Projekt - Akvarierum

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Austlich
    Användare
    • February 2007
    • 77

Sådär, nu har jag både ätit och fixat lite i rummet. Blev en flottig kebabpizza med extra sås, det var väldigt gott.

aja, hursomhelst tillbaka till det som jag ska berätta om och visa. Eftersom jag inte kan lägga in bilder ännu så kommer jag länka till bilderna.

Första bilden visar det jag köpta i GBG, tre ny akvarier. Två 112 liters och ett 54 liters, det lilla kommer att gå som yngelkar då de är riktigt små tänkte jag. Sedan är även mitt gamla akvarie med på bilden.

På bild 2 ser ni lite utrustning och tre låder med grus och stenar.

På bild 3 är min BTN bakgrund, komemr inte ihåg vilket märke det är men den är tänkt att användas till mitt lilla SA kar.

På bild 4 är det bara vatten och avlopp som visas. Som synes är det bara kallvatten, detta gör att jag funderar på en lösning med ikea lådor. Alltså såna låder jag har utrustningen i, placera en sådan högst upp på varje ställning. Bör vara runt 30-40 liter som man kan fylla på en dag innan man ska byta vatten så att vattnet blir rumsvarmt innan det ska ner i akvariet som kommer vara ytterliggare lite varmare. På så sätt slipper jag få i iskallt vatten i alla fall. Låter det som en hyfsad lösning?

På bild 5 är det en före bild innan jag flyttade två av garderoberna. Bild 6 visar hur det ser ut efter. Där kommer troligen den första hyllan att åka upp.

Jag kommer att imorgon åka till biltema för att införskaffa blästersand till karen. Kommer även att köpa lite annat där med men inte till karen. Kommer även att åka till K-rauta tror jag för att köpa material till första hyllan. Även om det känns mer lockande att besöka jula för att köpa en då jag är lag av mig
    Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

Kommentar

• Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

Ursprungligen postat av Austlich
      Första bilden visar det jag köpta i GBG, tre ny akvarier. Två 112 liters och ett 54 liters, det lilla kommer att gå som yngelkar då de är riktigt små tänkte jag. Sedan är även mitt gamla akvarie med på bilden.
      Roligt, här är det fullt upp... då var du igång då!

På bild 4 är det bara vatten och avlopp som visas. Som synes är det bara kallvatten, detta gör att jag funderar på en lösning med ikea lådor. Alltså såna låder jag har utrustningen i, placera en sådan högst upp på varje ställning. Bör vara runt 30-40 liter som man kan fylla på en dag innan man ska byta vatten så att vattnet blir rumsvarmt innan det ska ner i akvariet som kommer vara ytterliggare lite varmare. På så sätt slipper jag få i iskallt vatten i alla fall. Låter det som en hyfsad lösning?
      Det verkar vara en smart lösning... kan inte bli enklare... bortsett från att fylla på med kallt vatten och låta doppvärmaren gå för fullt.
      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Austlich
        Användare
        • February 2007
        • 77

Jo, tänkte på det med doppvärmare med. Men vet inte, vill ju inte slösa på elen allt för mycket i onödan. Får helt enkelt se vad vattnet kommer upp i för temp på ett dygn eller liknande

Kommentar

• Austlich
          Användare
          • February 2007
          • 77

Sådär, hemma ifrån shoppingen nu och det blev 75 kg blästersand, 50 kg av den fina sorten och 25 kg av den lite grövre.

Sedan blev det även köp av hyllan då formatet jag hade velat bygga i skulle kostat något liknande då jag ville ha en skiva att ställa akvariena på. Så det blev lathetsvarianten istället. Dock blir man ju ändå illa tvungen att bygga bänk sedan då man ska ha större akvarier än 112 liters. Men det kommer senare.

Kommer att bygga hyllan idag för att prova mig fram lite hur det kan se ut med 3 kar i den. Kommer senare under dagen antagligen att beställa slimline, filtermaterial och pumpar. Vet dock inte vad som krävs riktigt. Vad är en tumregel då det gäller flödet på cikulationspumpar?

Min btn är lite för bred för mina 112 liters men funderar ändå på att offra den och såga bort en bit för att få igång en litet SA kar ganska snart. Är det lönt eller bör jag skaffa större?
          Senast redigerad av Austlich; 16 April 2008, 12:30.

Kommentar

• Cichlidaholic
            Användare
            • June 2005
            • 1103

Ser fint ut ska ha tag i sånna där baljor ja med tänkte jag har de många på lager tro? Har föresten skickat dig P.M

Katten jagar dammråttor?
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Bumling
              Användare
              • January 2007
              • 218

Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
              Ser fint ut ska ha tag i sånna där baljor ja med tänkte jag har de många på lager tro?
              De brukar väl åtminstone ha ett 30-tal av varje!

Kommentar

• Austlich
                Användare
                • February 2007
                • 77

Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                Ser fint ut ska ha tag i sånna där baljor ja med tänkte jag har de många på lager tro? Har föresten skickat dig P.M

Katten jagar dammråttor?
                De hade ett gäng då jag var där. Fanns väl kanske tio 112 liters, vet inte om de har mer på något lager vilket man skulle kunna tänka sig.

Haha nej han aktar sig för hunden

Såg det och jag har svarat

Edit: Bumling var visst före med svar angående baljorna

Kommentar

• Peter_A_F
                  Användare
                  • January 2008
                  • 809

Min btn är lite för bred för mina 112 liters men funderar ändå på att offra den och såga bort en bit för att få igång en litet SA kar ganska snart. Är det lönt eller bör jag skaffa större?
                  Brukar vara svårt att ha för stort kar... är det inte synd att såga sönder modulen istället för att skaffa ett lite större (framförallt djupare) kar. Det största problemet i mitt kar är att djupet blir lidandande med BTN modulen.
                  - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• KuRtaN
                    Användare
                    • February 2008
                    • 778

Har K-rauta bra priser? Annars är byggmax strålande, eller bara åka till ett bygge o fråga om du kan få plocka regelbitar i en kontainer? Det slängs så otroligt mkt på byggena. Jag har garanterat kastat flera 100m med 45x95 reglar idag : )
                    Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Austlich
                      Användare
                      • February 2007
                      • 77

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                      Brukar vara svårt att ha för stort kar... är det inte synd att såga sönder modulen istället för att skaffa ett lite större (framförallt djupare) kar. Det största problemet i mitt kar är att djupet blir lidandande med BTN modulen.
                      Gah får fundera lite då

Kommentar

• Austlich
                        Användare
                        • February 2007
                        • 77

Ursprungligen postat av KuRtaN
                        Har K-rauta bra priser? Annars är byggmax strålande, eller bara åka till ett bygge o fråga om du kan få plocka regelbitar i en kontainer? Det slängs så otroligt mkt på byggena. Jag har garanterat kastat flera 100m med 45x95 reglar idag : )
                        K-rauta har väl bra priser på reglar i mina ögon iaf. Det som kostar är väl om man vill ha en skiva sedan. För man bör väl inte ställa helglas akvarium på bara två reglar med mitten i luften så att säga?

Kommentar

• KuRtaN
                          Användare
                          • February 2008
                          • 778

3 reglar och frigolit borde ju räcka? Annars är hyllplan inte så dyra på byggmax.
                          2 Reglar och en 18mm tjock laminatskiva skall nog funka det med.

K-rauta har väl bra priser på reglar i mina ögon iaf. Det som kostar är väl om man vill ha en skiva sedan. För man bör väl inte ställa helglas akvarium på bara två reglar med mitten i luften så att säga?
                          Over and out // Mathias

Kommentar

• Austlich
                            Användare
                            • February 2007
                            • 77

Ursprungligen postat av KuRtaN
                            3 reglar och frigolit borde ju räcka? Annars är hyllplan inte så dyra på byggmax.
                            2 Reglar och en 18mm tjock laminatskiva skall nog funka det med.

http://www.byggmax.se/is-bin/INTERSH...ryProducts=YES
                            Oj, det var mycket billigare än k-rauta som jag kollade på. Får väl bli till nästa gång akvarier jag satsar på att bygga själv.

Kommentar

• Austlich
                              Användare
                              • February 2007
                              • 77

Sitter och kollar på pumpar och filter möjligheter just nu.

http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=296&page=1 fungerar denna typen för en filterkamare? Priset är minst sagt tilltalande, och den ser ut att fungera bra för den idén jag har.

Bakgrunder är beställda och de ramlar förhoppningsvis in på fredag. Kommer bilder och sånt då

Kommentar

• KuRtaN
                                Användare
                                • February 2008
                                • 778

Den pumpen ser ju ut att funka kalas att använda till en filterkammare då den har insugsröret neråt. Jag ska själv snickra en bänk till helgen för 3st 112L. Tänkte dokumentera och ev. slänga upp det i en tråd.

// Mathias

Sitter och kollar på pumpar och filter möjligheter just nu.

http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=296&page=1 fungerar denna typen för en filterkamare? Priset är minst sagt tilltalande, och den ser ut att fungera bra för den idén jag har.

Bakgrunder är beställda och de ramlar förhoppningsvis in på fredag. Kommer bilder och sånt då
                                Over and out // Mathias

Kommentar

Arbetssätt...