Troffetråden 2008 - Del 2
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
Dansk Tanganyika Forum:
http://www.tago.dk/forum/
Lake Tanganyika på Facebook:
http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
Video fra Tanganyika-søen
http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK
-
-
Kommentar
-
Läste någonstans att detta är en tråd för inbördes beundran, men om jag säger att jag är lite avundsjuk, känns det okey då
Jag hade malavisar, på 70-talet, då alla hette pseudotropheus, det var enkelt, nu fattar jag ingenting.
Jag har fått återfall och skaffat en 540l burk med 20 malavis varav 2/3 dött av ammoniakchock efter flytten. Nåja något har jag lärt mig.
Men till mitt ämne.
Jag skaffade malavi för att de hela tiden har något för sig, munruvar, gräver, hävdar revir osv.
Nu påstås itråden att tropheus gör allt det plus mer därtill.
Tropheus, är det vad som förr kallades "nyassaciklider" och vad är egentligen skillnaden mellan malavis och tropheus.
Säljer vanliga fiskhandlare tropheus, alla har ju inte malavis?Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.Kommentar
-
Många säger att demasoni är malawis motsvarighet till troffar.... ja kan bara säga att hade troffar vart lika bökiga som demasoni så hade iaf jag lessnat för länge sen på troffar.
Troffar är en tuff fartfylld och intressant firre och beteendet skiljer sig på de olika arterna vilket gör de ännu intressantare. mångfalden i deras färg kombinationer är ju inte fy skam häller.Kommentar
-
Nope, Nyassa är ett annat namn på Malawi.
Har de fler än bara ett fåtal Malawiciklider så bör det knappast vara några problem för dem att fixa fram Tropheus heller. Fråga!Och så är det.
/JKommentar
-
-
Välkommen till forumet polle.
Om det är inbördes beundran att "tillhöra" denna tråd skall jag göra det med nöje.... Skulle snarare kalla det "Tråden med stolta Troffeägare".
Har personligen både Malawi (demasoni, Golden) samt Troffar ("Körsbär") och kan bara säga att om man jämför dessa kar så är det som en pensionärsträff i Malawikaret och undomsgård i Troffekaret
Vill du ha fart och fläkt så väljer du Troffar. (Observera att det är min åsikt och man kan inte generalisera, det beror helt på artsammansättning, mm)
En annan parameter du bör tänka på är att Troffar kanske inte är så lämpligt att blanda flera arter pga korsningsrisk, mm så vill du ha ett kar med flera olika arter tror jag att det är Malawi som du bör välja...
Det är nog inte så många som säljer hela grupper, åtminstone inte dom lokala på mindre orter. Men om du kollar runt lite här i tråden kan du nog hitta någon som bor i dina trakter som du kan maijla och fråga om handlare....
Annars är ett bra tips att kolla här på föreningens köp&sälj:
Här kan du ofta hitta hela grupper till humana priser...
Lycka till...
Många säger att demasoni är malawis motsvarighet till troffar.... ja kan bara säga att hade troffar vart lika bökiga som demasoni så hade iaf jag lessnat för länge sen på troffar.
Troffar är en tuff fartfylld och intressant firre och beteendet skiljer sig på de olika arterna vilket gör de ännu intressantare. mångfalden i deras färg kombinationer är ju inte fy skam häller.
det är betydligt mer "drag" i Troffekaret.När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
Kommentar
-
Välkommen till forumet polle.
Om det är inbördes beundran att "tillhöra" denna tråd skall jag göra det med nöje.... Skulle snarare kalla det "Tråden med stolta Troffeägare".
Att Malawiciklider kommer från sjön Malawi och Tropheus är en släkte som finns i sjön Tanganyika... men det förstod du kanske...
Har personligen både Malawi (demasoni, Golden) samt Troffar ("Körsbär") och kan bara säga att om man jämför dessa kar så är det som en pensionärsträff i Malawikaret och undomsgård i Troffekaret
Vill du ha fart och fläkt så väljer du Troffar. (Observera att det är min åsikt och man kan inte generalisera, det beror helt på artsammansättning, mm)
En annan parameter du bör tänka på är att Troffar kanske inte är så lämpligt att blanda flera arter pga korsningsrisk, mm så vill du ha ett kar med flera olika arter tror jag att det är Malawi som du bör välja...
.
och malawi lite mera mångfald.
Och troffen rör sig mer men ungefär av samma anledning som malaven bökar runt.
Annars är ett av målen med akvariet att det ska hända saker bakom rutan.
Tack, något att tänka på i alla fall.Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.Kommentar
-
Troffe avsked del1
Då var sommaren här och med den innsikten om att troffar tar tid, MYCKET TID!! Fick tvillingar i januari vilka också tar tid, MYCKET TID-
detta har gjort att jag beslutat mig för att sälja alla mina troffar.
Men tiden räcker inte till och då får man välja...... Misskötta troffar eller INGA troffar och då e valet rätt lätt... Vill bara passa på att tacka alla som gett positiv feedback på mina troffebilder och hoppas att jag längre fram får mer tid och att troffesuget kommer tillbaka.
Kommer att fortsätta med malawi eftersom dom tar mindre tid och man vill ju inte vara utan fisk..
Så jag avslutar med lite personliga favoriter i repris, så håll tillgodo och på återsende i troffe träsket. Så nu e det bara att hitta nya ägare vilket redan har påbörjats. Och till alla "övervintrande troffehippis" : Lycka till och fortsätt med att lägga in alla fina troffebilder.. Vi ses i träsket längre fram
Bild 1 "Chilanga" yellow f1 (köpt som det iallafall)
Bild 2 Kalambo vfSenast redigerad av Oden70; 13 June 2008, 22:12.Petrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Troffe avsked del2
Bild 1&2 Kala Island "yellow" vf
Bild 3 Ikola vf
Det var det .... Kommer att titta in och kolla alla super nice foto så vi sesPetrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Det var trist att höra oden.... hoppas firrarna kommer till folk som tar hand om dom på ett bra sätt och att du kanske kan bli ve yngel av de grupper du har nu i ett skede längre fram kanske.
Mvh AndreasKommentar
-
Nej vad tråkigt hoppas det inte tar allt för länge innan vi åter ser dig i träsket igen.. Grymma bilder du känner inte för att komma och fota mina? det är inte så långt det bara låter och känns såKommentar
-
Nä det e sant. E ialla fall närmare än Kina Har jag vägarna förbi så tittar jag inPetrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Vilka bilder du tar,Oden!!"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
Kommentar