Akvariesalt!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

Ursprungligen postat av LN
    Bra fråga, har faktiskt ingen koll på mycke en tablett väger.

Ha ett akvariemöte hemma hos dig o dela ut ett par kg till var o en som kommer
    mmm, det är alltid en idé...

Nä, har inte känt att jag kunnat avvara mer tid till hobbyn än att pyssla om akvariet och hänga på detta forum i princip varje kväll...

Just nu har jag använt havssalt utan antiklumpmedel eller andra tillsatser... i början försökte jag portionera ut lite varje gång jag bytte vatten men har slutat med det.

Hällde i lite granna nu när en av mina Socolofi hade fått en skada på stjärtfenan... för att förebygga infektioner. Verkar ha funkat bra eftersom skadan nästan är helt läkt nu. (kanske skulle läkt lika bra för det men det kändes bra att hälla i lite salt för att underlätta)
    - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

jag brukar lägga i ca 2 tabletter/100 liter i normala fall då jag byter vatten. men ibland kan det vara mkt fight i karet och då kan jag lägga i lite extra.
      http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

Jag har hört 1 tabl/50 liter vatten.

Men det beror helt på i vilket syfte man ska använda saltet. I bräckt? Badda fisken? Motverka bakteriebildning i sår?
        Mvh Alex

Kommentar

• Rauken
          Användare
          • January 2007
          • 310

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          Jag har hört 1 tabl/50 liter vatten.

Men det beror helt på i vilket syfte man ska använda saltet. I bräckt? Badda fisken? Motverka bakteriebildning i sår?
          Bra tanke, syftet är viktigt. Kom också ihåg att vi har så olika vatten så det det kan vara svårt att jämföra. Varför behöver du tillsätta salt?
          Är det för att dom "kliar" sig på botten som du skrev. Om jag förstår saken rätt är karet nystartat? Om så är fallet har du säkert en nitrittopp något som kan ge dom symptomen. Hade du någon inkörningsperiod på karet? (eller boostade det på annat sätt med t.ex. bakteriekultur) Om det var nitritproblem kan du med stor säkerhet trappa ner och med tiden avveckla saltet igen. Men som sagt det beror lite på varför du har det och hur ditt vatten ser ut, mm...
          Senast redigerad av Rauken; 24 April 2008, 11:48.
          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• Byttorp
            Användare
            • November 2003
            • 1585

Axal saltet är helt okej, har kört det ett antal år nu och jag ha varken tid eller ork att kolla exakt hur mycket vatten jag byter varje gång eller om jag skall ha en eller två bitar salt si eller så. För min del funkar det att köra lite på känsla och höfta sig fram, ibland är det inget salt och ibland lite mer.

Nån gång kan det även vara okej att dosera lite mer än normalt om man misstänker att det är nån skit med fisken...

Men som inläggen innan visar...det går nog att skriva lika mycket om saltets vara och inte vara, samt doseringsanvisningar beroende på vattenkvalitet osv,
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

Kommentar

• Byttorp
              Användare
              • November 2003
              • 1585

ps...bikarbonat finns också i 25 kilossäckar för den som tröttnat på att handla det på ICA....
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ursprungligen postat av Byttorp
                ps...bikarbonat finns också i 25 kilossäckar för den som tröttnat på att handla det på ICA....
                Granngården?

Kommentar

• Falköping Andreas
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1214

Hehe na mkt finns på granngården men inte bikarbonat dock. Sisst jag köpte det så fixa malawi janne det åt mig men det var innan han skulle lägga ner hans odlings anläggning. jag tror Kent i Nol säljer 25kg säckar till ett helt överkomligt pris dock.
                  http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Jo saltets vara eller icke vara det tror jag kommer att vara debatt om i lång tid framåt. O debatter är jättekul och utvecklande så att det ser ja framemot

Jag har gort som så att jag har ett litet streck på akvariet där jag vet hur mycket ja tömt när ytan är där. Så behöver ja aldrig mäta mer.

Ett enkelt o bra tips för att det underlättar all form av doseringar, salt, PMDD, mineraler, mediciner ja you name it.

Ska se om inte ja kan skaffa fram en kontakt på 25 kg säckar bikarbonat.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Mats
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 804

Hej.
                      På alla mina kar har jag på gaveln satt maskeringstape och gradertat på varje 25 L.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

Jag brukar köpa salttabletter av Nol Kent för 10:-/kg. Brukar ösa i salttabletter vid behov. Bikarbonaten tror jag kostar 30:-/kg.

Hur många salttabletter brukar ni köra vid långvarigt saltbad (ex vid parasit misstanke)?
                        Senast redigerad av tjornpatrik; 24 April 2008, 16:22.

Kommentar

• sliverman
                          Användare
                          • December 2011
                          • 2

nyfiken fråga om saltet från granngården

om jag häller ner det i ett saltvattenskar, vad händer då?

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Salthalten ökas något beroende på hur mycket du häller i. Men varför skulle du hälla ner sådant salt i ett saltvattenskar?
                            Välkommen till detta formidabla forum förresten.
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

NaCl är inget bra i ett saltkar.
                              Stoppa i noll Axal-salt (NaCl) i ett saltkar.
                              Du får ändå ett överskott när korallerna använder kalciumklorid och natriumbikarbonat o bildar kalciumkarbonat (korallskelet) ---- kloriden och natriumet blir över och bildar Nacl i ditt saltkar.
                              När du tillsätter salt i ditt saltkar så behöver det därför vara balanserat (alltså innehålla betydligt mindre NaCl än i naturligt saltvatten), därför är det big nono med ett rent NaCl tillskott

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

I ett sötkar finns det problemet inte, utan den ökning av konduktivitet som NaCl ger är positiv (för merparten) av akvarier.

Det finns alltid avsteg eller undantag, t.ex. om du kör med PMDD då får du konduktiviteten med andra salter , d.v.s. CaCl och MgCl och tillsätter du dessutom kolkälla så bildas NaCl i samma process som i saltkaret (ja fast inte alls lika våldsamt). Med PMDD så hålls salthalten nere med stora veckovisa vattenbyte.

Föresten välkommen till Ciklidforumet

Kommentar

Arbetssätt...