Har precis startat upp mitt 540L, snabbstart blev det, så jag har köpt biokultur. Men jag har även flera kilo ektozon, så jag tänkte slänga i lite sånt, men hur mycket????
vilken dosering ska man ha på ektozon?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Om du tycker det är kul att läsa mer om salt så kolla här: http://www.kramforskoi.com/salt.htm -
Har för mig jag körde 1 tsk / 50 liter när jag körde ektosalt. Nu för tiden anv jag bara grovsalt vid behov
Om du tycker det är kul att läsa mer om salt så kolla här: http://www.kramforskoi.com/salt.htm540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Salt är bra, det minskar de negativa följderna av för höga nitritvärden i ex nystartade kar. Men då talar vi nog om att använda doseringar om ca 1/2 dl per 100 l vatten eller än mer (vanligt grov-/bords- salt)/FredrikKommentar
-
oki... så i mitt 540 kan jag typ slänga i 2,5dl, och sen lite grann när ja gör vattenbyte?540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Just Ektozonsalt är bra även av en annan anledning o det är att det blir en fri syreatom från saltet. O det är precis vad som behövs för att NO2-nitrit går till NO3-Nitrat.
Har du kilovis liggandes så hade jag kört 1 dl från start.
Efter två veckor så hade jag hällt i ytterliggare 4 dl.
Samt hällt i 0,5 dl/100 liter bytt vatten vid vattenbyte.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Just Ektozonsalt är bra även av en annan anledning o det är att det blir en fri syreatom från saltet. O det är precis vad som behövs för att NO2-nitrit går till NO3-Nitrat.
Har du kilovis liggandes så hade jag kört 1 dl från start.
Efter två veckor så hade jag hällt i ytterliggare 4 dl.
Samt hällt i 0,5 dl/100 liter bytt vatten vid vattenbyte.540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Det var generöst för att Ektozonsalt är långt mycket dyrare än det är värt i normala fall. men eftersom du har det hemma så kör så så minskar risken för problemDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
Kommentar