1120 lit SA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

Lite hel bilder
    M.v.h.
    Rickard

Kommentar

• Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

Ursprungligen postat av Olorin
      Det var som fan, gömde de sig i min svärdplanta? Visst var den stor, men det kunde jag aldrig tro

Grattis, då är jakten över. För egen del så måste jag säga att du nog hade rätt, det blev ett lyft i karet i tomrummet efter svärdplantan. Less is more ibland.
      Jag tackar så mycket för hjälpen med växterna. Svärdsplantan gör sig mycket bra i karet. Dom andra får ha lite tid på sig. Tyvärr börja det komma lite trådalger men förhoppningsvis kommer dom ny planterna att slå ut dom.
      M.v.h.
      Rickard

Kommentar

• Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

Läckert. Den ser ju nästan ut som en dvärgsvärplanta i ditt kar

Trådalgerna bekämpas bäst med släckt lyse och guppy enligt min erfarenhet.

För övrigt i fall du undrar så hette den lilla växten Echinodorus tenellus, den stora Echinodorus bleheri (bleherae) och de slingriga Myriophyllum Mattogrossense.
        Senast redigerad av Olorin; 03 January 2009, 13:54.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• patdah
          Användare
          • December 2008
          • 64

Ursprungligen postat av Rickard
          Jag tackar så mycket för hjälpen med växterna. Svärdsplantan gör sig mycket bra i karet. Dom andra får ha lite tid på sig. Tyvärr börja det komma lite trådalger men förhoppningsvis kommer dom ny planterna att slå ut dom.
          Du använder väl timer till lyset? Hur många timmar är ljuset tänt?

Kommentar

• Rickard
            Användare
            • April 2002
            • 727

Ursprungligen postat av patdah
            Du använder väl timer till lyset? Hur många timmar är ljuset tänt?
            Jag har provat med timer men 2 st har pajat och som jag förstår är det så höga startströmma att timrar pajar. Sedan är det ju så att just nu måste jag ha tänt från morgon till natt för att inte missa något som händer i karet Även om det blir lite alger. Jag får försöka släcka vid 7-tiden på kvällen men det är svårt.
            M.v.h.
            Rickard

Kommentar

• jeppehb
              Användare
              • February 2008
              • 124

Tänk för sjutton på belysningstiden! Startade upp mitt 1080l tanganyika för ett halvår sen med en T-5 ramp med 6x80 watt och brände på 12-14 timmar per dygn. Trådalgerna kom smygande för att sedan explodera, och jag har fortfarande problem. Så se till att de inte får fart plus alla andra alger som kan få fäste. Sen om det nu beror på belysningstiden vet jag ju förstås inte,jag är ingen expert, men jag sköter hela tiden mina vattenbyten och dyligt.

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Ja, jag vill inte vara deppjeppe, men MH är nog grymma som lampor så lyset är säkert rätt kraftfullt, finns någon slags räknar för ljusmängden på plantswap har jag för mig, kolla upp det.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Jag har provat med timer men 2 st har pajat och som jag förstår är det så höga startströmma att timrar pajar. Sedan är det ju så att just nu måste jag ha tänt från morgon till natt för att inte missa något som händer i karet Även om det blir lite alger. Jag får försöka släcka vid 7-tiden på kvällen men det är svårt.
                  Klas olsson har ett digitalt tidur med batteribackup
                  dom håller för allt även magnetventiler som suger ännu värre
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Men släck 6 timmar mitt på dagen så blir allt bättre
                    och öka ev när det fungerar bättre
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Rickard
                      Användare
                      • April 2002
                      • 727

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Klas olsson har ett digitalt tidur med batteribackup
                      dom håller för allt även magnetventiler som suger ännu värre
                      Tack för tipset. Jag tänkte först uppgradera ljusrampen med skymmningsdator mm. men när jag såg prislappen backa jag ur.
                      Senast redigerad av Rickard; 04 January 2009, 15:07.
                      M.v.h.
                      Rickard

Kommentar

• patdah
                        Användare
                        • December 2008
                        • 64

Jag håller på lite med växter och minerfarenhet när man startar upp kar och kör för många ljustimmar är just trådalger... i MASSOR

Att som Christer säger stänga av ljuset mitt på dagen skulle inte jag göra... växter förväntar sig längre sammanhängande ljustimmar... Karet är till för ditt nöje men du har levande djur och växter där som ska leva och må bra.

Om jag vore i dina kläder nu och med så få växter skulle jag starta ljuset mitt på dagen... och se till så det släcks 20.00

Jag kör så nu när jag sätter upp nya kar... börjar med 8 timmar... sen ökar jag med femton minuters ljustid per vecka... jag får aldrig trådalger nu för tiden. Efter några månader är man uppe i runt 12 timmar ljustid och där börjar gränsen gå för andra typer av alger.

Byt inte för mycket vatten i början och gör inte rent filtret även om det är lockande när det inte är bra drag nog för Dig

Kommentar

• Rickard
                          Användare
                          • April 2002
                          • 727

Ursprungligen postat av patdah
                          Jag håller på lite med växter och minerfarenhet när man startar upp kar och kör för många ljustimmar är just trådalger... i MASSOR

Att som Christer säger stänga av ljuset mitt på dagen skulle inte jag göra... växter förväntar sig längre sammanhängande ljustimmar... Karet är till för ditt nöje men du har levande djur och växter där som ska leva och må bra.

Om jag vore i dina kläder nu och med så få växter skulle jag starta ljuset mitt på dagen... och se till så det släcks 20.00

Jag kör så nu när jag sätter upp nya kar... börjar med 8 timmar... sen ökar jag med femton minuters ljustid per vecka... jag får aldrig trådalger nu för tiden. Efter några månader är man uppe i runt 12 timmar ljustid och där börjar gränsen gå för andra typer av alger.

Byt inte för mycket vatten i början och gör inte rent filtret även om det är lockande när det inte är bra drag nog för Dig
                          Jag sätter på den kl 12 och stänger 18. Jag kommer nog inte att rengöra filtert 1:a året
                          M.v.h.
                          Rickard

Kommentar

• Rickard
                            Användare
                            • April 2002
                            • 727

Ursprungligen postat av Olorin
                            Läckert. Den ser ju nästan ut som en dvärgsvärplanta i ditt kar

Trådalgerna bekämpas bäst med släckt lyse och guppy enligt min erfarenhet.

För övrigt i fall du undrar så hette den lilla växten Echinodorus tenellus, den stora Echinodorus bleheri (bleherae) och de slingriga Myriophyllum Mattogrossense.
                            Bild 1 är Echinodorus macrophyllus som jag hade sen tidigare.
                            Bild 2 är Myriophyllum Mattogrossense.

Jag fick även en liten flytväxt med mig av misstag vad hette den?
                            M.v.h.
                            Rickard

Kommentar

• endymion

Har du provat utomhustimer som brukar användas till kupévärmare. Dom brukar tåla väldigt hög belastning.

Kommentar

• Rickard
                                Användare
                                • April 2002
                                • 727

Ursprungligen postat av endymion
                                Har du provat utomhustimer som brukar användas till kupévärmare. Dom brukar tåla väldigt hög belastning.
                                Det var det jag prova.
                                M.v.h.
                                Rickard

Kommentar

Arbetssätt...