Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av Pieter
    Hejs!

Har fått tag på en liten grupp med ny importerad vf real ilangi, problemet som jag stött på
    är att några av dom vill inte äta grönt fling foder (tror den heter super forte)
    har även prövat räkmix med samma resultat.

Har aldrig tidigare stött på detta att några nekar blankt till mat, det som dessa gör är att dyka på maten tugga lite för att sedan spotta ut det och på en andra gång för att slutligen spotta ut den helt.

Det knepiga är att dom är pigga och allerta, sedan så har man inte sett om dom skiter ut nått heller så man e lite ställd.

Har ni några andra tips på mat som man vågar prova?
    Man vill ju gärna inte gå miste om dessa.
    Har hört att dom kommer förmodligen sluta fiska upp ilangin pg a att dom är både små och få till antalet.

//Pieter
    Har haft samma problem med min Musanga grupp vilket även är VF. Det är två stycken som har matvägrat i 4 månader och det verkar som om åtminstone hos mig så har dom bestämt sig för att inte äta, spelar ingen roll vad som bjuds på. Jag har provat Spirulina flingor, NLS och AN men ingenting vill dom ha.
    Det som återstår för min del då konditionen på dom börjar bli dålig är och skicka dom till himlen.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Pieter
      Användare
      • August 2004
      • 251

Ursprungligen postat av Johan F
      Har haft samma problem med min Musanga grupp vilket även är VF. Det är två stycken som har matvägrat i 4 månader och det verkar som om åtminstone hos mig så har dom bestämt sig för att inte äta, spelar ingen roll vad som bjuds på. Jag har provat Spirulina flingor, NLS och AN men ingenting vill dom ha.
      Det som återstår för min del då konditionen på dom börjar bli dålig är och skicka dom till himlen.

4 månader utan mat!

hur kan dom klara av det?
      jag hoppas inte jag har din otur med mina, allt för många av mina ilangi har fått gå den vägen av andra orsaker

//Pieter

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Johan F; jag tipsade dig förut om en lätt Metronidazole-kur på matvärgande Tropheus. Kan inte det vara ett alternativ ist för å nacka dem???
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Rent generellt så tycker jag VF matvägrande fisk är enklast att få i gång om man isolerar dom i en lite mindre burk där dom kan komma igång i sin egen takt utan att bli utkonkurerade av starkare individer.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• stiffe
            Användare
            • April 2002
            • 953

Ursprungligen postat av cichlids4fun
            köpte du den billiga blixten F36AM eller? är du helnöjd eller är den lite liten?

är det stor skillnad mot slavblixtarna?eller använder du allihop?
            Har inte köpt någon ännu utan testar fortfarande polarens F36AM blixt.
            Tycker dock att den inte riktigt räcker till men den är mycket bättre än vad Nissin slavblixtrarna är.
            Tyvärr så går det inta att köra dom tillsammans annars hade det varit kanon.
            mvh Stefan

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Ursprungligen postat av Pieter
              4 månader utan mat!

hur kan dom klara av det?
              jag hoppas inte jag har din otur med mina, allt för många av mina ilangi har fått gå den vägen av andra orsaker

//Pieter
              En har dött och en lever.
              3000 liter med Tropheus
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

Ursprungligen postat av ozric
                Johan F; jag tipsade dig förut om en lätt Metronidazole-kur på matvärgande Tropheus. Kan inte det vara ett alternativ ist för å nacka dem???
                Jo, och jag har provat utan positivt resultat. Den är isolerad och vägrar ta mat, någon ide?

Hälsningar

Johan
                3000 liter med Tropheus
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Ursprungligen postat av deelay
                  Rent generellt så tycker jag VF matvägrande fisk är enklast att få i gång om man isolerar dom i en lite mindre burk där dom kan komma igång i sin egen takt utan att bli utkonkurerade av starkare individer.
                  Frågan är om det går om den har matvägrat så länge. Precis som om den har bestämt sig.
                  3000 liter med Tropheus
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av Johan F
                    Frågan är om det går om den har matvägrat så länge. Precis som om den har bestämt sig.
                    Prova med nykläckt artemia, har den intresse för ett par av dom så kan det finnas hopp eller prova med en sten full med alger och se om den betar av det, gör den det så kanske det går att få igång den med lite tur.

Kommentar

• Perikles
                      Användare
                      • December 2005
                      • 658

Prova med nykläckt artemia, har den intresse för ett par av dom så kan det finnas hopp eller prova med en sten full med alger och se om den betar av det, gör den det så kanske det går att få igång den med lite tur.
                      Flagyl (innehåller Metrodinazole) + AquaFuran, full throttle, asså full dos, brukar funka på matvägrande troffar. Inget att förlora, kör så det ryker.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Ursprungligen postat av Perikles
                        Flagyl (innehåller Metrodinazole) + AquaFuran, full throttle, asså full dos, brukar funka på matvägrande troffar. Inget att förlora, kör så det ryker.
                        Jo fast detta vekar inte vara någon sjukdom på det sättet utan mer en VF som matvägrar pga okänd orsak.

Kommentar

• Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

Jo fast detta vekar inte vara någon sjukdom på det sättet utan mer en VF som matvägrar pga okänd orsak.
                          Hallå där Deelay, det var ett tag sedan jag medverkade här. Jag råkade tydligen citera ditt inlägg när jag egentligen skulle svara. Hur som haver, Vf är ju alltid knepigt, det är därför jag föredrar svenskodlad kvalitetsfisk. Men jag skulle ändå prova mitt recept, det "nollställer" ju bakteriefloran i tarmarna och på så sätt ger fisken en nystart. Eller så simmar den in i den ljusa tunneln som leder till den sällsamma viken där den en gång fångades.
                          Finns det ingen skicklig fotograf som har lust att titta ner till Öland och fota mitt körsbärsprojekt, de bilder jag tagit har varit katastrofala, Deelay? Stiffe? Båda två? Någon annan? Jag köper bira och prylar vi kan grilla.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Ursprungligen postat av Perikles
                            Hallå där Deelay, det var ett tag sedan jag medverkade här. Jag råkade tydligen citera ditt inlägg när jag egentligen skulle svara. Hur som haver, Vf är ju alltid knepigt, det är därför jag föredrar svenskodlad kvalitetsfisk. Men jag skulle ändå prova mitt recept, det "nollställer" ju bakteriefloran i tarmarna och på så sätt ger fisken en nystart. Eller så simmar den in i den ljusa tunneln som leder till den sällsamma viken där den en gång fångades.
                            Finns det ingen skicklig fotograf som har lust att titta ner till Öland och fota mitt körsbärsprojekt, de bilder jag tagit har varit katastrofala, Deelay? Stiffe? Båda två? Någon annan? Jag köper bira och prylar vi kan grilla.
                            Haha, jo om det inte vore för att jag ska få en kotte snart så hade det funkat... det skulle vara kul att se hur det tagit sig.

Kommentar

• Pieter
                              Användare
                              • August 2004
                              • 251

Haha, jo om det inte vore för att jag ska få en kotte snart så hade det funkat... det skulle vara kul att se hur det tagit sig.
                              då får man ju gratta

//Pieter

Kommentar

• palleh
                                Användare
                                • December 2006
                                • 704

Betyder det mindre kvalitetsbilder här på forumet? Hoppas inte=) Grattis iaf=)
                                http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

Arbetssätt...