Projekt - Akvarierum
Kollaps
X
-
-
Sådär, har slängt upp hyllan nu. Dock vet jag inte vad jag ska tycka om hyllplanen. Ställde mig på det nedersta och hoppade lite och visst sviktade det lite men den gick ju inte sönder. Någon som kan yttra sig om dessa? Eftersom jag bara använt tre av de fem hyllplan som följde med så funderar jag på att lägga de två resterande hyllplanen på de två översta. Då bör väl hållbarheten öka?
För övrigt är jag fullt medveten om att det inte är bra om spånskivor kommer i kontakt med vatten för länge.
http://www.austlich.se/image.axd?picture=7.jpg Kommer en bild på det med!Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!Kommentar
-
Moderna spån- eller träskivor limms oftast med vattenfast lim nu för tiden men trädet kan fortfarande resa sig vid kontakt med vatten. Hyllplanet är dock behandlat så det är säkert lugnt om du inte slabbar väldigt mycket.
Jag tror att du får prova och börja fylla ett kar med vatten och se hur mycket det sviktar, använd vattenpass och tumstock, jag tror att det funkar med en skiva men jag gissar bara, eller så väljer du säkerhet och tar två hyllplan på varandra.Kommentar
-
Moderna spån- eller träskivor limms oftast med vattenfast lim nu för tiden men trädet kan fortfarande resa sig vid kontakt med vatten. Hyllplanet är dock behandlat så det är säkert lugnt om du inte slabbar väldigt mycket.
Jag tror att du får prova och börja fylla ett kar med vatten och se hur mycket det sviktar, använd vattenpass och tumstock, jag tror att det funkar med en skiva men jag gissar bara, eller så väljer du säkerhet och tar två hyllplan på varandra.
Har för övrigt lagt order på pumpar och filtermaterial nu.Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!Kommentar
-
Hej kul med någon mer Mullsjöbo här!
Vikten nedåt tror jag inte borde bli ngt problem, är hyllorna skruvade isåfall kan du ju borra upp hålen och sätta i lite större skruv. Hur är det i sidled sådana där hyllor brukar väll kunna bli lite svajjiga i sidled, du kanske skulle sätta ett kryss i bak. Lycka till med projektet, har ngt liknande i tankarna själv ska bara hitta lite extra tid nånstans först.Kommentar
-
Hej kul med någon mer Mullsjöbo här!
Vikten nedåt tror jag inte borde bli ngt problem, är hyllorna skruvade isåfall kan du ju borra upp hålen och sätta i lite större skruv. Hur är det i sidled sådana där hyllor brukar väll kunna bli lite svajjiga i sidled, du kanske skulle sätta ett kryss i bak. Lycka till med projektet, har ngt liknande i tankarna själv ska bara hitta lite extra tid nånstans först.
Nej den är inte skruvad utan det är hakar man får hamra ner i andra hakar. När jag står på den och gungar rör den sig inte mycket så jag tror inte det ska vara någon fara för det.Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!Kommentar
-
Hejsan
ska bara göra ett litet inlägg här
Har själv 6 sådana hyllor
Jag har lagt dubbla spånskivor på dom 2 nedre hyllorna sen en där uppe bara.
Där uppe har jag små kar
där nere 112 liters men jag sätter karen i framkanten på stålet
Tror det ger bättre kraft då
Nog bara mentalt men än dåKommentar
-
Hejsan
ska bara göra ett litet inlägg här
Har själv 6 sådana hyllor
Jag har lagt dubbla spånskivor på dom 2 nedre hyllorna sen en där uppe bara.
Där uppe har jag små kar
där nere 112 liters men jag sätter karen i framkanten på stålet
Tror det ger bättre kraft då
Nog bara mentalt men än dåAlltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!Kommentar
-
nä jag märker inget. men sen är ju inte jag uppe o hoppar på minaKommentar
-
Man måste ju kunna bada med fiskarna ;P haha nej skämt å sido. Det låter ju bra att det inte sviktar så mycket då. Kommer att fylla ett i mitten hyllan med bara en skiva idag för att testa tror jag.Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!Kommentar
-
För att få större stabiletet skulle du kunna skruva fast en skiva bakom hyllan som ett bakstycke (alternativ krysstag som förseslagits tidigare)- 720 liter med Malawi.
Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333
Lägg till ciklid.org på iGoogle!Kommentar
-
Som Peter skrev så är det kanon med en skiva och ser snyggt ut. Vitmålad masonit är ju inte fel. Det har jag använt i min möbel, antar att du sett min tråd om mitt 720L? Där finns ritningar på min bänk fast det är ju inte så du ska bygga men du kanske får ngt bra tips ändåOver and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
Det känns som sagt stabilt, annars kan jag skriva fast ställningen i väggen.
Jo, ska kolla om jag inte har sett det redan.
Tog för övrigt tag i att få ner min lilla BTN i ett kar. Dock gick det inte bra med såg men till sist gick det. kommer bilder sedan då jag ska silikona fast den.Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!Kommentar
-
Har idag fått en AVI för att hämta ut mina bakgrunder. Så ikväll ska det limmas och byggas filterkammare i mina två nya helglas kar.
Blev en vit och en röd för att se vad som passa bäst för framtiden. Bilder utlovas!Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!Kommentar
-
Det skall bli spännande att se vad du tycker om skillnaden. Jag har spanat in på den röda eftersom jag hört att den vita skall se betydligt tråkigare ut. Skall bli intressant att se vad du tycker... samt att se bilder!
Angående stabiltet till ställningen så tror jag det är bättre att skruva på en platta än att skruva fast den i väggen... om inte det finns risk att allt skulle välta. Skulle väggen röra sig i förhållande till golvet så finns det risk att spänningar skulle uppstå...
Är det en gjuten källarvägg så lär det väl inte röra sig men om det är en reglad trävägg så skulle den kunna röra sig något i förhållande till golvet. Men detta är rena spekulationer och kanske inte alls har något med verkligheten att göra...Senast redigerad av Peter_A_F; 18 April 2008, 14:49.- 720 liter med Malawi.
Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333
Lägg till ciklid.org på iGoogle!Kommentar
Kommentar