If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hur lång tid tar det för troffar att bli fullvuxna? Jag tycker mina växer långsamt. De är nu 10 månader gamla och är inte mer än cirka 8 cm. Vattenvärdena är perfekta och jag matar 3 ggr om dagen och byter 50% vatten varje vecka. Hur stora bör de vara vid den åldern?
To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
Hehe Matz. Tålamod finns ngt som heter Jag har moliro som är ca 2-2.5 år som är 8cm. Detta är givetvis fel men jag förstår inte varför? Har matat dem som alla andra troffegrupper och bytt vatten men de har varit svåra.
Ursprungligen postat av Matz Karlsén
Hur lång tid tar det för troffar att bli fullvuxna? Jag tycker mina växer långsamt. De är nu 10 månader gamla och är inte mer än cirka 8 cm. Vattenvärdena är perfekta och jag matar 3 ggr om dagen och byter 50% vatten varje vecka. Hur stora bör de vara vid den åldern?
Lägger in lite Kala bilder. Fick mig en liten tankeställare nu i veckan.. Pratade med en dansk privatimportör som ofta e och dycker i Tanganyika sjön och fick informationen att dom vf Kalorna jag har i mitt kar är fler än vad som finns i vilt tillstånd i sjön
det e då man inser att man verkligen kan göra en insatts genom att försöka att dra fram yngel och bevara denna art för framtiden....
Hoppas att alla som har någon utrotnings hotat art gör allt dom kan för att förlänga artens existens, vilket nu kommer att vara prioritet 1 för mig.
Sen att det kanske e en droppe i havet spelar ingen roll, för många droppar blir till slut en sjö Så håll tillgodo av denna blivande raritet..
Trist när det blir så men som jag ser det så fort en fisk har tagits upp ur sjön så ser jag den som förlorad. Även om vi håller den i fångenskåp så tror jag inte en fiskstam kan överleva mer än max 30 år i akveriehobbyn trots goda kunskaper. Det händer att tropheus dör ( händer de flesta nån gång) sen får man ju väga in inavelsapekten i det oxå. Enda sättet att rädda denna arten skulle ju vara genom att sätta ut nya men det lär ju aldrig hända om fisken finns i Europa och USA. Själv gick det åt skogen med min VF maswa-grupp för ett tag sen och det känns hyffsat surt med tanke på artens situation i sjön.
Hej Matz
Jag har Moorii troffar som är lika gamla som dina och får samma omsorgsfulla skötsel. Mina är ungefär 8cm idag.
Skulle gissa att det tar två år att bli vuxna ( 10-12 cm ) om man vill att även höjden ska bli bra på dem.
Kanske det är skillnad mellan Black och Moorii varianter ???
Tålamod är något man måste ha när man hanskas med troffar..
Ojoj det var inge roligt att höra.
Ser du är riktigt hård med maten på dom .
Hoppas du har koll påt bara ,men det tror jag du har.
Hård med maten???? Om du menar att dom e tjocka så kan jag bara säga att fotona e tagna 5 minuter efter matning, och ja dom utfodras extra för tillfället. Skall dra upp dom lite i "hullet" för att sedan bra ner det . Hoppas att detta skall få igång leken lite bättre på dom. men du menar kanske att dom ser tunna ut...
Hård med maten???? Om du menar att dom e tjocka så kan jag bara säga att fotona e tagna 5 minuter efter matning, och ja dom utfodras extra för tillfället. Skall dra upp dom lite i "hullet" för att sedan bra ner det . Hoppas att detta skall få igång leken lite bättre på dom. men du menar kanske att dom ser tunna ut...
Hehe nä jag menade att de såg feta ut. Ja iaf den nedre bilden Inget ont menat. Mina Kiriza var ca ett år då jag släppte i dom i mitt 900 liters o då var de största hanarna 10,5cm. Att tillägga är att jag var pappa ledig 6 månader under deras uppväxt o de fick mycke mat. höjden på dom är imponerande med får jag säga.
Hehe nä jag menade att de såg feta ut. Ja iaf den nedre bilden Inget ont menat. Mina Kiriza var ca ett år då jag släppte i dom i mitt 900 liters o då var de största hanarna 10,5cm. Att tillägga är att jag var pappa ledig 6 månader under deras uppväxt o de fick mycke mat. höjden på dom är imponerande med får jag säga.
Ja, höjden...... blir nästan höjdräddPresis som dina e mina Kala grymt bra i kroppen så det e jag nöjd med. Bara synd att den dominanta hanen inte vill fastna på foto, han har tagit revir BAKOM ett stenröse som e ca 35 cm högt och kommer sällan fram. För han e STOR och HÖG!!! Skall se om jag kan få ett halvhyfsat foto som jag kan lägga in.. Ang fiskarnas kondition så får jag bara lyfta på haten för Janne på aquatropic i Sala, firrarna var i GRYMT skik när dom kom ner.
Synd att vissa andra butiker inte kan hålla samma kvalite då deras firrar e dyrare än vad Janne e!!Tror att andra som fått firrar från honom e lika nöjda som mig? Om inte Men åter ett stort tack Janne!!!
Och ang Lufubo 2 så kan jag bara säga... GE MIG EN GRUPP
Tyvär för oss som gillar den så skall jag bara säga... Tyvär boys, den e inte till salu. det e en hona(finns bara den i det karet) och har tuggat ett par gången men inte hållt tiden ut. Går nu tillsammans med vanliga vf lufubo.... och inte för några pengar säljes den och gruppen nu...
Kommentar