Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

Ursprungligen postat av Oden70
    Då var sommaren här och med den innsikten om att troffar tar tid, MYCKET TID!! Fick tvillingar i januari vilka också tar tid, MYCKET TID-
    detta har gjort att jag beslutat mig för att sälja alla mina troffar.
    Men tiden räcker inte till och då får man välja...... Misskötta troffar eller INGA troffar och då e valet rätt lätt... Vill bara passa på att tacka alla som gett positiv feedback på mina troffebilder och hoppas att jag längre fram får mer tid och att troffesuget kommer tillbaka.
    Kommer att fortsätta med malawi eftersom dom tar mindre tid och man vill ju inte vara utan fisk..
    Så jag avslutar med lite personliga favoriter i repris, så håll tillgodo och på återsende i troffe träsket. Så nu e det bara att hitta nya ägare vilket redan har påbörjats. Och till alla "övervintrande troffehippis" : Lycka till och fortsätt med att lägga in alla fina troffebilder.. Vi ses i träsket längre fram
    Bild 1 "Chilanga" yellow f1 (köpt som det iallafall)
    Bild 2 Kalambo vf

Varför tar troffar mer tid än malawi?

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Fick tvillingar i januari
      Grattis!

Min dotter tror fortfarande att fiskar pratar engelska. När hon kom in till jobbet i Hull och tittade på 50cm+ tilapia så tilltalade hon dem med "Hello. How are you". Då var hon bara två. Du kan nog få båda två att gilla troffar så småningom.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Oden70
        Användare
        • January 2007
        • 869

Ursprungligen postat av endymion
        Varför tar troffar mer tid än malawi?
        Vattenbytet tar ca 2 1/2 timme per gång. I malawikaren gör jag byte 1 ggr i veckan medans att troffekaren bytar jag vatten 2-3ggr i veckan. Enkel mattematik betyder att jag sparar ca 5 timmat i veckan på detta.+ att jag kommer att ha mindre baljor vilket gör att dom 2 1/2 timmarna kommer att bli 1 timme istället. Tidsvinnst är då ca 6 timmar. Detta e kvalitets tid som jag lägger på tvillingarna i stället... Hoppas det e svar på din fråga
        Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Falköping Andreas
          Användare
          • February 2006
          • 1214

Vattenbytet tar ca 2 1/2 timme per gång. I malawikaren gör jag byte 1 ggr i veckan medans att troffekaren bytar jag vatten 2-3ggr i veckan. Enkel mattematik betyder att jag sparar ca 5 timmat i veckan på detta.+ att jag kommer att ha mindre baljor vilket gör att dom 2 1/2 timmarna kommer att bli 1 timme istället. Tidsvinnst är då ca 6 timmar. Detta e kvalitets tid som jag lägger på tvillingarna i stället... Hoppas det e svar på din fråga
          Errr byter du vatten 3ggr/ vecka till troffarna? Varför så himla mkt? Eller byter du bara 20% /gång typ? Ett 50% vattenbyte en gång/ vecka är fullt tillräckligt i mitt tycke vad gäller troffar. Jag vet ju inte dina rutiner och hur du går till väga men jag hoppas att du hakar på i troffe träsket snart igen
          http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Oden70
            Användare
            • January 2007
            • 869

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            Errr byter du vatten 3ggr/ vecka till troffarna? Varför så himla mkt? Eller byter du bara 20% /gång typ? Ett 50% vattenbyte en gång/ vecka är fullt tillräckligt i mitt tycke vad gäller troffar. Jag vet ju inte dina rutiner och hur du går till väga men jag hoppas att du hakar på i troffe träsket snart igen
            Japp 3ggr. Detta beror på att jag tycker att där e bättre färg i fisken om jag gör ca 30%iga byte tätare. Och ang 50% vattenbyte så e det som du skriver så är det i ditt tycke Finns inget som skulle få mig att ändra på rutiner som fungerar. Och ang återkomsten i troffeträsket...... Kommer lite längre fram då jag inte hade planer på att detta skulle ske. Men då blir det i ny lokal med borrade kar och ytavrining samt automatiskt vattenbyte i samtliga kar..
            Får ta fram sina VVS kunskaper från skolan och klura ut ett bra sätt att göra vattendyte till en enkel sak. Så det e vad som kommer att planeras nu och när lokal dyker upp kommer jag att lägga MÅNGA timmar på att förbereda för vatten , filter samt belysning mm...Så kommer tillbaka var så säker

Kommentar

• endymion

Jag byter ca 2000 liter i veckan på 4 timmar helt manuellt, alltså ca 500 liter i timmen.

Men annars leker troffar och växer bra i både höga nitrit och nitratvärden. I mitt troffekar byter jag ca 70 liter (i ett 375 liters) per vecka. I karet går det ca 40 fiskar. Den faktiska vattenvolymen i ett 375 är något mer än 300 liter vilket blir ca 20-25 % vattenbyte per vecka.

Kommentar

• Oden70
                Användare
                • January 2007
                • 869

Ursprungligen postat av endymion
                Jag byter ca 2000 liter i veckan på 4 timmar helt manuellt, alltså ca 500 liter i timmen.

Men annars leker troffar och växer bra i både höga nitrit och nitratvärden. I mitt troffekar byter jag ca 70 liter (i ett 375 liters) per vecka. I karet går det ca 40 fiskar. Den faktiska vattenvolymen i ett 375 är något mer än 300 liter vilket blir ca 20-25 % vattenbyte per vecka.
                det e på ditt samvete inte mitt

Kommentar

• shreek
                  Användare
                  • December 2006
                  • 367

Callochromis

tänkte höra om de är nån som har erfarenhet av att ha Callochromis i hopp med tropheus bra dåliga erfarenheter ???????????

själv har jag ett 1075 liters modul kar med ca 50 Caramba 2 Gnatochromis men funderar på att stoppa i några Callochromis vad tror ni ??????
                  Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

ja vattenbyten tar tid, och allt trix med teknik, alltid nått utöver vattenbyte varje gång..,är i en flyttprocess och alla kar är nermonterade och jag ska försöka få till en bättre lösning när det snart blir dax att flytta in, självklart blir det återigen troffar
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

Ursprungligen postat av shreek
                      tänkte höra om de är nån som har erfarenhet av att ha Callochromis i hopp med tropheus bra dåliga erfarenheter ???????????

själv har jag ett 1075 liters modul kar med ca 50 Caramba 2 Gnatochromis men funderar på att stoppa i några Callochromis vad tror ni ??????
                      Vet nu inte vilket Callochromis du planerar men jag har kört med Callochromis pleurospilus i några år det enda som väll är minus med denna komb är att pleurospilus snor lite yngel. Skulle jag gissa så går nog i princip alla från Callochromis släktet funkar bra med trophar.

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Avslutar kvällen med en bild på en Musanga som sköljer med sand.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Jeppe
                          Användare
                          • October 2005
                          • 409

Ursprungligen postat av shreek

Jag köpte själv 12st Callochromis Pleurospillus för precis en vecka sedan, dessa går med mina Troffar och denna kombination funkar utmärkt här iallafall. De är fortfarande ganska små så de är lite skrajsna för troffarna som är betydligt biffigare men det ändrar sig nog så småning om. Den dominante Pleurospillus hannen har redan grävt två lekgropar, den första rasade igen efter några timmar men den nuvarande verkar vara bestående. Vet inte om det är någon lek pågång än men kul att det händer något iallafall.

Vad jag har hört så ska denna kombination funka bra, du har ett ganska stort akvarium vilket är en fördel. Se bara till att Callochromisarna får ordentligt med mat så inte troffarna snor allt. Callosarna slänger sig inte in på maten på samma sätt som troffarna gör, de far runt och jagar småbitar som far runt i karet. Se också till att du har en del öppen sandyta, mina Callosar älskar att gå och plocka i sanden, hannarna gräver ju även lekgropar och då kan det vara skönt att vara en bit ifrån en vild troffehannes revir.

För övrigt så är det väldigt trevliga fiskar som är väldigt aktiva, de är alltid nyfikna på vad som pågår i rummet. Enligt mig en underbar kombination till troffar.
                          540 Troffar, Callochromis ect
                          100 sydamerica, dvärgar
                          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                          40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Ja har oxå haft Callochromis ihop med troffar en kort tid (4 månader). O under den tiden funkade det kanoners men noll yngel överlevde när honan spottade av sig själv.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

Ursprungligen postat av Jeppe
                              Jag köpte själv 12st Callochromis Pleurospillus för precis en vecka sedan, dessa går med mina Troffar och denna kombination funkar utmärkt här iallafall. De är fortfarande ganska små så de är lite skrajsna för troffarna som är betydligt biffigare men det ändrar sig nog så småning om. Den dominante Pleurospillus hannen har redan grävt två lekgropar, den första rasade igen efter några timmar men den nuvarande verkar vara bestående. Vet inte om det är någon lek pågång än men kul att det händer något iallafall.

Vad jag har hört så ska denna kombination funka bra, du har ett ganska stort akvarium vilket är en fördel. Se bara till att Callochromisarna får ordentligt med mat så inte troffarna snor allt. Callosarna slänger sig inte in på maten på samma sätt som troffarna gör, de far runt och jagar småbitar som far runt i karet. Se också till att du har en del öppen sandyta, mina Callosar älskar att gå och plocka i sanden, hannarna gräver ju även lekgropar och då kan det vara skönt att vara en bit ifrån en vild troffehannes revir.

För övrigt så är det väldigt trevliga fiskar som är väldigt aktiva, de är alltid nyfikna på vad som pågår i rummet. Enligt mig en underbar kombination till troffar.
                              Det ändrar sig med tiden när Pleurospillus kommer upp i lite storlek är dom snabbare på maten (i varje fall mina) trophar är lite skeptiska till att vara allt för nära ytan vilket Pleurospillus inte är. Så med tiden blir det snarare så att det gäller att få ner maten till tropharna. Men jag har då aldrig upplevt detta som något problem.

Kommentar

• shreek
                                Användare
                                • December 2006
                                • 367

Callochromis

tack för alla svar !!
                                Ja de verkar ju som att de funkar ganska bra att hålla Callochromis ihopp med tropheus. MEN ja vill ju inte att alla yngel går åt tror ni att ynglen skulle klara sig om man bygger upp ett litet berg av små sten någon stans ikaret?? och hur länge räknas ynglena som mat e de bara första veckan ??
                                Senast redigerad av shreek; 15 June 2008, 14:09.
                                Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

Arbetssätt...