fjärilsciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan77

    fjärilsciklid.

    tja hoppas ni har det bra och kan ge mig lite bra tips, har nog läst så mkt det går om denna underbara fisk.... men tror att erfarenheter ger mer.
    har just nu två par som delat upp karet mellan sig... hela tiden pågår det stridigheter både mellan honorna och hanarna, oftast efter en "strid" så gnider sig honan lite här och där i karet, är den sjuk eller indikerar de sitt revir?
    Det känns som om de simmar runt och putsar lite här och där hela tiden... men aldrig verkar få till det......
    vad skall jag göra för att stimulera dem till lek.. ja eller mer lek det verkar som om de leker lite från och till.... har levande foder bytt vatten hög temp.
    sen undrar jag om det finns någon riktigt kunnig på detta område som kan dela med sig av sina erfarenheter.
    tackar på förhand.

    johan

  • imported_n/a
    Användare
    • November 2002
    • 157

    #2
    Hej!
    Du bör ha en grupp på minst 10 st, värme runt 28-29 grader,fiskar gnider sig ibland, sker det för ofta är det troligt smutsigt vatten,
    hör av dig, Lycka till, har själv hållt fjärilar och anser att det underbar ciklid.mvh Ann-Marie

    Kommentar

    • Ps.Daniel

      #3
      Hej!

      Täta vattenbyten o gärna levandemat.
      De tror jag gör susen, även höjning av vattnet till 27-28 grader hjälper till!

      MvH Daniel

      MvH Daniel

      Kommentar

      • Melina
        Användare
        • June 2002
        • 55

        #4
        Jag hade ett gäng fjärilsciklider i ett lekakvarium, det var 2 hannar och 4 honor. Jag matade med röda mygglarver (många tycker det är ett dåligt foder men jag tycker det stimulerar till lek) två gånger om dagen och bytte lite vatten varje dag. Jag hade lite växter och några flata stenar. Sen hade jag höjt vattnet till typ 28 gradere och efter några dagar fick jag rom av dem, fast det var två honor. Sen efter att den blev uppäten så lekte en hona och hane.

        Det är inte speciellt svårt att få lek på fjärilar, tror dock att det är lite enklare om man har en grupp. Lycka till!
        Mvh Melina
        Mvh Melina

        Kommentar

        • johan77

          #5
          Igår lekte de och la rom... tyvärr så åt de upp
          den under natten, lite surt tycker jag nog......
          stod i valet och kvalet om jag skulle plocka upp stenen eller
          låta den vara kvar....
          hur lång tid tar det innan de kan lägga rom igen.

          tackar johan

          Kommentar

          Arbetssätt...