Uaru

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

    Uaru

    Vilka ciklider (och andra fiskar) har ni provat hålla tillsammans med Uaru, och under vilka förhållanden? Hur har det fungerat?
    Jag är lite sugen på att prova denna art, men är inte säker på om det fungerar bra tillsammans med hantelciklider och/eller jordätare av det lugnare slaget.

    Erik

  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

    #2
    Jag hade Uaru under en kort period, ihop med just hantelciklider, detta fungerade tyvärr inte särskilt bra. Detta kan iofs bero på att Hantelcikliderna var stora och karet var litet, och även Uaruna. Det jag lyckades lista ut innan de dog var att DE ÄTER VÄXTER, MYCKET VÄXTER.

    Lycka till!

    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • ErikP
      Användare
      • April 2002
      • 61

      #3
      Hmmm...Det här med hantlar och Uaru verkar inte fungera så bra, eller finns det någon med andra erfarenheter. Att de käkar växter är jag inställd på. Med hantlar skulle det gå att ha växter. Vi får väl se v vad det blir. "Nackdelen" med hantlarna vore kanske att de ynglar av sig för lätt och ofta. Uaru vore kanske lite mer utmanande.

      Erik

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #4
        Efter vad jag läst skall Uarun vara av känsligare typ, som Discus ungefär. Det kanske vore ett alternativ att ha Discus och Uaru ihop?

        // Magnus

        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • January 2003
          • 432

          #5
          Det mesta går att ha ihop under förutsättningen att de passar ihop "vattenmässigt". I övrigt är det en fråga om storlek och inredning av burken. Som Magnus skriver tror jag att Discus kan vara ett bra alternativ värt att pröva. Uarun blir stor och kräver därför en relativt stor burk om det skall fungera i längden!



          F.H.
          /Fredrik

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

            #6
            Erik, jag tycker du skulle prova Uaru och någon lugnare jordätare, kanske nån Biotodoma. Men hoppa över hantlarna, de är inte direkt kompatibla med Uaru enligt min erfarenhet.

            Sköter man Uarun som man skulle gjort med Diskus så tror jag man har chans att lyckas.

            mvh
            /Hasse

            - http://och.nu/ciklid -

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • May 2002
              • 309

              #7
              Hej.

              Jag har mina 8 Uaru tillsammans med 7 st Geophagus Surinamensis och har inga som helst problem. Uarun är kung i det karet fast de är ungefär jämnstora. Vattenkvaliteten är jätteviktig, likaså syresättningen. Mina bekymmer slutade helt efter jag började använda ett egettillverkat droppfilter. De vill ha ganska varmt och ett ph runt 6,5. Glöm inte vattenbyten, du ser när du slarvat på deras fenor som får vita kanter. Mina Uaru äter det mesta, det de gillar allra mest är röda mygglarver. Det får de nån gång i veckan. Annars är det räkmix med mycket ärter i som gäller. Uaru är helt klart värda att prova. Trevligare fisk får man leta efter.



              Kommentar

              • sebbe91
                Användare
                • November 2006
                • 40

                #8
                Uaru, triangelciklid du menar? , isf skulle ja kanse inte att blanda med discus eftersom båda är substratruvare. Det var en som avrådemig från att ha den med discus =)

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1823

                  #9
                  Ursprungligen postat av sebbe91
                  Uaru, triangelciklid du menar? , isf skulle ja kanse inte att blanda med discus eftersom båda är substratruvare. Det var en som avrådemig från att ha den med discus =)
                  Hur menar du?

                  Mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...