Lite hel bilder
1120 lit SA
Kollaps
X
-
-
Jag tackar så mycket för hjälpen med växterna. Svärdsplantan gör sig mycket bra i karet. Dom andra får ha lite tid på sig. Tyvärr börja det komma lite trådalger men förhoppningsvis kommer dom ny planterna att slå ut dom.M.v.h.
RickardKommentar
-
Läckert. Den ser ju nästan ut som en dvärgsvärplanta i ditt kar
Trådalgerna bekämpas bäst med släckt lyse och guppy enligt min erfarenhet.
För övrigt i fall du undrar så hette den lilla växten Echinodorus tenellus, den stora Echinodorus bleheri (bleherae) och de slingriga Myriophyllum Mattogrossense.Senast redigerad av Olorin; 03 January 2009, 13:54.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Du använder väl timer till lyset? Hur många timmar är ljuset tänt?Kommentar
-
Jag har provat med timer men 2 st har pajat och som jag förstår är det så höga startströmma att timrar pajar. Sedan är det ju så att just nu måste jag ha tänt från morgon till natt för att inte missa något som händer i karet Även om det blir lite alger. Jag får försöka släcka vid 7-tiden på kvällen men det är svårt.M.v.h.
RickardKommentar
-
Tänk för sjutton på belysningstiden! Startade upp mitt 1080l tanganyika för ett halvår sen med en T-5 ramp med 6x80 watt och brände på 12-14 timmar per dygn. Trådalgerna kom smygande för att sedan explodera, och jag har fortfarande problem. Så se till att de inte får fart plus alla andra alger som kan få fäste. Sen om det nu beror på belysningstiden vet jag ju förstås inte,jag är ingen expert, men jag sköter hela tiden mina vattenbyten och dyligt.Kommentar
-
Ja, jag vill inte vara deppjeppe, men MH är nog grymma som lampor så lyset är säkert rätt kraftfullt, finns någon slags räknar för ljusmängden på plantswap har jag för mig, kolla upp det.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Jag har provat med timer men 2 st har pajat och som jag förstår är det så höga startströmma att timrar pajar. Sedan är det ju så att just nu måste jag ha tänt från morgon till natt för att inte missa något som händer i karet Även om det blir lite alger. Jag får försöka släcka vid 7-tiden på kvällen men det är svårt.
dom håller för allt även magnetventiler som suger ännu värrejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Jag har provat med timer men 2 st har pajat och som jag förstår är det så höga startströmma att timrar pajar. Sedan är det ju så att just nu måste jag ha tänt från morgon till natt för att inte missa något som händer i karet Även om det blir lite alger. Jag får försöka släcka vid 7-tiden på kvällen men det är svårt.
och öka ev när det fungerar bättrejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
-
Jag håller på lite med växter och minerfarenhet när man startar upp kar och kör för många ljustimmar är just trådalger... i MASSOR
Att som Christer säger stänga av ljuset mitt på dagen skulle inte jag göra... växter förväntar sig längre sammanhängande ljustimmar... Karet är till för ditt nöje men du har levande djur och växter där som ska leva och må bra.
Om jag vore i dina kläder nu och med så få växter skulle jag starta ljuset mitt på dagen... och se till så det släcks 20.00
Jag kör så nu när jag sätter upp nya kar... börjar med 8 timmar... sen ökar jag med femton minuters ljustid per vecka... jag får aldrig trådalger nu för tiden. Efter några månader är man uppe i runt 12 timmar ljustid och där börjar gränsen gå för andra typer av alger.
Byt inte för mycket vatten i början och gör inte rent filtret även om det är lockande när det inte är bra drag nog för DigKommentar
-
Jag håller på lite med växter och minerfarenhet när man startar upp kar och kör för många ljustimmar är just trådalger... i MASSOR
Att som Christer säger stänga av ljuset mitt på dagen skulle inte jag göra... växter förväntar sig längre sammanhängande ljustimmar... Karet är till för ditt nöje men du har levande djur och växter där som ska leva och må bra.
Om jag vore i dina kläder nu och med så få växter skulle jag starta ljuset mitt på dagen... och se till så det släcks 20.00
Jag kör så nu när jag sätter upp nya kar... börjar med 8 timmar... sen ökar jag med femton minuters ljustid per vecka... jag får aldrig trådalger nu för tiden. Efter några månader är man uppe i runt 12 timmar ljustid och där börjar gränsen gå för andra typer av alger.
Byt inte för mycket vatten i början och gör inte rent filtret även om det är lockande när det inte är bra drag nog för DigM.v.h.
RickardKommentar
-
Läckert. Den ser ju nästan ut som en dvärgsvärplanta i ditt kar
Trådalgerna bekämpas bäst med släckt lyse och guppy enligt min erfarenhet.
För övrigt i fall du undrar så hette den lilla växten Echinodorus tenellus, den stora Echinodorus bleheri (bleherae) och de slingriga Myriophyllum Mattogrossense.
Bild 2 är Myriophyllum Mattogrossense.
Jag fick även en liten flytväxt med mig av misstag vad hette den?M.v.h.
RickardKommentar
-
Jag har provat med timer men 2 st har pajat och som jag förstår är det så höga startströmma att timrar pajar. Sedan är det ju så att just nu måste jag ha tänt från morgon till natt för att inte missa något som händer i karet Även om det blir lite alger. Jag får försöka släcka vid 7-tiden på kvällen men det är svårt.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar