Det är en del slabb med att blanda PMDD, men visst tusan funkar det!
Mitt Akvariebygge - del 2
Kollaps
X
-
-
Det är väl igentligen ingen skillnad mellan PMDD och "vanlig" växtnäring du köper hos akvarieaffären. Jag tror nästan att den du köper är något bättre kontrollerad och dom som tillverkar borde kunna mer än vanliga dödliga.M.v.h.
RickardKommentar
-
Visst funkar pmdd. Ja beställer macrogödning från http://www.haack.se/pmdd/. O priset är avgörande för mig.
Däremot så köper jag microgödningen på flaska; Aquacare Plantenaering flytande.
Tycker att det funkar bättre i mitt akvarium helt enkelt. Ja tryckte även ner ett ganska stort gäng Sju kulor (microgödning) när ja satte igång akvariet.
Det växer inte sådär våldsamt fort men ja har nog lukat ur två spannar sedan i somras.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Visst funkar pmdd. Ja beställer macrogödning från http://www.haack.se/pmdd/. O priset är avgörande för mig.
Däremot så köper jag microgödningen på flaska; Aquacare Plantenaering flytande.
Tycker att det funkar bättre i mitt akvarium helt enkelt. Ja tryckte även ner ett ganska stort gäng Sju kulor (microgödning) när ja satte igång akvariet. .
Det är väll ungefär vad jag stoppat i!Kommentar
-
Macro: NPK
KNO3
KH2PO4
Micro: Järn
Nutrisi
TMG
Aquacare Plantenaering
Sju kulor.
Ja har lite hårdare vatten o då behövs järnet göras tillgängligt därför krabbar ja inte med att blanda till egen Nutrisi utan köper den färdig.
Utan NPK så blir det ingen vidare tillväxt och utan järn blir skotten klena.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Det hela är lite knepigt men man behöver tillsätta kväve i form av KNO3 för att minska akvariets egen kvävemängd.
Eller rättare sagt man behöver gulla lite med växterna för att får ett bra akvarievatten.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Mina växter, de få jag har klarar sig ganska hyfsat, jag är relativt nöjd, men det är klart att det skulle ju kunna bli bättre. För jag använder INGEN växtnäring!! Ska jag skämmas nu?
I lillgrabbens kar tryckte jag ner några "tabletter" (fr. Tetra tror jag) av växtnäring och jädrar vad det växer...så nu vill jag lära mer!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Så jag behöver både micro & macro. håller med joe om att det är hyffsat knepigt det här.
Ursäkta om jag styrt din tråd lite åt fel håll, men du har så satans fin valesneria.Kommentar
-
Ahh det är på helt rätt håll inga probs.
Jag är tyvärr ingen växtguru, men ja bara att det funkar. Lite pilligt i början men det går att göra det lätt för sig. Ja doserar pulvren torra rätt i karet.
10 ggr mer KNO3 än KH2PO4 o sen en klunk micro.
Där har han satt ihop recepten.
Skaffa tre halviters plastflaskor och följ receptet, som sagt lite pilligt första gången man ska göra det, andra gången betydligt enklare tredje gången en baggisDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
-
Tänk på att växterna först och främst behöver ljus... mycket ljus... bra ljus... rätt ljus... Så utan ordentligt ljus i karet kommer man inte lyckas så bra även om man tillför PMDD...
Visst underlättar man för växterna om man tillför näring... men det växer inte speciellt mycket snabbare bara för att man tillsätter näring.
Är man riktigt intresserad av fina växter i karet kan man med fördel besöka http://www.plantswap.se och läsa in sig lite på det forumet och kanske byta till sig eller köpa växter av andra med ett brinnande intresse.
Det man kan tänka lite på är att om man tillför mycket ljus och näring i ett kar är att man kommer åka på att rensa bland växterna... OFTAKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Jag brukar använda Hygrophila polysperma när jag startar upp ett kar... det växer som ogräs med PMDD!Kommentar
Kommentar