Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av deelay
    Man får alldrig heller glömma att alla uppfattar allt olika, det som någon tycker är fungerande kanske någon annan inte skulle bedömt på samma sätt.
    Absolut Deelay det håller jag , precis samma grej med vattenbyten, vilken mat etc. men nu undrar jag om det verkligen är så att dom som har dålig erfarenhet av att låta honan släppa ynglena i huvudakvariumet har gett samma förutsättningar som i ett yngelburk, dvs. matar flera gånger per dag, har smågrottor för avkommer?

Hälsningar

Johan
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• akva99
      Användare
      • September 2005
      • 527

jag har stenröse på 150cm olika storlekar på stenen honorna har platser där de går ner låter ynglen vara ute, matar jag så kommer honorna och tar mat sedan simmar de tillbaka till ynglen en del spottar även ut räkmix till ynglen.en del honor tittar till sina yngel ett par veckor och låter inte någon annan hona ta den platsen.och andra honor spotar ut ynglen och verkar inte bry sig någe mer.jag tror de känner sig trygga när det finns så gott om gömställen både för honor och yngel.en del honor äter även när de har tugg.

Kommentar

• Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

Ursprungligen postat av Göran Å
        Hej Johan

Hos mig funkar det enl följande: 600L kar med 30 vuxna troffar, 10 ungdjur, moduler, växter och lite sten, matar regelbundet 2-3 ggr /dag.

Tuggande honor brukar få gå kvar till ungefär dag 25 då de håvas och töms ( nästan av sig själva ) hela tiden äter de av maten som bjuds, NLS 1mm, grön flingor & räkmix. De har alltid haft en mycket fin kropps form efter tugget.

Ynglena äter samma mat från dag 1 som de vuxna i sitt yngelkar.

Sedan brukar det för mina Kambwimba ta mellan 4-6 mån innan det blir lek på samma hona igen.

Har provat att släppa tillbaka yngel i 3cm storlek till de vuxna utan problem.

På min senaste hona gjorde jag följande tid studie.

Dag 25 efter lek flyttades honan till 60L spottkar.
        Dag 34 såg jag ynglen för första gången.
        Dag 44 stängde honan munnen för ynglen.
        Dag 46 flyttades honan tillbaka till gruppen utan problem.
        Honan har ätit mat hela tiden och var i bra kondition. Räkmix första 14 dag sedan NLS + räkmix.

Undrar hur denna studie sett ut i stora karet ? och om hon hade blivit stressad. ?

Ska kanske testa detta en annan gång.

Mvh Göran
        Hej Göran
        Ungefär som jag gör, dvs. matar 2-3ggr/dag en del sten och växter men betydligt mindre akvarium.

Visst skulle det vara intressant och få reda på, hör gärna av dig om/när du har testat och låta honan spotta i huvudkaret!

Hälsningar

Johan
        3000 liter med Tropheus
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Ursprungligen postat av akva99
          jag har stenröse på 150cm olika storlekar på stenen honorna har platser där de går ner låter ynglen vara ute, matar jag så kommer honorna och tar mat sedan simmar de tillbaka till ynglen en del spottar även ut räkmix till ynglen.en del honor tittar till sina yngel ett par veckor och låter inte någon annan hona ta den platsen.och andra honor spotar ut ynglen och verkar inte bry sig någe mer.jag tror de känner sig trygga när det finns så gott om gömställen både för honor och yngel.en del honor äter även när de har tugg.
          Jag misstänkte att du hade en hel del sten och det nog därför det fungerar så bra för dig med yngelvård i huvudakvariet.
          Det måste vara en fröjd för ögat och bara sitta titta på ett sådant akvarium med den balans du har åstadkommit.

Tack akva99

Johan
          3000 liter med Tropheus
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Ursprungligen postat av deelay
            du glömde klegg =)

...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Ursprungligen postat av ozric
              Tycker man det e trevligt med smått bland de stora kan man ju tömma honorna runt 25:e dagen och dra upp ynglen i separat tank efter några veckor, när de e ca 25 mm,släppa tebax dem.

Det låter fö helt rimligt att ruvande honor e tryggare och släpper ynglen i "rättare" tid i kar med en massa stenrösen i. Personligen har jag inte så mkt sten iom att det samlar på sig en massa skit/bös/gunk/mulm...
              Visst blir det mer skit/bös/gunk/mulm/kleg/..........men det fixar ju filtren med kraftiga pumpar, vad skall man annars ha dom till
              3000 liter med Tropheus
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

nja att få till bra cirkulation i stora stenrös är inte helt enkelt, finns alltid nån ficka/vrå där skräpet samlas, en lösning kan ju vara pumpar som ex. reglerbara-intervall styrda tunze, där inte cirkulationen blir statisk..men sen problemet med tärda honor vet jag själv inte vad som krävs riktigt, en annan setup, större volym etc.., har märkt att även om honan är sliten efter en för lång ruvning så fortsätter hon att para sej trots att instinkten tycker jag bör vara att ta det lungt ett tag.
                Senast redigerad av specmats; 23 May 2008, 14:39. Anledning: tillägg
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• akva99
                  Användare
                  • September 2005
                  • 527

Ursprungligen postat av specmats
                  nja att få till bra cirkulation i stora stenrös är inte helt enkelt, finns alltid nån ficka/vrå där skräpet samlas, en lösning kan ju vara pumpar som ex. reglerbara tunze, där inte cirkulationen blir statisk..men sen problemet med tärda honor vet jag själv inte vad som krävs riktigt, en annan setup, större volym etc.., har märkt att även om honan är sliten efter en för lång ruvning så fortsätter hon att para sej trots att instinkten tycker jag bör vara att ta det lungt ett tag.
                  istället för att tömma så startar jag med att fylla på vatten och siktar slangen mot stenröset på olika ställen då kommer mycket av skiten ut. därefter gör jag vattenbytet och suger ut skiten.
                  Senast redigerad av akva99; 21 May 2008, 03:24.

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Ursprungligen postat av specmats
                    nja att få till bra cirkulation i stora stenrös är inte helt enkelt, finns alltid nån ficka/vrå där skräpet samlas, en lösning kan ju vara pumpar som ex. reglerbara tunze, där inte cirkulationen blir statisk..men sen problemet med tärda honor vet jag själv inte vad som krävs riktigt, en annan setup, större volym etc.., har märkt att även om honan är sliten efter en för lång ruvning så fortsätter hon att para sej trots att instinkten tycker jag bör vara att ta det lungt ett tag.
                    Jag har provat med ganska lyckat resultat (slamsugar inte) pumpar med roterande stråle för att åstadskomma varierande strömmar/virvlar.

Hälsningar

Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Falköping Andreas
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1214

Jag drog en liten film i mitt 900 liters kar för att visa lite vilken fart det är i det karet. Lite mkt particklar i vattnet då det är en vecka sedan jag gjorde ett vattenbyte senast.
                      Jag tror inte ett yngel skulle ha så stor chans att klara sig här i iaf.
                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                      http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• THORLEIF
                        Användare
                        • April 2007
                        • 406

har et 720 l kar med mine 28 voksne(STORE) maswa og så er der også 4 kasakalawe ungdyr/voksne,karret er fyldt med 250 kg hulsten/kenyarock...
                        skifter vand 2 gange på ugen da der blir fodret 8 gange om dagen(små portioner mange gange om dagen)der er konstant leg/parring og der går vel100-150 unger i karret nu som er kommet i løbet af et par måneder,og det fungere bra...og dem som er spyttet i karret vokser klart hurtigere,end dem jeg selv har plukket...

mvh
                        Carsten
                        Dansk Tanganyika Forum:
                        http://www.tago.dk/forum/
                        Lake Tanganyika på Facebook:
                        http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                        Video fra Tanganyika-søen
                        http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                          Jag drog en liten film i mitt 900 liters kar för att visa lite vilken fart det är i det karet. Lite mkt particklar i vattnet då det är en vecka sedan jag gjorde ett vattenbyte senast.
                          Jag tror inte ett yngel skulle ha så stor chans att klara sig här i iaf.
                          http://www.youtube.com/watch?v=riEa3bvAtmc
                          Riktigt snyggt Andreas. Du placerar fisken i centrum och kör resten minimalistiskt. Jag gillar när man har en tanke för hela akvariet. Snyggt är det oxå för att dina Kiritsa är i alla nivåer och befolkar hela akvariet.

Jag är personligen lite rädd för att i mitt 4 meters så kommer det att blir platser som är mindre attraktiva o därmed fisktomma.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

Ursprungligen postat av THORLEIF
                            har et 720 l kar med mine 28 voksne(STORE) maswa og så er der også 4 kasakalawe ungdyr/voksne,karret er fyldt med 250 kg hulsten/kenyarock...
                            skifter vand 2 gange på ugen da der blir fodret 8 gange om dagen(små portioner mange gange om dagen)der er konstant leg/parring og der går vel100-150 unger i karret nu som er kommet i løbet af et par måneder,og det fungere bra...og dem som er spyttet i karret vokser klart hurtigere,end dem jeg selv har plukket...

mvh
                            Carsten
                            Låter som en fröjd och sitta titta på ett sådant akvarium. Du har ingen bild så att vi alla får ta del av det?

Hälsningar

Johan
                            3000 liter med Tropheus
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• THORLEIF
                              Användare
                              • April 2007
                              • 406

Ursprungligen postat av Johan F
                              Låter som en fröjd och sitta titta på ett sådant akvarium. Du har ingen bild så att vi alla får ta del av det?

Hälsningar

Johan
                              jamen det er det skam ogsåskal prøve at få taget nogen billeder af det senere idag

mvh
                              Carsten
                              Dansk Tanganyika Forum:
                              http://www.tago.dk/forum/
                              Lake Tanganyika på Facebook:
                              http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                              Video fra Tanganyika-søen
                              http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Ursprungligen postat av THORLEIF
                                jamen det er det skam ogsåskal prøve at få taget nogen billeder af det senere idag

mvh
                                Carsten
                                Perfekt
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...