Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

En bild på några av mina Kiriza yngel som visar god potential. De är ca 3 månader gamla och skall snart flytta hemifrån.
    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      En bild på några av mina Kiriza yngel som visar god potential. De är ca 3 månader gamla och skall snart flytta hemifrån.
      Hur bedömmer man att dom har god potential när dom är så små?
      Jag har aldrig haft Kiriza, lite nyfiken hur man bedömmer då jag är intresserad av att eventuellt införskaffa små ungdjur.

Hälsningar

Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Det är givetvis mkt svårt att se när de är så här pass små hur de kommer bli som vuxna. Men om du först kollar höjden på dem så är dessa väldigt "korta & tjocka" vilket Jag tycker är bra.Ett gott tecken att de äter mkt och ivrigt/ att de fått en mkt bra start i livet! ..(Höjden på odlade vuxna tropheus "sätts" till största delen under fiskens första månader). Är fisken tex 4 cm och ser ut som en VF Malawi-Elongatus ,vilket många SO Tropheus tyvärr ser ut som,är det svårt att få upp dem i höjd senare.
        Sen kan man se på dessa antydan till hur breda banden kommer bli som vuxna. I regel så får de bredare band ju mer gula ränder de har, eller snarare hur långt bak resp. fram de gula ränderna går. Dessa ser onekligen mkt bra ut.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Dom ser ju onekligen välmående ut, bra jobbat.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av ozric
            Sen kan man se på dessa antydan till hur breda banden kommer bli som vuxna. I regel så får de bredare band ju mer gula ränder de har, eller snarare hur långt bak resp. fram de gula ränderna går. Dessa ser onekligen mkt bra ut.
            Tackar, gäller även det här med antydan till hur breda banden kommer att bli även andra troffar med band ex. Pemba?

Hälsningar

Johan
            3000 liter med Tropheus
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Ursprungligen postat av Oden70
              Kanon, gärna info om vart den köpes och också om du kan uppge storleken på den så man vet om den passar bakom min slimline filtergömma...
              Svaret finns enligt Ola´s önskan i den andra tråden http://www.ciklid.org/forum/showthre...866#post734866

Hälsningar

Johan
              3000 liter med Tropheus
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

Ursprungligen postat av Johan F
                Tackar, gäller även det här med antydan till hur breda banden kommer att bli även andra troffar med band ex. Pemba?

Hälsningar

Johan
                Mjo, det är iaf min erfarenhet av Bemba/Pemba, men med exempelvis med Bemban e det lite vanskligare tycker jag.De kan ofta ha superfeta band men e petigare med att visa dem jämfört med tex Kiriza. Åas sidan blir man oftare mer positivt överraskad sen när de verkligen blåser på!

Är du i "skaffa-tankar" på nån Black-variant,Johan?
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

Kommentar

• shreek
                  Användare
                  • December 2006
                  • 367

tropheus

lägger upp lite bilder ja tog i kväll.
                  hjälp mig gärna med vad jag bör tänka på för att få bättre bilder
                  Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

• Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

Är det ilangi av mooriin?
                    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• shreek
                      Användare
                      • December 2006
                      • 367

Ilangi

Är det ilangi av mooriin?
                      ja d stämmer
                      Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

Ursprungligen postat av shreek
                        ja d stämmer
                        dom ser fina ut
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

Mjo, det är iaf min erfarenhet av Bemba/Pemba, men med exempelvis med Bemban e det lite vanskligare tycker jag.De kan ofta ha superfeta band men e petigare med att visa dem jämfört med tex Kiriza. Åas sidan blir man oftare mer positivt överraskad sen när de verkligen blåser på!

Är du i "skaffa-tankar" på nån Black-variant,Johan?
                          Black-varianterna har något extra. Har idag ungdjur av "pemba" ca 5 cm som börjar uppvissa positiva överraskningar.
                          Om jag skulle finna någon ytterligare Black-variant med rätt förutsättningar så har jag svårt och motstå.

Hälsningar

Johan
                          Senast redigerad av Johan F; 30 May 2008, 16:31.
                          3000 liter med Tropheus
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Pabbe
                            NCS Medlem
                            • September 2006
                            • 1805

Det är givetvis mkt svårt att se när de är så här pass små hur de kommer bli som vuxna. Men om du först kollar höjden på dem så är dessa väldigt "korta & tjocka" vilket Jag tycker är bra.Ett gott tecken att de äter mkt och ivrigt/ att de fått en mkt bra start i livet! ..(Höjden på odlade vuxna tropheus "sätts" till största delen under fiskens första månader). Är fisken tex 4 cm och ser ut som en VF Malawi-Elongatus ,vilket många SO Tropheus tyvärr ser ut som,är det svårt att få upp dem i höjd senare.
                            Hej,
                            är lite förundrad över detta med höjd och ideal beträffande tropheus-fantaster. Har läst tidigare att många ofta vill "göda" sina troffar så de frångår de dimensioner de har i sjön. Annars är det ju ofta tvärtom när man talar om andra ciklider, särskilt malawi, att idealen är att ej ge proteinrik föda så att det "naturligt" slanka försvinner. Mina kiriza som nu är ca: 10 cm är fortfarande ganska slanka och börjar få det lite överdimensionerade, breda huvudet som jag tycker är charmen med troffar. Sedan är det ju detta med födan; hur får man upp höjden utan att riskera mata med för proteinrik och för troffarrs tarmar besvärlig föda?
                            /Pablo

Kommentar

• Oden70
                              Användare
                              • January 2007
                              • 869

Ursprungligen postat av Pabbe
                              Hej,
                              är lite förundrad över detta med höjd och ideal beträffande tropheus-fantaster. Har läst tidigare att många ofta vill "göda" sina troffar så de frångår de dimensioner de har i sjön. Annars är det ju ofta tvärtom när man talar om andra ciklider, särskilt malawi, att idealen är att ej ge proteinrik föda så att det "naturligt" slanka försvinner. Mina kiriza som nu är ca: 10 cm är fortfarande ganska slanka och börjar få det lite överdimensionerade, breda huvudet som jag tycker är charmen med troffar. Sedan är det ju detta med födan; hur får man upp höjden utan att riskera mata med för proteinrik och för troffarrs tarmar besvärlig föda?
                              /Pablo
                              Finns nog lika många uppfattningar om vad man skall mata sina små troffar med för att få bästa resultat. Och skall jag vara ärlig så vet jag inte själva vad som blir bäst! Kompisar annvänder blandat foder tex NLS och räkmix. Själva annvänder jag AN exell och gröna flingor. Till yngel annvänder jag AN koifoder "quikgrow" eller hur det nu stavas samt AN granulat. Koifodret e stort så det kör jag i mixer för att få ett fint granulat så jag slipper att klydda med blötläggning och sånt.... Den ända annledningen till att jag inte annvänder räkmix e för att jag e för lat för att göra rent filtermattorna för ofta.....
                              Senast redigerad av Oden70; 30 May 2008, 16:52.
                              Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Oden70
                                Användare
                                • January 2007
                                • 869

Ursprungligen postat av Johan F
                                Black-varianterna har något extra. Har idag ungdjur av "pemba" ca 5 cm som börjar uppvissa positiva överraskningar.
                                Om jag skulle finna någon ytterligare Black-variant med rätt förutsättningar så har jag svårt och motstå.

Hälsningar

Johan
                                Black is nice
                                Ikolor Vf, singelfoto och grupp foto
                                Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

Arbetssätt...