Troffetråden 2008 - Del 2
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Grattis!
Min dotter tror fortfarande att fiskar pratar engelska. När hon kom in till jobbet i Hull och tittade på 50cm+ tilapia så tilltalade hon dem med "Hello. How are you". Då var hon bara två. Du kan nog få båda två att gilla troffar så småningom.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Vattenbytet tar ca 2 1/2 timme per gång. I malawikaren gör jag byte 1 ggr i veckan medans att troffekaren bytar jag vatten 2-3ggr i veckan. Enkel mattematik betyder att jag sparar ca 5 timmat i veckan på detta.+ att jag kommer att ha mindre baljor vilket gör att dom 2 1/2 timmarna kommer att bli 1 timme istället. Tidsvinnst är då ca 6 timmar. Detta e kvalitets tid som jag lägger på tvillingarna i stället... Hoppas det e svar på din frågaPetrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Vattenbytet tar ca 2 1/2 timme per gång. I malawikaren gör jag byte 1 ggr i veckan medans att troffekaren bytar jag vatten 2-3ggr i veckan. Enkel mattematik betyder att jag sparar ca 5 timmat i veckan på detta.+ att jag kommer att ha mindre baljor vilket gör att dom 2 1/2 timmarna kommer att bli 1 timme istället. Tidsvinnst är då ca 6 timmar. Detta e kvalitets tid som jag lägger på tvillingarna i stället... Hoppas det e svar på din frågaKommentar
-
Errr byter du vatten 3ggr/ vecka till troffarna? Varför så himla mkt? Eller byter du bara 20% /gång typ? Ett 50% vattenbyte en gång/ vecka är fullt tillräckligt i mitt tycke vad gäller troffar. Jag vet ju inte dina rutiner och hur du går till väga men jag hoppas att du hakar på i troffe träsket snart igen
Får ta fram sina VVS kunskaper från skolan och klura ut ett bra sätt att göra vattendyte till en enkel sak. Så det e vad som kommer att planeras nu och när lokal dyker upp kommer jag att lägga MÅNGA timmar på att förbereda för vatten , filter samt belysning mm...Så kommer tillbaka var så säkerPetrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Vattenbytet tar ca 2 1/2 timme per gång. I malawikaren gör jag byte 1 ggr i veckan medans att troffekaren bytar jag vatten 2-3ggr i veckan. Enkel mattematik betyder att jag sparar ca 5 timmat i veckan på detta.+ att jag kommer att ha mindre baljor vilket gör att dom 2 1/2 timmarna kommer att bli 1 timme istället. Tidsvinnst är då ca 6 timmar. Detta e kvalitets tid som jag lägger på tvillingarna i stället... Hoppas det e svar på din fråga
Men annars leker troffar och växer bra i både höga nitrit och nitratvärden. I mitt troffekar byter jag ca 70 liter (i ett 375 liters) per vecka. I karet går det ca 40 fiskar. Den faktiska vattenvolymen i ett 375 är något mer än 300 liter vilket blir ca 20-25 % vattenbyte per vecka.Kommentar
-
Jag byter ca 2000 liter i veckan på 4 timmar helt manuellt, alltså ca 500 liter i timmen.
Men annars leker troffar och växer bra i både höga nitrit och nitratvärden. I mitt troffekar byter jag ca 70 liter (i ett 375 liters) per vecka. I karet går det ca 40 fiskar. Den faktiska vattenvolymen i ett 375 är något mer än 300 liter vilket blir ca 20-25 % vattenbyte per vecka.Petrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Callochromis
tänkte höra om de är nån som har erfarenhet av att ha Callochromis i hopp med tropheus bra dåliga erfarenheter ???????????
själv har jag ett 1075 liters modul kar med ca 50 Caramba 2 Gnatochromis men funderar på att stoppa i några Callochromis vad tror ni ??????Provar på saltbalja för tillfälletKommentar
-
ja vattenbyten tar tid, och allt trix med teknik, alltid nått utöver vattenbyte varje gång..,är i en flyttprocess och alla kar är nermonterade och jag ska försöka få till en bättre lösning när det snart blir dax att flytta in, självklart blir det återigen troffarTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Vet nu inte vilket Callochromis du planerar men jag har kört med Callochromis pleurospilus i några år det enda som väll är minus med denna komb är att pleurospilus snor lite yngel. Skulle jag gissa så går nog i princip alla från Callochromis släktet funkar bra med trophar.Kommentar
-
Avslutar kvällen med en bild på en Musanga som sköljer med sand.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Vad jag har hört så ska denna kombination funka bra, du har ett ganska stort akvarium vilket är en fördel. Se bara till att Callochromisarna får ordentligt med mat så inte troffarna snor allt. Callosarna slänger sig inte in på maten på samma sätt som troffarna gör, de far runt och jagar småbitar som far runt i karet. Se också till att du har en del öppen sandyta, mina Callosar älskar att gå och plocka i sanden, hannarna gräver ju även lekgropar och då kan det vara skönt att vara en bit ifrån en vild troffehannes revir.
För övrigt så är det väldigt trevliga fiskar som är väldigt aktiva, de är alltid nyfikna på vad som pågår i rummet. Enligt mig en underbar kombination till troffar.540 Troffar, Callochromis ect
100 sydamerica, dvärgar
120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
40 tomt
Qui dormit, non peccatKommentar
-
Ja har oxå haft Callochromis ihop med troffar en kort tid (4 månader). O under den tiden funkade det kanoners men noll yngel överlevde när honan spottade av sig själv.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Jag köpte själv 12st Callochromis Pleurospillus för precis en vecka sedan, dessa går med mina Troffar och denna kombination funkar utmärkt här iallafall. De är fortfarande ganska små så de är lite skrajsna för troffarna som är betydligt biffigare men det ändrar sig nog så småning om. Den dominante Pleurospillus hannen har redan grävt två lekgropar, den första rasade igen efter några timmar men den nuvarande verkar vara bestående. Vet inte om det är någon lek pågång än men kul att det händer något iallafall.
Vad jag har hört så ska denna kombination funka bra, du har ett ganska stort akvarium vilket är en fördel. Se bara till att Callochromisarna får ordentligt med mat så inte troffarna snor allt. Callosarna slänger sig inte in på maten på samma sätt som troffarna gör, de far runt och jagar småbitar som far runt i karet. Se också till att du har en del öppen sandyta, mina Callosar älskar att gå och plocka i sanden, hannarna gräver ju även lekgropar och då kan det vara skönt att vara en bit ifrån en vild troffehannes revir.
För övrigt så är det väldigt trevliga fiskar som är väldigt aktiva, de är alltid nyfikna på vad som pågår i rummet. Enligt mig en underbar kombination till troffar.Kommentar
-
Callochromis
tack för alla svar !!
Ja de verkar ju som att de funkar ganska bra att hålla Callochromis ihopp med tropheus. MEN ja vill ju inte att alla yngel går åt tror ni att ynglen skulle klara sig om man bygger upp ett litet berg av små sten någon stans ikaret?? och hur länge räknas ynglena som mat e de bara första veckan ??Senast redigerad av shreek; 15 June 2008, 14:09.Provar på saltbalja för tillfälletKommentar
Kommentar