spenat, förvälld eller inte i räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #16
    Hej.
    Vad jag är ute efter är att nitrat inte kan bli nitrit som står i tidigare inläg.Nitrat kommer av nitrit.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • January 2003
      • 432

      #17
      Ursprungligen postat av Mats
      Hej.
      Vad jag är ute efter är att nitrat inte kan bli nitrit som står i tidigare inläg.Nitrat kommer av nitrit.
      mvh Mats
      (Nästan) alldeles riktigt Mats, det är jag som skriver innan jag tänker... Nitrit är en produkt av nitrifikationsprocessen och för att det jag säger skall inträffa krävs s.k. denitrifikation! SÅ glöm det jag skrev...

      Däremot så innehåller förvälld spenat mindre mängd nitrat, varför den rekommenderas. Har man växtakvarium så ger nog nitraten i spenaten inget besvär dock.
      /Fredrik

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

        #18
        Hej.
        Bra Fredrik,jag tänker på såna som inte kan så mycket som kan få fel uppfattning om vattenkemi.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • November 2005
          • 1294

          #19
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Jag har haft både förvälld och "rå" spenat i räkmixen och ingen fisk har tagit skada. Måste ha varit någon annan orsak.
          Nja,. Akvariet är mycket "stabilt" och dödsfall inträffar typ vartannat år, De
          2 som dog var de största som åt mest då jag vräkte i ny räkmix. De dog utan någon synbar skada. Efter detta så har jag inte använt räkmixen.
          Jag har svårt att släppa misstanken. nu var spenaten av billigt fabrikat så
          ev rester av bekämpningsmedel kan vara en tänkbar orsak.

          Kommentar

          Arbetssätt...