Filtermaterialet som Patrik pratade om på stämman

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Filtermaterialet som Patrik pratade om på stämman

    Hej

    Vad var det för filtermaterial Patrik pratade om på stämman? Det där runda, grå med fåror som funkade ungefär som filtermatta. Var köper man och vilken storlek rekomenderas till 720L respektive 180L?
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Om det är rätt tillverkare vet jag inte, men det var denna typen: http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se....kumgummifilter
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Johnny_1
      Användare
      • October 2003
      • 313

      #3
      Där finns olika fabrikat och det som CC har är jag nöjd med, vet Patrick har olika fabrikat men tror han svarar själv härinne med.;-)

      www.malmoakvarieforening.se

      Kommentar

      • ojzoo
        Användare
        • June 2007
        • 39

        #4
        Ursprungligen postat av Micke
        Om det är rätt tillverkare vet jag inte, men det var denna typen: http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se....kumgummifilter
        Det filter som Patrik visade var mycket riktigt av märket Huey Hung som Micke länkar till, hör av dig om du vill veta mer Ola.

        Mvh
        Ola
        Senast redigerad av ojzoo; 14 April 2008, 14:41.
        http://www.ojzoo.se

        Kommentar

        • Johnny_1
          Användare
          • October 2003
          • 313

          #5
          Ursprungligen postat av ojzoo
          Det filter som Patrik visade var mycket riktigt av märket Huey Hung som Micke länkar till, hör av dig om du vill veta mer Ola.

          Mvh
          Ola
          Ola, är det samma filter som CC säljer som du hänvisar till?
          www.malmoakvarieforening.se

          Kommentar

          • ojzoo
            Användare
            • June 2007
            • 39

            #6
            Ursprungligen postat av Johnny_1
            Ola, är det samma filter som CC säljer som du hänvisar till?
            Jag är inte säker på vilket märke han för, men de ser likadana ut i alla fall. Men det finns ju mängder av kopior på Huey Hung av varierande kvalitet.
            http://www.ojzoo.se

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Prexis, det är Huey Hung filtren jag tror du tänker på. Skumgummifilter, rätt täta. Inga extremer på nitrifiering (normala kan man säga), men finfina skitsamlare. Tror de är lite klena för ett 720, men jag kör två (ett stort och ett mellan) i mina 700-litrare - fast i kombo med annan filtrering. I ett 180-liters hade jag kört två stycken i mellansize, borde räcka med enbart dem.

              Att jag rekommenderar just Huey är för att plastdetaljerna är bra gjutna på dem. Har testat några kopior också, och där är det dålig gjutning så jag fick skära rent en en hel överflödig plast. Skumgummit känns bättre i Huey också. En nackdel med dem är att de är relativt stora och svåra att gömma i inredningen, passar kanske bäst i odlingsburkar där estetiken kommer i andra hand.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Tack för svaren det var allt jag behövde veta. Nu ser jag fram mot artikeln!

                Ps. jag gillar blå filtermatta just för att skiten inte fastnar i dem. Skulle inte en kombination vara perfa dvs HH som förfilter alternativt, ett HH nära botten och storporig blå närmre ytan?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #9
                  Det är väl samma filtermaterial som det är i de s.k. Jungle-filtren som var väldigt poppis i småaakvarier för 15-20 år sedan. Tror att de fortfarande säljs.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Tack för svaren det var allt jag behövde veta. Nu ser jag fram mot artikeln!

                    Ps. jag gillar blå filtermatta just för att skiten inte fastnar i dem. Skulle inte en kombination vara perfa dvs HH som förfilter alternativt, ett HH nära botten och storporig blå närmre ytan?
                    Kruxet är nog hur man får ihop HH och blå filtermatta utan att det "läcker". Idén är annars finfin, så länge man inte använder stora bitar blå filtermatta som skitsamlare tycker jag bra om dem. I JBL-filtren är ju t ex filtermattan en verklig höjdare.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • patrickeriksson
                      Användare
                      • October 2007
                      • 355

                      #11
                      Jag kör med ett märke som heter Hydro-Sponge. Den senaste modellen som kallas "Pro" har "reticulated foam" som är betydligt grövre och ska vara mer effektivt. Jag har 12 stycken av dessa i olika storlekar fördelat i 9 kar. Dom har en rejäl vikt i botten och Maxi-Jet power heads passar perfekt på dom. Det går också att koppla ihop flera stycken. Jag tycker dessa är perfekta till odlingskar.

                      Patrick Eriksson

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Kruxet är nog hur man får ihop HH och blå filtermatta utan att det "läcker". Idén är annars finfin, så länge man inte använder stora bitar blå filtermatta som skitsamlare tycker jag bra om dem. I JBL-filtren är ju t ex filtermattan en verklig höjdare.

                        Hilsen,

                        P
                        Du satter den bla filtermattan pa utblaset dvs suger in i HH och sprutar ut i den bla.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        Arbetssätt...