tråd.

Sen att nån har en känsla eller tycker att det är himla opraktiskt ur ett religiöst perspektiv med utvecklingsläran så får inte det ändra tesen
                                "Vi lär ut det vi idag vet till någon har bevisat annat"

Men det är ju ljust det som är så arrogant, att man säger att man vet men man vet ju ingenting utan tror. Precis som vissa tror att det finns Marsianer även om dom är få.

Darwins teori om livets uppkomst är en tro och ingen vetskap. Den som påstar att hans tes är bevisad som sanning borde nog fråga sig om det inte bara är så att han eller hon önskar att det var sanning för då slipper man ha okunskap om nåt välldigt viktigt och det är det många som inte vill ha

Jag förstår att människan gjorde revolt mot de "religiösa" under upplysningstiden. Därför mer förljugen och korrumperad instutition får man leta efter. (Är nog lika förljugen idag) Men man kastar nog ut barnet med badvattnet om man inte är lite noggran.

Kommentar

Arbetssätt...