Tömma akvariet med länspump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • leab
    Användare
    • July 2006
    • 58

    Tömma akvariet med länspump?

    Hej, hur tömmer ni era akvarier på snabbaste sätt?

    Jag har behov att flytta akvariet en bit i sovrummet på grund av omtapetsering.
    Firrarna får bo i badkaret någon dag. Det har dom gjort förut så det är inget problem. Det som dock är problematiskt är att det tar så förbannat lång tid att springa med hinkar och det slaskar ner så mycket. Att lägga kraftpaketet på botten och koppla in trädgårdslangen tar ändå längre tid.

    Funderar på om det skulle fungera med en elektrisk dränkbar pump.
    Är det någon som provat?

    Hälsningar
    Leif
  • Ravenskog
    Användare
    • March 2007
    • 311

    #2
    Hej Leif!

    Det funkar med dränkpump, men du måste nog hålla i den alt. ställa den på stenar. Annars lär ju gruset följa med ut...

    /Tony

    Kommentar

    • leab
      Användare
      • July 2006
      • 58

      #3
      Tackar.

      /Leif

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • November 2007
        • 555

        #4
        Hur ser det ut med höjdskillnader mellan ex. badkar och akvarium? Jag använder gammal klassisk hävertprincip och det funkar prima.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • leab
          Användare
          • July 2006
          • 58

          #5
          Vid normalt vattenbyte kör jag hävert varianten men det tar så förbannat lång tid att fylla badkaret + att vattnet ska tillbaka och då är det bara hinkar som fungerar. Det blir hur blött som helst på golvet.
          Det var därför jag ville höra efter.
          /Leif

          Kommentar

          • Xork
            Användare
            • January 2006
            • 93

            #6
            Hej

            I min lokal har jag bara kallvatten, så jag förvärmer allt. Använder mig av en 5000L / h pump för att fylla mina kar från tunnorna. Pumpen är inköpt på biltema för några hundra. funkar kanon (sålänge man inte kör strålen rätt i gruset för då rör den upp all skit som ligger där)
            /Martin
            Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

            Kommentar

            • leab
              Användare
              • July 2006
              • 58

              #7
              Vågar man sänka ner en sån pump i burken? Den brukar ju vara av metall och metall i burken är väl inte det bästa.

              /Leif

              Kommentar

              • Micke H
                NCS Medlem
                • October 2003
                • 144

                #8
                Hejsan

                Om ditt problem är att få vattnet till badkaret så köp en 3/4 slang (grövre en vanlig trädgårdsslang)på biltema för 139 kronor. Då tar det inte så lång tid att tömma.
                Att få tillbaka vattnet är lite jobbigare och kanske inte så nödvändigt heller
                Det är nog viktigare att hålla filtret igång under tiden du flyttar och att du lägger ner lite av inredningen i badkaret under flytten. Då klarar du att bibehålla de bakterier du vill ha kvar. Ligger dessutom sanden kvar så är det nog ingen fara att fylla på nytt vatten efter din flytt

                Jag själv skulle inte köra tillbaka vattnet som har legat i badkaret

                Micke H
                540 liter +222 +222 +100

                Kommentar

                • Ravenskog
                  Användare
                  • March 2007
                  • 311

                  #9
                  Ursprungligen postat av leab
                  Vågar man sänka ner en sån pump i burken? Den brukar ju vara av metall och metall i burken är väl inte det bästa.

                  /Leif
                  Tänker du på spänningsrisken? En ny pump ska det inte vara nån fara med, men använd för säkerhetsskull en jordfelsbrytare. Det finns att köpa plugg-in modeller för en hundring. Annars är nog de flesta pumparna i plast, bara de dyra är av metall.

                  /Tony

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ja trycker på en slang på utblåset på ett innerfilter. Det går då bra mycket fortare att tömma samt ingen fisk rycks med ut.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • leab
                      Användare
                      • July 2006
                      • 58

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Ja trycker på en slang på utblåset på ett innerfilter. Det går då bra mycket fortare att tömma samt ingen fisk rycks med ut.
                      Med kraftpaketet utan filtekammare går det väldigt långsamt att tömma ut vattnet. Det är visserligen bara ett 275L men det tar alldeles för lång tid. Det snabbaste är att ta 2 hinkar i taget.

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

                        #12
                        Ursprungligen postat av leab
                        Med kraftpaketet utan filtekammare går det väldigt långsamt att tömma ut vattnet. Det är visserligen bara ett 275L men det tar alldeles för lång tid. Det snabbaste är att ta 2 hinkar i taget.
                        Är det inte så att latheten bedrar visheten här? 275 liter??, jag skulle utan tvekan använda hinkar, alternativt hävert. Det kan ju max ta en timme - att fundera ut vilken pump och sedan införskaffa den samt ansluta och hiva fram slang etc. tar ju definitivt mycket längre tid! (och kostar mer!!)

                        Jag hävertar ur ca. 30-40% i mina tre kar 1gg/vecka (310, 180, 160) och fyller sedan från kran via samma slang - tar totalt sällan mer än 1.5-2 timmar och då hinner jag med pumprensning (om nödvändigt) och annat småpyssel under tiden.

                        Bara en stilla undran!
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • Rauken
                          Användare
                          • January 2007
                          • 310

                          #13
                          Ursprungligen postat av leab
                          Med kraftpaketet utan filtekammare går det väldigt långsamt att tömma ut vattnet. Det är visserligen bara ett 275L men det tar alldeles för lång tid. Det snabbaste är att ta 2 hinkar i taget.
                          Å andra sidan kan du ju faktist göra andra saker under tiden som att hänga här på forumet under tiden vilket du ju inte kan med hinkvarianten. Håller med Joe om att det låter som ett ganska litet problem med tanke på akvarievolymen...
                          Senast redigerad av Rauken; 02 April 2008, 12:42.
                          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...