Hjälp med T5 kombo...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Hjälp med T5 kombo...

Jag ska köpa nya rör till karet och funderar på vilken kombo som mest efterliknar den kombo som jag gillade mest med T8..dvs PowerGlo/Aquarelle.

Jag funderar på Aqua medic Ocean blue actinic/plant samt Deltec Aquablue plus/Aquaflora...

Tips?
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

PowerGlo och Aquarelle är nästan identiska. PowerGlo har en gnutta "trevligare" sken än Aquarelle men är i grunden nästan exakt samma fosforkombination.

De kombinationer du valt ut i T5 är väldigt olikt denna kombination. Aquarelle finns i T5 så Aquarelle+Aquablue tror jag skulle härma bäst.

actinic är enbart blått eller aquaflora är väldigt rödaktig så skulle du kombinera Aquablue med något av dessa skulle du antingen få ett väldigt blått sken eller ett väldigt rött.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Aquarelle finns i T5 men inte i måttet 146cm/80W...tyvärr. Detsamma gäller Power Glo.

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Ajfasen. Då tror jag du blir mest nöjd med enbart Aquablue+, om du inte vill ha det markant blåare eller rödare.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Jag vill ha ett klart starkt ljus som lyfter fram de blå och röda färgerna hos fiskar. Det tycker jag att Power Glo/Aquarelle kombon varit riktigt bra på...

Vet du någon tråd eller sajt där man kan se olika ljus på T5 rör (i praktiken)?

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Hittade denna förklaring på Deltecs lysrör om hur de är...

D&D now have T5 tubes available in 5 different colour spectrums available in 2, 3, 4 and 5 ft lengths.

Midday 6000 (4700lm) - is rated at 6000 Kelvin with a spectrum designed to recreate sunlight. Suitable for saltwater fish, reef and freshwater
            aquariums.
            Deep Ocean - is rated at approximately 22000 Kelvin. This simulates loss of the red spectrum found in deeper water conditions. Suitable for
            saltwater fish, reef and freshwater fish only aquariums.
            Aquablue (4800lm) - Is our standard marine tube, which is a 60:40 white:blue blend of grade ‘A’ phosphors with a five point spectrum. These were
            specifically developed for growing SPS corals down to a depth of 800mm. Suitable for saltwater, reef and freshwater fish only aquariums.
            Aquaflora – This tube brings out the blue and red colours in your fish whilst maintaining maximum plant growth. Designed for planted
            freshwater aquariums.
            Actinic plus - This is the latest of our 5 tubes and as the name suggests it emits high levels of actinic light. This will make even the drabbest
            corals stand out by producing high levels of fluorescence.
            Senast redigerad av StefanL; 26 March 2008, 02:28.

Kommentar

• defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

Aquablue är som sagt exakt samma fosforkombination som PowerGlo och Aquarelle. Dom som kört Aquablue har varit (väldigt) nöjda vad jag vet.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Deltec själva föreslår kombinationen Midday 6000/Aquaflora till sötvattensakvarium...

Aquablue känns intressant, men funderar på om det röda framträder bra hos fiskarna.

Kommentar

• Koi-fantast
                  Användare
                  • November 2007
                  • 555

Ursprungligen postat av Malawe
                  Deltec själva föreslår kombinationen Midday 6000/Aquaflora till sötvattensakvarium....
                  Jag tycker att det låter som en bra kombination för att få fram rött och blått hos fiskar och samtidigt ett bra ljus för växter, ev. kan det vara lite svagt blått, men ofta måste man ju välja bort något om du inte vill ha ett till rör? Hur stort är karet?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                  http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

720...

Kommentar

• Koi-fantast
                      Användare
                      • November 2007
                      • 555

Räknade och gissade lite:

Du har 2st 80w rör till 720l vilket ger 0,22w/L vilket troligtvis ger ett lite dunkelt sken om du inte har flytväxter, vilket nog är ganska bra med ett Malawi-kar. Om du kör ett extra 80w rör till så får du 0,33w/L vilket nog kan anses vara minimum för växter.

Jag undrar hurdant ljus du skulle få med 1 st Aquaflora och ett 1 st Aquablue?
                      Det är möjligt att det är den bästa kombon för att förstärka rött och blått och de borde även ge tillräckligt ljusbrus för att täcka resten av ljusspectrat. Måste nog testas, med tanke på att det beror på vad du vill ha..
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Har precis kört igång en T5 ramp med aquarelle rör.
                        Om det är samma som Aquablue så kan jag rekomendera det.
                        Jag har tidigare kört med aquarelle + grulux T8 i akvariet.
                        Men kör nu enbart T5 aquarelle.

Jag tycker att det blev mycket mycket snyggare nu, ett helt annat ljustryck med T5. Ljuset räcker på någe sätt hela vägen ner på botten. Fiskarna får en "krispigare" klarare färg.
                        Har funderingar på att kombinera aquarellen med ett rödare T5 rör, men än så länge tycker jag att det är onödigt.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

Deltec själva föreslår kombinationen Midday 6000/Aquaflora till sötvattensakvarium...

Aquablue känns intressant, men funderar på om det röda framträder bra hos fiskarna.

Aquarelle högst upp, sedan Deltec Aquablue och sist Sauramas uppmätta Hagen PowerGlo.

Tre olika mätmetoder så därför är höjderna lite olika på spikarna, det är dock garanterat liknande fosforbeläggningar dvs dom *är* lika.

Flora och Midday är inte på något sätt likt dessa, och har dessutom inte lika hög PUR-effektivet med tanke på växterna.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Ursprungligen postat av defdac
                            http://www.defblog.se/picture/1843.html
                            Aquarelle högst upp, sedan Deltec Aquablue och sist Sauramas uppmätta Hagen PowerGlo.

Tre olika mätmetoder så därför är höjderna lite olika på spikarna, det är dock garanterat liknande fosforbeläggningar dvs dom *är* lika.

Flora och Midday är inte på något sätt likt dessa, och har dessutom inte lika hög PUR-effektivet med tanke på växterna.
                            Oki...kanonbra illustration...och understryker det du säger även om jag inte betvivlat dina kunskaper det minsta.

Vet du Aquafloras mätningar? Det vore intressant att se den också...för det ser ut som att man tappar lite av Aquarellens rödstick i jämförelse medan likheten med PowerGlo är mer slående.

En annan sak...jag körde tre rör till mitt 720 kar innan jag sålde rampen och det var ett mycket bra ljus jag fick av det. Det var 2st Aquarelle tillsammans med 1st PowerGlo. Får man samma ljusstyrka med 2st T5 som man fick med de T8 rören? *novis på alla fronter*
                            Senast redigerad av StefanL; 26 March 2008, 10:58.

Kommentar

• defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

Vet du Aquafloras mätningar? Det vore intressant att se den också...för det ser ut som att man tappar lite av Aquarellens rödstick i jämförelse medan likheten med PowerGlo är mer slående.
                              Aquaflora är inget likt PowerGlo/Aquarelle/Aquablue. Det är ett klassiskt GroLuxrör, dvs dunkelt och ger ett mycket rött intryck.

En annan sak...jag körde tre rör till mitt 720 kar innan jag sålde rampen och det var ett mycket bra ljus jag fick av det. Det var 2st Aquarelle tillsammans med 1st PowerGlo. Får man samma ljusstyrka med 2st T5 som man fick med de T8 rören? *novis på alla fronter*
                              Har man lika mycket T5 watt som T8 watt så blir det lika mycket ljus förutsatt att man har lika effektiva reflektorer.

Nu är det ju dock så att T5-armaturer brukar komma med betydligt vassare reflektorer så även om man köper lika mycket watt som man hade i T8 tidigare så upplevs det sannolikt som betydligt mer ljus.

Reflektorval skulle jag vilja säga många gånger är viktigare än rörval om man ska jaga växtkraft.

Kommentar

Arbetssätt...