Projekt - Akvarierum

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Austlich
    Användare
    • February 2007
    • 77

Projekt - Akvarierum

Så där, efter att lagt akvariestiken på is sedan jag flyttade ifrån min lägenhet till min och sambons hus har nu suget kommit tillbaka och jag tror det är dags att börja planera detta ordentligt.

Vi har ju en källare som vi inte använder alla rum i eller som vi har planerat att använda alla rum i. Pannrummet är väl det rummet som kommer att få bli mitt akvarierum. Detta av två anledning. Det finns vatten och avlopp, plus att pannan utvecklar lite mer värme än vad det är i övriga källaren.

I pannrummet nu finns det inget mer än pannan och längs ena väggen garderober. Ska nu ner och kolla om det finns möjlighet att flytta ut dem. En eller ett par kan få stå kvar då det är smidigt att förvara diverse saker i.

Har i dagsläget bara ett akvarie på drygt 100 liter. Till att börja med ska jag försöka få tag på fler akvarier till rimliga priser. Har ni något stående eller tips på vart de säljer billiga akvarier hör av er. Skulle gärna få tag på 5 till i liknande storlek till att börja med.

Jag vill ha två ställningar med sex 100 liters akvarier och sedan fylla på med större allt eftersom. Någon som använder ställningen ifrån jula som är avsedd för 265kg per hyllplan?

Har väl lite planer på att köra lite hobbyodling. Kommer nu främst under sommaren börja att samla på mig utrustning och sakerna jag behöver. Kommer antaligen att dra igång ett par akvarier under sommaren med.

Är mest intresserad av Afrika fiskar men kommer att ha en SA burk. Kommer nog att börja med ett akvarie med multisar då jag tycker det verkar vara en rolig fisk kolla på. Men självklart vill jag även ha lite mer exotisk fisk.

Någon som har förslag på afrikanska ciklider som inte är omöjliga att odla men inte jätte vanliga?

Kommer nog att dyka upp bilder under tiden
    Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!
  • Bumling
    Användare
    • January 2007
    • 218

Roligt! Jag kör samma projekt hemma i gamla pannrummet! Snickrar hyllor och limmar moduler för glatta livet!!

Kommentar

• Austlich
      Användare
      • February 2007
      • 77

Har du någon liten ritning eller bilder att bjuda på för tips?

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Verkar bli ett kul projekt
        In med bilder vettja.
        Kör några kar ancistrus. Några kar Multisar, varför inte blå Ocelatus, Cyps. "Kitumba" och Leulupi bör oxå vara ganska lätta att avyttra.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

Kolla in blocket... det brukar finnas billiga akvarier där!

Där får man oftast med lite prylar också. Ett hundraliters med ramp och pump brukar ligga på 500-1000 kr.

Kolla in denna annonsen!

PS
          och... glöm inte att bli medlem!

Nästa nummer av ciklidbladet kommer bla innehålla en artikel om ett grymt filter... sedan får man även lägga upp bilder här på forumet!
          Senast redigerad av Peter_A_F; 14 April 2008, 22:17.
          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Austlich
            Användare
            • February 2007
            • 77

Ursprungligen postat av LN
            Verkar bli ett kul projekt
            In med bilder vettja.
            Kör några kar ancistrus. Några kar Multisar, varför inte blå Ocelatus, Cyps. "Kitumba" och Leulupi bör oxå vara ganska lätta att avyttra.
            Ja, de lät som rätt vettiga fiskar

Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Kolla in blocket... det brukar finnas billiga akvarier där!

Där får man oftast med lite prylar också. Ett hundraliters med ramp och pump brukar ligga på 500-1000 kr.

Kolla in denna annonsen!

PS
            och... glöm inte att bli medlem!

Nästa nummer av ciklidbladet kommer bla innehålla en artikel om ett grymt filter... sedan får man även lägga upp bilder här på forumet!
            Handlar lite om hur långt bort de är med. För ska man åka långt så får man ju försöka få tag på ett gäng kar om det ska vara billigt om det ska gå plus. För nya 100 liter är ju inte så fasligt dyra, dock är de allt som oftast utan tillbehör.

Kommer att bli medlem här, funderade på Zoopet först men inser nu att det är ju faktiskt ciklider jag gillar mest så det blir ett ganska självklart val då!

Ska till GBG imorgon för att hämta min nya bil så ska nog titta in på herkules zoo, har aldrig varit där

Kommentar

• Peter_A_F
              Användare
              • January 2008
              • 809

Ursprungligen postat av Austlich
              Ja, de lät som rätt vettiga fiskar

Handlar lite om hur långt bort de är med. För ska man åka långt så får man ju försöka få tag på ett gäng kar om det ska vara billigt om det ska gå plus. För nya 100 liter är ju inte så fasligt dyra, dock är de allt som oftast utan tillbehör.

Kommer att bli medlem här, funderade på Zoopet först men inser nu att det är ju faktiskt ciklider jag gillar mest så det blir ett ganska självklart val då!

Ska till GBG imorgon för att hämta min nya bil så ska nog titta in på herkules zoo, har aldrig varit där

Nä det är klart, det blir ju inte billigt om man måste åka långt... men det verkade som man kan få en hög ganska billigt...

Har faktiskt inte kommit mig bort till Herkules ännu... har än så länge bara varit några svängar till Trop akvarie import och Ciklidhuset i Lerum. Ett annat ställe som jag har på min ,måste besöka snart lista, är Nols ciklidhobby i Nol... De verkar ha mycket fisk samt mycket vildfångat vilket borde vara bra ifall man skall starta upp med odling (vad jag förstått)
              - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Austlich
                Användare
                • February 2007
                • 77

Får se vad jag kan hitta på. Måste få tag på ställningar först eller bygga

Skulle kanske kolla på jula när jag åker hemåt om de har kvar de ställningarna som ska klara 465 kg hyllplan. bör ju räcka för ett 100 liters

Kommentar

• Peter_A_F
                  Användare
                  • January 2008
                  • 809

Får se vad jag kan hitta på. Måste få tag på ställningar först eller bygga

Skulle kanske kolla på jula när jag åker hemåt om de har kvar de ställningarna som ska klara 465 kg hyllplan. bör ju räcka för ett 100 liters
                  Var det denna hylla du tänkte på?
                  Hoppsan, den här sidan är försvunnen. Klicka gärna dig vidare till något annat!

Det var den tyngsta som jag hittade, tålde 265 per hyllplan. Den enda nackdlen som jag kan se är att hyllplanen består av spånskiva... vilket inte är bäst tillsammans med vatten. Men det går säkert att lägga något på som skyddar mot vatten.
                  - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Austlich
                    Användare
                    • February 2007
                    • 77

Ja precis den jag tänker på. Borde dock bli billigare att bygga något själv om man bara hittar bra ritningar. Borde gå att göra mer praktiskt med för den delen vid självbygge.

Kommentar

• Bumling
                      Användare
                      • January 2007
                      • 218

Ska du till Gbg och är ute efter billiga burkar kolla in Hornbach! 160 liters helglas för ca 400 spänn! Annars är ju Herkules Zoo riktigt bra och billiga! Goa gubbar är det som jobbar där oxå!!

Har för mig jag har sett dig på JAF:s forum oxå för länge sen!
                      Senast redigerad av Bumling; 15 April 2008, 13:08.

Kommentar

• Bumling
                        Användare
                        • January 2007
                        • 218

Sån ställning har jag byggt enligt nån beskrivning jag har hittat här på sidan. Den är i 2 tum 4 och har plats för 2 160 liters. Har mkt utrymme kvar för att kunna håva firrar då det alltid blir bökigare med moduler i. Burkarna kommer att se ut ungefär som denna med 2 moduler och nån spillbit som komplement.

Kommentar

• Austlich
                          Användare
                          • February 2007
                          • 77

Okej då har jag fått lite idéer.

Har kommit hem ifrån GBG nu och köpte något mer där än bilen. Bilder på det kommer efter maten

Kommentar

• Peter_A_F
                            Användare
                            • January 2008
                            • 809

Okej då har jag fått lite idéer.

Har kommit hem ifrån GBG nu och köpte något mer där än bilen. Bilder på det kommer efter maten
                            Spännande!
                            - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• KuRtaN
                              Användare
                              • February 2008
                              • 778

Snickra ihop ett gäng ställningar är ju snabbt o lätt gjort : )
                              Väntar på bilderna på det du hittat i gbg : )

Lycka till med ditt projekt!
                              Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

Arbetssätt...