Lägga till nya arter i artregistret?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Lägga till nya arter i artregistret?

Hej. Hur anmäler man/lägger upp nya arter till artregistret? Jag såg att det inte Apistogramma munruvare(eller några andra sp för den delen).
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Hej!
    Än så länge är det säkraste sättet att skicka in artbeskrivningar till gruppen som har hand om artregistret. artreg_sydamerika[at]ciklid.se är det för Apistogrammor. Jag ber dig dock kika en extra gång då vi har väldigt många Apistogrammor inlagda i artregistret. Tyvärr inte texter på alla.
    En "spec.-ad" fisk är inte artbestämd och får då egentligen inte vara med i vårt artregister.

http://www.ciklid.org/artregister/artreg_omrade.php?geo='Sydamerika'
    67 arter Apistogramma får jag det till.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

Ja, jag hade lite på känn att det fanns stopp för spec. Men frågan är om det inte är lite dumt då vissa arter funnits som spec i många år, det är ju risk att de inte kommer in i registret på väldigt lång tid då tyvärr.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Självklart tas även ännu obeskrivna arter med i artregistret. Kontakta områdesansvarig angående de arter som saknas.
        Under Västafrika och Viktoria finnas många obeskrivna arter upplagda, även Tanganyika där Robin är områdesansvarig . Samma sak borde gälla för Sydamerika.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Tar tillbaka det jag skrev om spec-ade fiskar. Även om det är lite luddigt i mina ögon.
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Det som sagts i gruppen som arbetar med artregistret är att vedertagna handelsnamn ska användas, alltså inte såna namn som en del butiker hittar på för att sälja bättre. För Västafrika som jag arbetar med, har handelsnamnen från Lambojs bok använts.
            Även odlingsvarianter läggs in, då med tillägget odl..
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...