Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av stiffe
    Tycker inte att det skilljer så mycket mellan N´konde och Musanga kanske inget alls, i alla fall ser jag ingen större skillnad.
    Kanske att vissa N´konde har något djupare gul och några lite rödare huvud
    Håller med, frågan är vad som är skillnaden mellan dom två? Hur långt är det mellan fångsplatserna?

PS! Fruktansvärt fina bilder!

Hälsningar

Johan
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• RobbanG
      Användare
      • January 2004
      • 563

Kan personligen inte bestämma mig för vilken jag gillar bäst. Nkonden har mer färg och det är ju alltid kul, men Musangan blir mer graciös genom att den inte är lika iögonfallande... iaf på bilderna.
      //Robert

Kommentar

• Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

Ursprungligen postat av RobbanG
        Kan personligen inte bestämma mig för vilken jag gillar bäst. Nkonden har mer färg och det är ju alltid kul, men Musangan blir mer graciös genom att den inte är lika iögonfallande... iaf på bilderna.
        Håller med om att dom båda är väldigt lika och svåra och välja emellan om nu valet är mellan dessa, men som vanligt brukar tillgången styra det hela i slutändan.

Skickar med några färska bilder, bl.a. på en av dom tuggande honorna.

Hälsningar

Johan
        3000 liter med Tropheus
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av Johan F
          Håller med om att dom båda är väldigt lika och svåra och välja emellan om nu valet är mellan dessa, men som vanligt brukar tillgången styra det hela i slutändan.

Skickar med några färska bilder, bl.a. på en av dom tuggande honorna.

Hälsningar

Johan
          jag tycker faktiskt att dom ser ut som kabeye, ursäkta att jag kanske stavar fel, och samtidigt tycker jag att det är fantastigt att alla grossister hittar på alla dessa namn allt för att tjäna pengar.
          Ja som sagt jag hade en grupp kabeye för 20 år sen, fan nu stavade jag fel igen, och dom är snarlika ,Janne

Kommentar

• Oden70
            Användare
            • January 2007
            • 869

Ursprungligen postat av malawijanne
            jag tycker faktiskt att dom ser ut som kabeye, ursäkta att jag kanske stavar fel, och samtidigt tycker jag att det är fantastigt att alla grossister hittar på alla dessa namn allt för att tjäna pengar.
            Ja som sagt jag hade en grupp kabeye för 20 år sen, fan nu stavade jag fel igen, och dom är snarlika ,Janne
            Var det den dom kallade "spök moorii"????? På den tiden eller jag har helt fel
            Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Ursprungligen postat av Oden70
              Var det den dom kallade "spök moorii"????? På den tiden eller jag har helt fel
              Nej det var inte spökmoorien, spökmoorien var en brichardivariant väldigt aggressiv, jag har aldrig haft den.
              Nej nkonde som den nu kallas det är en kabeye med lite mer gult i sig, det vill säga att grossisterna har sorterat ut dom gulaste, det är min ståndpunkt, självklart kan jag ha fel, tills motsatsen har bevisat.Janne

Kommentar

• Oden70
                Användare
                • January 2007
                • 869

Nej det var inte spökmoorien, spökmoorien var en brichardivariant väldigt aggressiv, jag har aldrig haft den.
                Nej nkonde som den nu kallas det är en kabeye med lite mer gult i sig, det vill säga att grossisterna har sorterat ut dom gulaste, det är min ståndpunkt, självklart kan jag ha fel, tills motsatsen har bevisat.Janne
                Ja det stämmer, samma veva som guld brichardin eller? ... roligt med alla "nya" namn på gammla firrar

Kommentar

• ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

Lite som jag också varit inne på. Verkar vara en djungel bland de "gula regnbågarna" ; Nkonde,Linangu,Musanga,Nangu,Kabayeye & Chilambo.Finns säkert ännu nån variant. Undrar hur Schupke resonerar (DNA-metoden)??
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

Kommentar

• Oden70
                    Användare
                    • January 2007
                    • 869

Ursprungligen postat av ozric
                    Lite som jag också varit inne på. Verkar vara en djungel bland de "gula regnbågarna" ; Nkonde,Linangu,Musanga,Nangu,Kabayeye & Chilambo.Finns säkert ännu nån variant. Undrar hur Schupke resonerar (DNA-metoden)??
                    Den som jag vet säljs som Yellow Rainbow i tyskaland är Kala island

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Inte vet jag, inhandlade som Musanga. Är det någon som har bilder på Kabayeye, skulle ju vara lite kul och se?

Hälsningar

Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • June 2004
                        • 1582

Någon som känner till denna arten? Ser ju ganska cool ut.

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Ursprungligen postat av Johan F
                          Inte vet jag, inhandlade som Musanga. Är det någon som har bilder på Kabayeye, skulle ju vara lite kul och se?

Hälsningar

Johan
                          jag har faktiskt en bild på kabayeye, fan det var svårt att stava till, tur att Johan stavade i rubriken.
                          jag har en bild i ett kompendium som Jurgen Tvedegard skrev 1983, det är en ,massa foton på troffar och lite kommentarer, ja jag vill inte påstå att det var bättre förr, men som jag ser det är det samma firrar som kallas nkonde nu kallades kabayeye förr i tiden.Janne

Kommentar

• ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

Enligt P. Schupkes bok skall Kabayeye vara synonymt med Nangu och den är i mina ögon som en blekare Musanga. Skulle inte bli förvånad om det e dessa som idag kallas för Chilambo.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

Kommentar

• Falköping Andreas
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1214

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                              Någon som känner till denna arten? Ser ju ganska cool ut.

http://www.ciklid.org/fototavling/fo...a.php?nr=51046
                              Är det inte den som går under namnet Red Belly?
                              http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                                Är det inte den som går under namnet Red Belly?
                                Jo Andreas, det var också min tanke det måste var en red belly.
                                Och sen kan man utvärdera vad är en red belly, jag tror att det är en körsbär som har lite mer rött i sig.Janne

Kommentar

Arbetssätt...