Bös ja det finns många definitioner finns på det http://www.folkmun.se/definition/b%C3%B6s
Mulm
Kollaps
X
-
-
Språket utvecklas hela tiden beroende på hur "vi" använder det.
Gyttja låter inte helt rätt i mina öron då jag sammankopplar det med blålera, gyttjebrottning etc. och det känns lite främmande i akvariesammanhang. Mulm låter faktiskt ganska bra om man utgår från Mylla eller det engelska ordet.Kommentar
-
Språket utvecklas hela tiden beroende på hur "vi" använder det.
Gyttja låter inte helt rätt i mina öron då jag sammankopplar det med blålera, gyttjebrottning etc. och det känns lite främmande i akvariesammanhang. Mulm låter faktiskt ganska bra om man utgår från Mylla eller det engelska ordet.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Men språk är ju till för att förstås och att hitta på ett nytt ord är ju inte så lyckat när det faktiskt finns ett ord redan som dessutom de flesta förstår. De flesta som gräver i en sjö och får upp en gegga kallar nog denna för gyttja. Jag är lite mot den här "anything goes" attityden och en tall är en tall är en tall även om jag träffat folk som kallar tallar för granar. De vet helt enkelt inte att en tall är en tall. Och gunket i filtret är gyttja.Senast redigerad av Koi-fantast; 25 April 2008, 15:35.Kommentar
-
Jag tycker ävja är det bästa ordet Och jag har inte växt upp med det ordet. Utan jag har fått lära mig det i 20-års åldern.Kommentar
-
Kommentar
-
Är det samma sak som det Norrländska "böss"? Det skiljer sig från det Smålandska "bask" tror jag. "Bask" kan man sopa upp och är det som t ex hamnar under vedkorgen. Jag skiljer mellan bask (växdelar mm som inte grumlar vattnet) och gyttja (akvariegeggan) när jag pratar om gunket i mitt akvarium men jag har förstått att få vet vad bask är...
Böös är väl ett annat ord för "skit" (menar inte avföring). Jag tror dom flesta västgötarna (är en själv) använder det ordet, även om det kan vara i princip vad som helst?Kommentar
-
Böös är ju sånt man brukar slänga in i ett källarförråd när man skall få främmat...
Mvh/Andreas.Senast redigerad av Gäst; 25 April 2008, 16:58.Kommentar
-
Kommentar
-
Nu är det länge sen jag läste limnologi, men när jag hörde ordet "ävja" så känns det mer rätt än "gyttja". Jag har ett halvt minne av att gyttja skall vara svart och lukta svavelväte.
NA har detta att säga:
Kommentar
-
Nej, gyttja är den bästa liknelsen eftersom orden är synonymer. Gyttja är en biologisk term för det som bildas när organiskt material bryts ner i vatten. Det är helt enkelt inget snack om att det ny kallar för mulm heter gyttja på svenska (eller ävja då förstås). Gyttja används förstås fel ibland som i "gyttjebrottning" (som sker i uppblött lera).
Så här skriver SAOL om gyttja:
starkt vattenhaltig jord*art med hög halt av organiska beståndsdelar o. i fuktig tillstånd elastisk konsistens som har uppstått gm avsättning i vatten av fint fördelade växt- o. djurrester som vanl. passe*rat ngt djurs tarmkanal l. av skal av kisel*alger o. d.; förr äv. om slam av mineraliskt ur*sprung; särsk. geol. om gråaktig sådan jordart, motsatt: dy (som är brun l. svartbrun till färgen på grund av invärkan från huvussyror).
MikaelKommentar
-
Mm, jag kör allra helst på slam i allafall. Gyttja känns mer fast och är inget jag har i karet...
Böss tycker jag är ett dåligt ord, i Skåne används det om småkriminella ungdomar, t ex "det är mycket böss på den gatan".
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Men jag håller med om att gyttja kanske ska vara mer nedbrytet än det ni kallar mulm. Hmmm. Vad är den limnologiska motsvarigheten till förna och mull?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det är ju en enorm skillnad på böss och böös (kan inte skriva göteborgs-ö med vinkel på toppen). Man skall inte blanda begreppen för mycketTony EnglundKommentar
-
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar