Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ursprungligen postat av Johan F
    Är det ingen som har provat? Vilket fall så är hon nu i en kasse och har funnit sig till rätta.

/Johan
    Ganska vanligt vid odling att man gör så, det funkar.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Göran Å
      Användare
      • December 2005
      • 1295

Har nu ett antal honor som går och tuggar, tre av dessa är nu inne i sluttampen på den tredje veckan.
      Jag har ingen plats med att dra igång några yngelburkar och en av dessa honor är ganska hårt angripen och inte funnit något lämpligt ställe som hon kan vila vid.
      Är det någon som har erfarenhet av att låta henne spotta i en större yngelkasse i huvudakvariumet?

Hälsningar

Johan
      Hej Johan

Jag anv sk Åleds kassar ( finns med två olika maskstorlekar ) ibland. Brukar lägga en plexiglasbit på botten samt en liten sten för att hålla ner botten och få stor bottenyta.
      Kassen med liten maskstorlek kan lämpa sig för yngel i nödfall.
      En risk är att ynglen kan bli ihjälbitna av större fiskar som biter i nätet.

Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

Ursprungligen postat av deelay
        Ganska vanligt vid odling att man gör så, det funkar.
        Fan, jag som inte skall odla
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Ursprungligen postat av Göran Å
          Hej Johan

Jag anv sk Åleds kassar ( finns med två olika maskstorlekar ) ibland. Brukar lägga en plexiglasbit på botten samt en liten sten för att hålla ner botten och få stor bottenyta.
          Kassen med liten maskstorlek kan lämpa sig för yngel i nödfall.
          En risk är att ynglen kan bli ihjälbitna av större fiskar som biter i nätet.

Mvh Göran
          Hej Göran,

Jag använder Åleds kasse, men jag tror tyvärr att jag har den med större maskstorleken, skall se om jag hittar någon med mindre maskstorlek i morgon .
          Hur länge brukar dom hålla ynglena innan honan spottar ut dom, tre veckor?

Hälsningar

Johan
          3000 liter med Tropheus
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Göran Å
            Användare
            • December 2005
            • 1295

Hej Göran,

Jag använder Åleds kasse, men jag tror tyvärr att jag har den med större maskstorleken, skall se om jag hittar någon med mindre maskstorlek i morgon .
            Hur länge brukar dom hålla ynglena innan honan spottar ut dom, tre veckor?

Hälsningar

Johan
            Hej Johan

Gjorde en studie på en av mina senaste troffar som lekte.

Dag 25 efter lek flyttades honan till 60L spottkar.
            Dag 34 såg jag ynglen för första gången.
            Dag 44 stängde honan munnen för ynglen.
            Dag 46 flyttades honan tillbaka till gruppen utan problem.
            Honan har ätit mat hela tiden och var i bra kondition. Räkmix första 14 dag sedan NLS + räkmix.

I ditt fall skulle jag tömma honan vid ca dag 25 för att ev gulsäck ska hinna försvinna. Vi dag 22 har de oftast lite gulsäck kvar.

Hittar du en kasse med minsta maskstorlek anser jag att det är mycket viktigt med en skiva på botten för att hålla ner den, annars kommer de stora fiskarna att lyfta botten nätet i sin ev jakt på de små, samtidigt spänner bottenskivan ut sidorna så det blir svårare att knipa ynglen genom sidonäten.

Mvh Göran

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Hej Johan

Gjorde en studie på en av mina senaste troffar som lekte.

Dag 25 efter lek flyttades honan till 60L spottkar.
              Dag 34 såg jag ynglen för första gången.
              Dag 44 stängde honan munnen för ynglen.
              Dag 46 flyttades honan tillbaka till gruppen utan problem.
              Honan har ätit mat hela tiden och var i bra kondition. Räkmix första 14 dag sedan NLS + räkmix.

I ditt fall skulle jag tömma honan vid ca dag 25 för att ev gulsäck ska hinna försvinna. Vi dag 22 har de oftast lite gulsäck kvar.

Hittar du en kasse med minsta maskstorlek anser jag att det är mycket viktigt med en skiva på botten för att hålla ner den, annars kommer de stora fiskarna att lyfta botten nätet i sin ev jakt på de små, samtidigt spänner bottenskivan ut sidorna så det blir svårare att knipa ynglen genom sidonäten.

Mvh Göran
              Jo det där med en skiva i botten av yngelkassen är inte så dumt.
              Men att låta henne spotta själv, skulle inte det gå bra, hon har ätit hela tiden?

Hälsningar

Johan
              3000 liter med Tropheus
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Göran Å
                Användare
                • December 2005
                • 1295

Jo det där med en skiva i botten av yngelkassen är inte så dumt.
                Men att låta henne spotta själv, skulle inte det gå bra, hon har ätit hela tiden?

Hälsningar

Johan
                Hej igen

Både ja och nej när det gäller troffehonan. Om hon äter och inte verkar stressad av att stå i yngelkassen så kan du låta henne spotta även om det tar lite extra tid för ynglen att ta sig ut. I gengäld så växer ynglen till sig i munnen och kommer att vara ganska stora när de väl vill ut. Försök att skärma av belysningen över kassen med ex alu folie så ljuset inte blir för starkt, kan annars vara stressande för honan.

Om honan är mager eller ser stressad ut så är det kanske bäst att tömma henne vid dag 25 så hon får återgå till gruppen och äta upp sig igen. Annars kanske det är risk att hon skadar ynglen i munnen, sväljer dem rentutav.

Är honan hårt åtgången som du sa tidigare kan det var bra att låta henne gå i en egen kasse efter tömningen för att läka ev sår och äta upp sig. Hon bör isåfall också ha en egen bottenskiva i sin kasse.

Försök att förankra kassarna i ett hörn så att de inte flyter omkring i karet.

Hoppas det löser sig för dig.

Mvh Göran

Kommentar

• Matz Karlsén
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1127

Tog lite bilder på mina dubbar. Tycker själv att de artar sig bra. Har en hona som tuggar. Vet inte om jag skall låta henne spotta i karet eller tömma henne.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Hej igen

Både ja och nej när det gäller troffehonan. Om hon äter och inte verkar stressad av att stå i yngelkassen så kan du låta henne spotta även om det tar lite extra tid för ynglen att ta sig ut. I gengäld så växer ynglen till sig i munnen och kommer att vara ganska stora när de väl vill ut. Försök att skärma av belysningen över kassen med ex alu folie så ljuset inte blir för starkt, kan annars vara stressande för honan.

Om honan är mager eller ser stressad ut så är det kanske bäst att tömma henne vid dag 25 så hon får återgå till gruppen och äta upp sig igen. Annars kanske det är risk att hon skadar ynglen i munnen, sväljer dem rentutav.

Är honan hårt åtgången som du sa tidigare kan det var bra att låta henne gå i en egen kasse efter tömningen för att läka ev sår och äta upp sig. Hon bör isåfall också ha en egen bottenskiva i sin kasse.

Försök att förankra kassarna i ett hörn så att de inte flyter omkring i karet.

Hoppas det löser sig för dig.

Mvh Göran
                    Tack Göran!

Jag får se hur jag gör med tömningen. Hon är i ganska bra kondition och verkar vara ganska nöjd med att vara där hon är just nu. Hon har fått lite mat vilket hon nog tyckte va lite trevligt och äta nu i lung och ro.

Fick tag i Åhleds kasse med mindre maskstorlek, den verkar fungera bra. Har lagt i en plexiskiva i botten och en liten sten samt förankrat kassen. Nu är det bara och vänta och se.

Återigen tack Göran!

Vi höres!

Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Oden70
                      Användare
                      • January 2007
                      • 869

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                      Tog lite bilder på mina dubbar. Tycker själv att de artar sig bra. Har en hona som tuggar. Vet inte om jag skall låta henne spotta i karet eller tömma henne.
                      Ja du Matz, artar sig bra håller jag med om. Vad är det för dubbar?
                      Lägger in på min Dubbegrupp från Halembe samt ett singel foto av samma art.. En av 2 grupper jag har behållt efter mitt beslut att sluta med dessa skönheter kallad Tropheus
                      Håll till godo och hoppas dom faller i smaken
                      Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Matz Karlsén
                        Användare
                        • February 2004
                        • 1127

De är köpta som Maswa men efter att ha sett dina så tycker jag de är väldigt lika. Snygg troffegrupp

Kommentar

• Falköping Andreas
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1214

De är köpta som Maswa men efter att ha sett dina så tycker jag de är väldigt lika. Snygg troffegrupp
                          Man hör om alla som köper maswa men få som köpt halambe och detta trotts att det importeras mkt halambe och knappt några mazwa..... Man kan ju fråga sig hur detta hänger ihop. Jag har teorin i att mazwa är ett så inkört namn att många anv detta namn på dubbar o säger tropheus "mazwa" i stället för tropheus dubboisi. då Mazwa låter mer bekant och fint kanske.
                          snygga halembe du har där oden föresten.

Kommentar

• Oden70
                            Användare
                            • January 2007
                            • 869

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            Man hör om alla som köper maswa men få som köpt halambe och detta trotts att det importeras mkt halambe och knappt några mazwa..... Man kan ju fråga sig hur detta hänger ihop. Jag har teorin i att mazwa är ett så inkört namn att många anv detta namn på dubbar o säger tropheus "mazwa" i stället för tropheus dubboisi. då Mazwa låter mer bekant och fint kanske.
                            snygga halembe du har där oden föresten.
                            Ja tackar Andreas..
                            Vet inte hur det är med den saken ang maswa och halembe men jag vet med säkerhet att jag har halembe då jag valde mellan yngel från vf fiskar av båda varianterna..
                            Tror att jag valde halembe därför att maswa "e så vanlig" precis som du säger.
                            även om man nu vet att så inte e fallet längre..
                            Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Matz Karlsén
                              Användare
                              • February 2004
                              • 1127

Skickar en liten bild på hur mina bärnstenar ser ut nu. De är nu ett år gamla och cirka 8-9 cm långa. Frågan har säkert kommit upp förut. Men är det någon skillnad på Kasakalawe och Mpulungu. Mina kommer från VF Kasakalawe.

Kommentar

• akva99
                                Användare
                                • September 2005
                                • 527

Skickar en liten bild på hur mina bärnstenar ser ut nu. De är nu ett år gamla och cirka 8-9 cm långa. Frågan har säkert kommit upp förut. Men är det någon skillnad på Kasakalawe och Mpulungu. Mina kommer från VF Kasakalawe.
                                det är samma fisk Kasakalawe kallades för Mpulungu förut.ser fina ut det verkar som det har mycket rött i ryggfenan.

Kommentar

Arbetssätt...