Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av shreek
    lite tropeus
    SO caramba och VF muzi
    ursäkta bild kvaliten
    Fina shreek! Särskilt VF Muzi...

Men..har fotokraven blivit så höga på den här sajten att man ber om ursäkt för de foton du tagit då vette tusan. Fina firrar och fina foton! Ös på med mer...

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av ozric
      Johan F ; är det VF Red Cheek du har?? Kanske du kan panga fram några bilder på dem?
      Tycker du har lagt ut bra foton förr på dina andra troffar. Dessa är nämligen en av de varianter som jag nån gång kommer skaffa mig. Såg en VF grupp i Linköping en gång å blev mkt fascinerad av de (stora) dominanta hanarnas pondus.Honorna e dock mkt snyggare,enligt mig.
      Hej Ozric,

Sänder över bilder på "red cheek" gruppen som idag är 30 st till antalet och ca 6 cm, dvs. börjar färga ut och bli könsmogna.

Hälsningar

Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Nice!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• Oden70
          Användare
          • January 2007
          • 869

Ursprungligen postat av akva99
          tror att red cheek tillhör de större troffarna i vuxenstorlek..
          kan stämma bra, min störst vf hanne var 16 cm riktigt maffig.det är mycket sällan man ser riktigt stora troffar tycker jag.dubbar och ikola brukar kunna
          bli riktigt stora också.vet ni andra om andra sorter som blivit stora?[/QUOTE]

Ang storleken på fiskar så mätte jag idag vf livua som under nästa vecka kommer att emigrera till Norge. Den stora hanen mätte 15,5 cm tror jag skulle kunna få längden till 16,5 cm om jag sträck ut firren riktigt och den största honan var 14 cm stor. E nog den största troffe av red variant jag mätt och troligtvis även sett av red troffar, hanen e ett monster..
          Skulle gärna lagt in ett foto men min kamera e hos Canon på servic....
          Senast redigerad av Oden70; 25 July 2008, 00:11.
          Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• THORLEIF
            Användare
            • April 2007
            • 406

Ursprungligen postat av Oden70
            Ota hade stora körsbär, ca 14cm samt stora kiritza finns på Rödovre akvarieförening i Dk, uppskattnings vis 13-14 cm.
            jae kiriziaerne er store...faktisk har vi også haft et eksemplar af en ældre(tror den var gammel)kirsebær,som var omkring 17-18 cm!har aldrig set så stor en tropheus før
            men ellers har jeg selv haft både kejser og katonga i den størrelses(min.15cm) orden før i tiden,dem gav minimum 15,men typisk 18-20 unger pr. kuld....

mvh
            Carsten
            Dansk Tanganyika Forum:
            http://www.tago.dk/forum/
            Lake Tanganyika på Facebook:
            http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
            Video fra Tanganyika-søen
            http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

enligt Schupke blir annectens (polli) mkt stor, kanske den största.., har sett irl några som var närmare 20cm!
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• lina_andreasson
                Användare
                • April 2007
                • 22

Dem var riktigt fina Johan

Kommentar

• akva99
                  Användare
                  • September 2005
                  • 527

kirsebær,som var omkring 17-18 cm
                  annectens (polli) närmare 20cm!
                  det är ju som halvstora frontosor.
                  skulle vart kul att sett dom.

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Ursprungligen postat av Johan F
                    Janne, tror du inte det är så kallad urvalsodling? Mina har dom flesta röda ränder men det finns några som går mer åt det oranga/gula hållet?

Skall se om jag kan fånga dom på bild, dom är så pigga dom små liven. Så kan vi försöka bestämma fångstplatsen

/Johan
                    Tack för att du frågade Johan, Nej jag tror inte att det är en urvalsodling, men självklart så kan det vara det, red cheeken är lite bökig och aggressiv så det är lite svårt att hålla den, låt mig säga så här det är lite lättare att urvalsodla hongie.
                    Sedan dom VF jag har sett dom har skilt sig rätt så mycket från gula band till nästan röda band, och det är som Jörgen från African diving säger, det beror lite från var dom fångas.
                    Jag har ju sett en del VF men den första sändningen som Åled fick från African Diving, jag tror det var 1993.
                    Det var det snyggaste jag har sett i tropheus väg, Det var djur i ca 14 till 16 cm och dom gick i Arnolds 90 liters baljor med hans bottenfilter.
                    jag sa, det är ju karamellfiskar, Det var som som Oden skrev, det är faktiskt honorna som är snygga, men jag kan tillägga att hannar som inte var dominerande dom var faktiskt lite vassare i färgen.Janne

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Ursprungligen postat av malawijanne
                      Tack för att du frågade Johan, Nej jag tror inte att det är en urvalsodling, men självklart så kan det vara det, red cheeken är lite bökig och aggressiv så det är lite svårt att hålla den, låt mig säga så här det är lite lättare att urvalsodla hongie.
                      Sedan dom VF jag har sett dom har skilt sig rätt så mycket från gula band till nästan röda band, och det är som Jörgen från African diving säger, det beror lite från var dom fångas.
                      Jag har ju sett en del VF men den första sändningen som Åled fick från African Diving, jag tror det var 1993.
                      Det var det snyggaste jag har sett i tropheus väg, Det var djur i ca 14 till 16 cm och dom gick i Arnolds 90 liters baljor med hans bottenfilter.
                      jag sa, det är ju karamellfiskar, Det var som som Oden skrev, det är faktiskt honorna som är snygga, men jag kan tillägga att hannar som inte var dominerande dom var faktiskt lite vassare i färgen.Janne
                      Tack Ozric och lina_andreasson

Hej Janne, det kan jag hålla med om att dom små liven är full fart på, att dom är lite svåra och hålla passar mig då jag gillar utmaningar
                      Visst är honan riktigt snygg, även fast jag har svårt och veta med 100% säkerhet vilka som är honor hos mig. Jag kan nog tänka mig att även dom icke dominerande hanarna är rktigt snygga även fast en domiant hane som blir riktigt svart med röda kinden är snygg. Nu är ju min grupp relativ ung, har haft första leken för någon månad sedan, kul när det händer något.

/Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Falköping Andreas
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1214

Kiriza Fight

Drog en film på några hanar som fightades i flera timmar på detta sätt som filmen visar. Speglade sig en del i glaset tyvär då solen skiner ute.
                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                        Senast redigerad av Falköping Andreas; 28 July 2008, 14:19.
                        http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Va hemma hos en vän i går o kollade lite på hans fiskar, denna fastna jag för.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

Cool! Men den ser lite skum ut i ryggfenan. Spår av spö el nåt annat?
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

Kommentar

• Falköping Andreas
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1214

Ursprungligen postat av deelay
                              Va hemma hos en vän i går o kollade lite på hans fiskar, denna fastna jag för.

http://www.youtube.com/watch?v=9g17GfR7mbw
                              ojojoj... häftig värre!
                              http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Ursprungligen postat av ozric
                                Cool! Men den ser lite skum ut i ryggfenan. Spår av spö el nåt annat?
                                Det är ju så att dom ser ut så utan att ha fått spö... as coola ju. Sånna måste jag bara ha =)=)=)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...