Hjälp Tror att den är sjuk men vet inte med vad!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

    Hjälp Tror att den är sjuk men vet inte med vad!!

    Har sedan en tid en grupp geophagus som är vf. De snaste dagarna har jag märkt att en av dem inte äter och håller si "tillbak" jämfört med den andra, jag har även set den hosta men inte ngn konstig avföring.
    Den har matvägrat i 2 dagar och sedan dog den.. Jag misstänkte från början att det berodde på stress från tuffare fiskar i karet.
    Fisken dog efter 2 dagars matvägra n och ovan nämnda beteende.
    Efter detta så plockade jag ur de misstänkta syndabockarna ur karet och övriga fiskar i gruppen hade inte visat ngt symptom.
    Idag så har en annan individ i gruppen örjat visa precis samma beteende med matvägran.
    Båda de sjuka individerna har haft en "tyngre" andning än de andra i karet, de heltenkelt öppnar käften mer när de andas.

    Finns det ngn med ett svar eller teori om vad det kan vara?
    MVH

    Kristofer
  • tjornpatrik
    Användare
    • August 2006
    • 830

    #2
    Du har inte sett ngt konstigt med buken, att den skulle vara svullen. Har du sett om den har avföring överhuvudtaget. Blir den väldigt stressad i karet som du sett? Utspända fjäll?

    Kan vara flagellater, behöver inte för den delen vara bukvattensot. Har du möjlighet att isolera den sjuka fisken så tycker ialf jag att du ska göra det samt göra ett rejält vattenbyte i de kar där den sjuka gick.

    Om du vill medicinera mot flagelatter så tycker jag Octozin funkar bra, ev i kombination med nifurpirinol (ex aquafuran). Men nu säger jag inte att det är detta. Undvik att mata under behandlingen då de gärna blir nitrit om du kör med nifurpirinol.

    Hur har du det med vattenvärden i övrigt, bytt foder nyligen osv?
    Senast redigerad av tjornpatrik; 30 March 2008, 21:04.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1055

      #3
      Ursprungligen postat av patriks155
      Du har inte sett ngt konstigt med buken, att den skulle vara svullen. Har du sett om den har avföring överhuvudtaget. Blir den väldigt stressad i karet som du sett? Utspända fjäll?

      Kan vara flagellater, behöver inte för den delen vara bukvattensot. Har du möjlighet att isolera den sjuka fisken så tycker ialf jag att du ska göra det samt göra ett rejält vattenbyte i de kar där den sjuka gick.

      Om du vill medicinera mot flagelatter så tycker jag Octozin funkar bra, ev i kombination med nifurpirinol (ex aquafuran). Men nu säger jag inte att det är detta. Undvik att mata under behandlingen då de gärna blir nitrit om du kör med nifurpirinol.

      Hur har du det med vattenvärden i övrigt, bytt foder nyligen osv?
      Nej med buken har jag ine sett ngn skillnad, jag tittade på den som dog igår och den var precis som vanligt över buken. Har dock inte sett dem sita överhuvudtaget under sjukdomen..

      Jag gjorde ett 60% vattenbyte i samband med att jag plockade bort tuffingarna och döingen igår.
      Tillsatte vettenbredningsmedel och har precis saltat vattnet med 3dl grovsalt.
      Harej bytt vatten nyligen utan dessa fiskar har fått samma, förutom att jag lagt till Aqutic Nature discus granulat de senaste dagarna.

      Vattnet ligger på ca 26c men jag har dock inte mätt ph:t har dock väldigt mjukt vatten i Borås med ett Dgh på 1 och jag har i en damstrumpa med torv så gissningsvis efter mitt andra kars värden så är ph 6,5-7
      Funderar på att höja upp till 28c i karet.

      Jag är också inne på att de kan vara flagellater men tycker det är konstigt att den går från att äta till matvägran i stället för att sputta ut maten efter att den smakat.
      Blir troligtvis en krantänisering imorgon med medecinering jag har Sera Baktopur och dessamor hemma, men dessa kanske inte är till ngn hjälp?
      Har haft turen att slippa sjukdomar så mitt kunskaps område på medeciner mm är ganska begränsat

      Man tackar för hjälpen Patrik!
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

        #4
        Dessamor hade jag inte kört, detta är mot främst svamp vad jag vet.

        Sera Baktopur har jag aldrig kört, kanske ngn annan vet. Men kollar man på informationen om detta på nätet står det ingen om matsmältningsproblem. Vet inte vad preparatet innehåller för verksam substans.

        Misstänker du flagelatter så hade jag definitivt kört Octozin. Då får du ett preparat som är bra och som inte är skadligt för bakterierna.

        Att fiskar går från att äta till att inte äta alls har jag sett, även om de var längesen jag hade de problemen.

        Att du lagt till ett granulat foder spelar säkert ingen roll alls, det är mer om man byter foder rakt av eller utfodrar med fel sorts foder som problem kan uppstå.

        Bara kul att hjälpa till, hoppas det löser sig!!
        Senast redigerad av tjornpatrik; 30 March 2008, 21:44.

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • November 2006
          • 1055

          #5
          Så jag skulle kunna medecinera hela karet med Octozin, utan att ta ur filtermaterialet?
          Låter jäkligt bra om de är så, för då kör jag för säkehetsskull allihop
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • August 2006
            • 830

            #6
            Ursprungligen postat av Crenicichla
            Så jag skulle kunna medecinera hela karet med Octozin, utan att ta ur filtermaterialet?
            Låter jäkligt bra om de är så, för då kör jag för säkehetsskull allihop
            Kan du göra och kan vara smart tycker jag. Dessutom slipper du stoppa ner håven och stressa dom andra.

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

              #7
              När någon mina CA-ciklider har haft magproblem (matvägran, genomskinlig avföring) har jag medicinerat med Hexamita. Kostar ca 115 kr och räcker till 800 liter. Fungerar bra och fiskarna blir friska inom några dagar. Nu verkar inte CA-ciklider vara särskilt känsliga för sådana magåkommor, så jag vet inte hur geophagusar reagerar på dem. Vildfångade fiskar brukar i regel vara känsligare än odlade.

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1055

                #8
                Jag funderar starkt på om det kan vara så att fisken om är sjuk har ngt gäl problem, gälmask elelr liknande.. dn andas väldigt tungt och jag kan se en lite n "finne" undertill på gälklaffen typ... det som är "finnen" är en liten sak som sticker ut 0,5-1mm kanske.

                Några ideer?
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Jag funderar starkt på om det kan vara så att fisken om är sjuk har ngt gäl problem, gälmask elelr liknande.. dn andas väldigt tungt och jag kan se en lite n "finne" undertill på gälklaffen typ... det som är "finnen" är en liten sak som sticker ut 0,5-1mm kanske.

                  Några ideer?
                  Har läst igenom tråden Kristofer, jäkla tråkigt!
                  Det är väl inte dina "Belem" som är drabbade va?
                  Appropå det där med gälarna...Skulle du möjligtvis kunna fixa ett foto? (inser att det är hyffsat svårt) Men om det är Dactylogyrus eller liknande borde de väl bortsett från att flämta ochså klia sig en del eller?

                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1055

                    #10
                    jojo män visst är de "Belemen" den förste att stryka med var dessutom den störste.. Altså jag är ju ganska dåligt insatt på sjukdomar, men jag har tittat på fisken bakifrån så att man ser in i gälarna och de ser röda och fina ut.. Men har inte direkt sett den klia sig det sista, däremot precis inna. det bröt ut.
                    Föresten om det är flagelater så är det väll ganska vanligt att de åtminstonne tar in maten i munnen fö att sedan spotta?
                    Denna fisken gör varken eller, den är inte det minsta intresserad av mat!
                    Har filmat den och laddat upp på youtube, men filmen måste ju godkännas där först, får hoppas det går snabbt.
                    En sak som är väldigt tydlig är att den andas snabbare och med större rörelser som jag skrev tidigare än de andra fiskarna. Precis samma beteende visade den som dog på 2 dagar, vilket gör att de inte känns som flagellater. Lite väl snabbt för dem väll i så fall?
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1055

                      #11
                      Länk till filmen http://uk.youtube.com/watch?v=jpd7anccitk
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av Crenicichla
                        jojo män visst är de "Belemen" den förste att stryka med var dessutom den störste..
                        Hade nästan det på känn tyvärr...

                        Ursprungligen postat av Crenicichla
                        En sak som är väldigt tydlig är att den andas snabbare och med större rörelser som jag skrev tidigare än de andra fiskarna. Precis samma beteende visade den som dog
                        Symptomen pekar lite på förgiftning men isf verkar det ju märkligt att de skulle insjukna en i taget, dessutom kör du med vattenberedning samt matar väl med bra foder. Nitrit är det ju knappast heller då du gör både stora vattenbyten och saltar...Nä, jag kan nog inte hjälpa dig och videon gjorde mig inte direkt klokare. Beklagar! Kanske kan någon med "rätta" kunskaperna utveckla "flagellatspåret"?

                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1055

                          #13
                          Jo jag får hoppas på det, kanske skulle lagt en fråga i Tanganyika tråden..
                          Jaja just nu funderar jag på att köra en kur mot flagellater för säkerhetsskull.
                          Eller håva up sjuklingen ock köra karantän med hög salthalt och medecin.

                          Visst är det så att mankan råka ut för bakslag när som helst i denna hobby, men de gäller att "Bryta ihop och komma igen" som någon har skrivit i sin forums profil.
                          VF fisk kan ju tyvärr få lie konstiga åkommor.

                          Men så längen de inte är fikstuberkulos så är jag glad, för då finns det ju alla möjligheter att bota det utan allt för stora förluster.
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          • tjornpatrik
                            Användare
                            • August 2006
                            • 830

                            #14
                            Hoppas de löser sig för dig!
                            Tyvärr verkar all skit komma när man minst anar det. De värsta är när man dessutom inte vet vad de är. Några gånger har man allt fått rejäla griller i huvudet under åren man har hållit på och funderat på att lägga av.

                            Återkom gärna och berätta hur det gick.

                            Kommentar

                            • Crenicichla
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1055

                              #15
                              Har förlorat fisk nummer 2 idag, av samma sort som den första.. Har gett upp teorin om flagellater eftersom det är så snabba dödsförlopp.. Håller på å kör ett 60%vattenbyte i tanken och plockar ur all filtermateria för att kör en kur pondamor, han i fiskaffären förkarade dem som bakteriedödande både utanför och innuti kroppen..
                              Jag väger mellan gälmask, stress och Fisk Tuberkulos.. Förhoppningsvis så är de bara oron som spelar mig ett spratt när jag börjar fundera på fisk TB.
                              Men det är ju snabba förlopp och nyss upptäckte jag sår på stjärfenn på en av Geophagusarna. Det har inte de tidigare haf som dör och den med såret verkar hungrig även om de var en genomskinlig sktikpr där nyss. Skall mata lite med fryst efter vattenbytet för å se om de äter eller inte.
                              Kommer även salta kraftigt och höjja tempen i karet.
                              MVH

                              Kristofer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...