Mulm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Bös ja det finns många definitioner finns på det http://www.folkmun.se/definition/b%C3%B6s
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• Koi-fantast
      Användare
      • November 2007
      • 555

Språket utvecklas hela tiden beroende på hur "vi" använder det.

Gyttja låter inte helt rätt i mina öron då jag sammankopplar det med blålera, gyttjebrottning etc. och det känns lite främmande i akvariesammanhang. Mulm låter faktiskt ganska bra om man utgår från Mylla eller det engelska ordet.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Koi-fantast
        Språket utvecklas hela tiden beroende på hur "vi" använder det.

Gyttja låter inte helt rätt i mina öron då jag sammankopplar det med blålera, gyttjebrottning etc. och det känns lite främmande i akvariesammanhang. Mulm låter faktiskt ganska bra om man utgår från Mylla eller det engelska ordet.
        Men språk är ju till för att förstås och att hitta på ett nytt ord är ju inte så lyckat när det faktiskt finns ett ord redan som dessutom de flesta förstår. De flesta som gräver i en sjö och får upp en gegga kallar nog denna för gyttja. Jag är lite mot den här "anything goes" attityden och en tall är en tall är en tall även om jag träffat folk som kallar tallar för granar. De vet helt enkelt inte att en tall är en tall. Och gunket i filtret är gyttja.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Koi-fantast
          Användare
          • November 2007
          • 555

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Men språk är ju till för att förstås och att hitta på ett nytt ord är ju inte så lyckat när det faktiskt finns ett ord redan som dessutom de flesta förstår. De flesta som gräver i en sjö och får upp en gegga kallar nog denna för gyttja. Jag är lite mot den här "anything goes" attityden och en tall är en tall är en tall även om jag träffat folk som kallar tallar för granar. De vet helt enkelt inte att en tall är en tall. Och gunket i filtret är gyttja.
          Allting funkar så länge folk förstår vad man pratar om och det som majoriteten använder åker väl in SAOL. Filtergegga, filterklegg, filtergucka, slam verkar alla förstå och namnet antyder att det är nyttigt. Gyttja verkar i dagligt tal ha en för steril innebörd.
          Senast redigerad av Koi-fantast; 25 April 2008, 15:35.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• endymion

Jag tycker ävja är det bästa ordet Och jag har inte växt upp med det ordet. Utan jag har fått lära mig det i 20-års åldern.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av Koi-fantast
              Gyttja verkar i dagligt tal ha en för steril innebörd.
              Förstår inte alls vad du menar. I mitt dagliga tal är Gyttja vad som bildas när organiskt material bryts ner i vatten.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• medgix
                Användare
                • September 2004
                • 242

Är det samma sak som det Norrländska "böss"? Det skiljer sig från det Smålandska "bask" tror jag. "Bask" kan man sopa upp och är det som t ex hamnar under vedkorgen. Jag skiljer mellan bask (växdelar mm som inte grumlar vattnet) och gyttja (akvariegeggan) när jag pratar om gunket i mitt akvarium men jag har förstått att få vet vad bask är...
                Nu vill jag se Peter_A_F förklara ordet böös! haha!
                Böös är väl ett annat ord för "skit" (menar inte avföring). Jag tror dom flesta västgötarna (är en själv) använder det ordet, även om det kan vara i princip vad som helst?

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av medgix
                  Nu vill jag se Peter_A_F förklara ordet böös! haha!
                  Böös är väl ett annat ord för "skit" (menar inte avföring). Jag tror dom flesta västgötarna (är en själv) använder det ordet, även om det kan vara i princip vad som helst?
                  Precis!
                  Böös är ju sånt man brukar slänga in i ett källarförråd när man skall få främmat...

Mvh/Andreas.
                  Senast redigerad av Gäst; 25 April 2008, 16:58.

Kommentar

• medgix
                    Användare
                    • September 2004
                    • 242

Ursprungligen postat av A C-son
                    Precis!
                    Böös är ju sånt man brukar slänga in i ett källarförråd när man skall få främmat...

Mvh/Andreas.
                    Böös är sånt jag har mellan tänderna efter en helgs festande och ingen tandborstning!

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

Nu är det länge sen jag läste limnologi, men när jag hörde ordet "ävja" så känns det mer rätt än "gyttja". Jag har ett halvt minne av att gyttja skall vara svart och lukta svavelväte.

NA har detta att säga:

Kommentar

• MAkke
                        Användare
                        • December 2004
                        • 34

Nej, gyttja är den bästa liknelsen eftersom orden är synonymer. Gyttja är en biologisk term för det som bildas när organiskt material bryts ner i vatten. Det är helt enkelt inget snack om att det ny kallar för mulm heter gyttja på svenska (eller ävja då förstås). Gyttja används förstås fel ibland som i "gyttjebrottning" (som sker i uppblött lera).

Så här skriver SAOL om gyttja:

starkt vattenhaltig jord*art med hög halt av organiska beståndsdelar o. i fuktig tillstånd elastisk konsistens som har uppstått gm avsättning i vatten av fint fördelade växt- o. djurrester som vanl. passe*rat ngt djurs tarmkanal l. av skal av kisel*alger o. d.; förr äv. om slam av mineraliskt ur*sprung; särsk. geol. om gråaktig sådan jordart, motsatt: dy (som är brun l. svartbrun till färgen på grund av invärkan från huvussyror).
                        Jag håller ändå på "slam" eller "ävja". Enligt min bok kan slam med tiden bilda gyttja. Eftersom gyttja är en jordart så borde väl bildandet av gyttja ske på en geologisk tidsskala? Och så länge har inte ditt filter varit i gång...

Mikael

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Mm, jag kör allra helst på slam i allafall. Gyttja känns mer fast och är inget jag har i karet...

Böss tycker jag är ett dåligt ord, i Skåne används det om småkriminella ungdomar, t ex "det är mycket böss på den gatan".

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av MAkke
                            Jag håller ändå på "slam" eller "ävja". Enligt min bok kan slam med tiden bilda gyttja. Eftersom gyttja är en jordart så borde väl bildandet av gyttja ske på en geologisk tidsskala? Och så länge har inte ditt filter varit i gång...

Mikael
                            Vad är en geologisk tidskala? Geologiska "prylar" kan bildas på sekunder.

Men jag håller med om att gyttja kanske ska vara mer nedbrytet än det ni kallar mulm. Hmmm. Vad är den limnologiska motsvarigheten till förna och mull?
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Mm, jag kör allra helst på slam i allafall. Gyttja känns mer fast och är inget jag har i karet...

Böss tycker jag är ett dåligt ord, i Skåne används det om småkriminella ungdomar, t ex "det är mycket böss på den gatan".

Hilsen,

P
                              Det är ju en enorm skillnad på böss och böös (kan inte skriva göteborgs-ö med vinkel på toppen). Man skall inte blanda begreppen för mycket
                              Tony Englund

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Ursprungligen postat av Tony
                                Det är ju en enorm skillnad på böss och böös (kan inte skriva göteborgs-ö med vinkel på toppen). Man skall inte blanda begreppen för mycket
                                Men nu skrev jag ju böss och inte böös... Tror mig ha greppat skillnaden. Fast vänder vi åter till frågan så undrar jag fortfarande om det är något fel på slam? Jag tror spontant att många icke-akvarister greppar rätt bra om man säger filterslam, men klämmer man till med "gyttjan i filtret" så blir det svårare.

Hilsen,

/P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...