Odlingsprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tompa_2006
    Användare
    • February 2008
    • 17

    Odlingsprojekt

    Hej pååå er!

    Hade tänkt starta en hobbyodling av ciklider. Börjar i liten skala och bygger ut efterhand. Har ett rum på 15 kvadrat till detta i dagsläget (och en källare på 35 kvadrat som kan bli nåt större projekt senare).

    Tänkte börja med att småodla en variant på palettciklider - double red. För dom som inte sett den har hanarna röda gäl-lock.

    Vad jag undrar är hur jag odlar dessa på bästa sätt.

    Har idag 1x56lit, 1x65lit, 1x160liters akvarium. Går dom mindre akvarierna bra för att använda som lekakvarium eller är dom för små? Har tänkt köpa in fler kar senare och undrar vad som är lämpligast upplägg. Hade tänkt mig 2 lekakvarium och 2 160 lit uppdrivningsakvarium.

    Tips och råd tas tacksamt emot!

    // mvh
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #2
    Hej!

    Har ingen erfarenhet av att odla dessa firrar. Men hur som helst, kul för dej att få till ett odlingsrum!

    Storleken på karen som odlingskar beror på storleken på fisken. Du kan nog använda det minst ett tag iallafall tills fiskarna vuxit till sig. Men jag tror det kan gå bra. Prova och observera.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Austlich
      Användare
      • February 2007
      • 77

      #3
      Kul att någon mer går i tankarna på att hobbyodla

      Jag tror att de mindre räcker som lekakvarium och så kan avkomman drivas upp till lite bättre storlek innan de får gå i de större akvarierna.
      Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

      Kommentar

      Arbetssätt...