Hålla fiskar utan ändringar av vattenvärden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_Wolfbrandt
    Användare
    • October 2007
    • 14

Hålla fiskar utan ändringar av vattenvärden

Finns det andra här på forumet håller fiskar i "vanligt" kranvatten utan att ändra på Ph,Kh och Gh, men givetvis ändå kollar nitrit och nitratvärden då och då?

Själv ändrar jag bara vattenvärden när jag ska odla fisk. Håller alla mina fiskar i ett kranvatten med följande värden Kh:4, Ph:8.3, Gh:5 och detta trivs mina chokladgurami ypperligt som man i all litteratur kan läsa är väldigt känsliga och nästan kräver ett lågt ph för att ens överleva.

Sen ska man väl kanske inte bara försöka få fiskar att överleva utan ge dom den bästa möjliga miljö. Tror dock att det i naturen omöjligt är samma vattenvärden året om med tanke på det extrema skillnader det är för många av de fiskar vi håller i akvarium i deras naturliga miljö med torrperiod och regnperiod.

Träffade nyligen 2 utbytesstudenter från Malawi som berättade för mig att det under regnperioden kan vara så kallt som 6 grader i luften vilket inte låter mer exotiskt än den vintern vi haft i södra sverige i år

Ska väl tillägga att jag förutom chokladgurami och kampfisk håller enbart ciklider som gärna "ska" ha mjukt, surt vatten.
    trial and error
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2694

Ursprungligen postat av Mikael_Wolfbrandt
    Finns det andra här på forumet håller fiskar i "vanligt" kranvatten utan att ändra på Ph,Kh och Gh, men givetvis ändå kollar nitrit och nitratvärden då och då?
    Har alltid kört så, utom när jag försökt odla extrem svartvattenfisk, skall man bara hålla dem behövs det inte.

Kh:4, Ph:8.3, Gh:5 och detta trivs mina chokladgurami ypperligt som man i all litteratur kan läsa är väldigt känsliga och nästan kräver ett lågt ph för att ens överleva.
    Vattenparametrar meckar man med för sin egen skull, inte fiskens, enligt min mening.

Enda vattenparametern jag är försiktig med är ledningsförmågan (salthalten).

Kommentar

Arbetssätt...