Vilken räkmix använder ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rauken
    Användare
    • January 2007
    • 310

    Ursprungligen postat av Hagge
    Basen för räkmix är räkor och gröna ärtor -det kan nog de flesta enas om! Sen kan man tillsätta olika näringsämnen/vitaminer/mineraler utöver det för att ex stärka fiskens immunförsvar, färger, och så vidare. Man kunde hålla fisk (snygga, friska sådana) också för 20 år sedan så behovet av att utveckla fodret är nog i de flesta fall inte en nödvändighet för fiskarnas välbefinnande. Men naturligtvis har det gått framåt (ex med asthaxantin) på foderfronten och de flesta använder någon form av tillsats i fodret idag för att förstärka fiskens färger ytterligare och kanske också för att stärka immunförvaret. Det är naturliga ingredienser som förekommer i fodret naturligt, men som vi kanske har svårt att tillgodose till 100 i våra akvarium. Det är väl upp till var och en att avgöra om de vill "mixtra" lite med fodret utifrån ett grundrecept, men frågan är vilket behov det fyller? För fisken?, eller för skötaren?

    Huvudsaken är att fiskarna håller sig krya och friska, detta är främst en fråga om vattenkvalitet, allmän skötsel, och har mindre med vitlök och andra fodertillsatser att göra enligt eget förmenande. Men därmed inte sagt att man inte kan förbättra ett redan bra, välfungerande och erkänt recept på räkmix. Det var minst 5-6 år sedan (antagligen närmare 10) jag hade sjukdom senast (vita prick) i mitt sällskapsakvarium, det har inte med foder-receptet att göra!

    Vad vill jag komma fram till? Jo, om det beprövade funkar bra finns det ingen orsak att byta strategi (ex. foder) eftersom erfarenheten säger att detta funkar (det finns flera sätt som funkar dock, ingen har det optimala svaret), och funkar det så ändrar man inget! Mer eller krångligare behöver inte innebära att det blir bättre så varför besvära sig om det redan funkar tillfredsställande?

    EDIT:stavning
    Kloka ord...
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • September 2003
      • 660

      Ursprungligen postat av Hagge
      Det är väl upp till var och en att avgöra om de vill "mixtra" lite med fodret utifrån ett grundrecept, men frågan är vilket behov det fyller? För fisken?, eller för skötaren?
      Håller helt med allt som du skriver Hagge. Det du skriver i den del jag har med i citatet tycker jag är en stor del av det roliga med vår hobby, att "mixtra" är helt enkelt kul. Och om ingen hade mixtrat hade väl aldrig räkmixen "uppfunnits"
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        Jag har sett en del av malawijannes fiskar (kompis handlade av honom), O ja måste säga att dom såg/ser superfina ut.

        Men kvallen på fisken handlar inte bara om maten utan minst 70% om omvårdanden och kunskapen att vårda/driva fram bra fisk. O det finns få om någon som har Jannes erfarenhet på just detta.

        Men ja håller med Hagge i den enskilda sakfrågan.
        Bara för att enkelhet funkar, så är det inte säkert att det är det bästa.

        Därför och enbart därför testar jag olika typer av mat (läs räkmix), vattenbytande, filter, syresättning, temperaturer, beredningsmedel osv.

        Jag vill utveckla min hobby o då finns det ett stålande sätt, just att hitta likasinnade på detta forumet.
        Därför är det bra att olika tankar om recept kommer fram.

        Vi behöver inte vara ense för att det är just det som är utveckling, att man är oense
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          Ursprungligen postat av Hagge
          Basen för räkmix är räkor och gröna ärtor -det kan nog de flesta enas om! Sen kan man tillsätta olika näringsämnen/vitaminer/mineraler utöver det för att ex stärka fiskens immunförsvar, färger, och så vidare. Man kunde hålla fisk (snygga, friska sådana) också för 20 år sedan så behovet av att utveckla fodret är nog i de flesta fall inte en nödvändighet för fiskarnas välbefinnande. Men naturligtvis har det gått framåt (ex med asthaxantin) på foderfronten och de flesta använder någon form av tillsats i fodret idag för att förstärka fiskens färger ytterligare och kanske också för att stärka immunförvaret. Det är naturliga ingredienser som förekommer i fodret naturligt, men som vi kanske har svårt att tillgodose till 100 i våra akvarium. Det är väl upp till var och en att avgöra om de vill "mixtra" lite med fodret utifrån ett grundrecept, men frågan är vilket behov det fyller? För fisken?, eller för skötaren?

          Huvudsaken är att fiskarna håller sig krya och friska, detta är främst en fråga om vattenkvalitet, allmän skötsel, och har mindre med vitlök och andra fodertillsatser att göra enligt eget förmenande. Men därmed inte sagt att man inte kan förbättra ett redan bra, välfungerande och erkänt recept på räkmix. Det var minst 5-6 år sedan (antagligen närmare 10) jag hade sjukdom senast (vita prick) i mitt sällskapsakvarium, det har inte med foder-receptet att göra!

          Vad vill jag komma fram till? Jo, om det beprövade funkar bra finns det ingen orsak att byta strategi (ex. foder) eftersom erfarenheten säger att detta funkar (det finns flera sätt som funkar dock, ingen har det optimala svaret), och funkar det så ändrar man inget! Mer eller krångligare behöver inte innebära att det blir bättre så varför besvära sig om det redan funkar tillfredsställande?

          EDIT:stavning
          Håller med dig om detta och även det som LN skriver. Problemet ligger i ett helt spektra av saker runt vår hobby som vi inte alltid styr över.

          Är vattenkvaliteten bättre nu än för 10-15år sedan?
          Är tillbehören som filtermaterial, pumpar osv bättre nu än förr?
          Är standardfoder (flingor/pellets/granulat/fryst foder) bättre nu?
          Är fiskarna i bättre skick nu än förr?

          Det finns en massa saker som tåls att fundera på rörande akvaristiken när allt omkring utvecklas och förändras.

          Malawijanne har ju uppenbarligen lyckats mycket bra, men även han har ju tagit till sig nytt trots att det inkörda var bra..och då syftar jag främst på astaxanthin. Jag tror det är få som inte tar till sig nya ideer och utvecklar sin hobby..det kan vara rörande fodret..eller saker som förbättrar vattenkvalitet..t ex automatiskt vattenbyte...UV-C belysning..osv.

          (Ursäkta att jag pratar om dig i tredje person och som ett exempel Janne. Tråkigt att jag aldrig hann se din lokal och odling.)

          Diskussionen är mycket intressant och ett nöje att se allas syn på saker o ting.

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • January 2003
            • 432

            Ja, det finns väl inget helt stupsäkert rätt eller fel. Det finns beprövade saker som vi vet funkar väl i olika sammanhang. Dessa saker är fritt fram att "förfina" för de som vill. Vissa har en sådan vilja att utforska, andra kör på i gamla spår för att det alltid har funkat (för dem). Inget fel i att använda det konventionella spåret tills saker blivit beprövade, men ej heller fel med den lite mer vidlyftiga inriktningen att "utforska" lite själv, för trots allt skulle världen stå stilla utan vissa individers vilja att utveckla saker och ting vidare. Och då så skulle ju akvariehobbyn se lika ut idag som den gjorde för ca 25 år sedan när jag började intressera mig för detta, och helt klart har det gått framåt på vissa fronter sedan dess!

            Jag har "labbat" lite med räkmix genom åren, men i mitt eget fall är det nog bara spirulina och framförallt asthaxantinet som jag själv ger erkännande av att ha gett en (iaf synbar) effekt på fisken...

            Säger man sig ha det optimala (av vad det nu må vara) så har man mist förmågan och viljan att förbättra/utveckla -sin hobby/-sitt intresse/-sitt yrke eller vad det må vara, och man kommer således att stanna i sin utveckling, inget fel i det, det kan gott duga och räcka iaf., men antagligen inget för den som gillar att utvecklas
            /Fredrik

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              Ursprungligen postat av Hagge
              Ja, det finns väl inget helt stupsäkert rätt eller fel. Det finns beprövade saker som vi vet funkar väl i olika sammanhang. Dessa saker är fritt fram att "förfina" för de som vill. Vissa har en sådan vilja att utforska, andra kör på i gamla spår för att det alltid har funkat (för dem). Inget fel i att använda det konventionella spåret tills saker blivit beprövade, men ej heller fel med den lite mer vidlyftiga inriktningen att "utforska" lite själv, för trots allt skulle världen stå stilla utan vissa individers vilja att utveckla saker och ting vidare. Och då så skulle ju akvariehobbyn se lika ut idag som den gjorde för ca 25 år sedan när jag började intressera mig för detta, och helt klart har det gått framåt på vissa fronter sedan dess!

              Jag har "labbat" lite med räkmix genom åren, men i mitt eget fall är det nog bara spirulina och framförallt asthaxantinet som jag själv ger erkännande av att ha gett en (iaf synbar) effekt på fisken...

              Säger man sig ha det optimala (av vad det nu må vara) så har man mist förmågan och viljan att förbättra/utveckla -sin hobby/-sitt intresse/-sitt yrke eller vad det må vara, och man kommer således att stanna i sin utveckling, inget fel i det, det kan gott duga och räcka iaf., men antagligen inget för den som gillar att utvecklas
              Många kloka ord där hagge, men all utveckling för inte bara gott med sig.
              Vi kan tex nämna dokumentering och kvalitetssäkring, jag spyr bara jag hör dom orden.
              Och det kan ju vara så att jag har stannat i min utveckling, eftersom jag kör samma foder nu som jag körde för 20 år sen, förutan att jag har lagt till astaxanthinet till enbart mina röda fiskar.
              Men ni nördar som älskar att trixa och hålla på med eran räkmix, hur långt har ni kommit på dom sista 20 åren, har ni några bildbevis.
              Sedan varför jag från början skrev om min räkmix, det var att jag blir mörkrädd när jag läser div räkmixrecept hur man tillagar det, och vad en del stoppar i räkmixen och hur mycket problem en del har med det.
              Och jag tycker faktiskt att det är ett bra sett att visa för alla nybörgare som hänger här på forumet att det funkar med den räkmixen som jag tillverkar.
              Och samtidigt så skrev jag hur sällan man behöver göra rent fitrerna, det vill säga aldrig.
              Och jag skrev också att det var viktigt att man bytte vatten en gång i veckan.
              Så ni får gärna kalla mig bakåtsträvare eller messersmith, det gör absolut ingenting, jag blir bara glad att om et åtminstone finns en människa som är vettig nog, för att ta åt sig mina tips.Janne

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                Ödmjukt Janne.

                Du är väl ingen bakåtsträvare..du har ju utvecklat din räkmix genom att tillföra astaxanthin..samt att du hade en speciell typ av halvautomatiskt vattenbyte..som du troligen inte hade när du började med din hobbyverksamhet. Där låg det säkert en del experimenterande innan du hittade din melodi.

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • January 2003
                  • 432

                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Många kloka ord där hagge, men all utveckling för inte bara gott med sig.
                  Vi kan tex nämna dokumentering och kvalitetssäkring, jag spyr bara jag hör dom orden.
                  Och det kan ju vara så att jag har stannat i min utveckling, eftersom jag kör samma foder nu som jag körde för 20 år sen, förutan att jag har lagt till astaxanthinet till enbart mina röda fiskar.
                  Men ni nördar som älskar att trixa och hålla på med eran räkmix, hur långt har ni kommit på dom sista 20 åren, har ni några bildbevis.
                  Sedan varför jag från början skrev om min räkmix, det var att jag blir mörkrädd när jag läser div räkmixrecept hur man tillagar det, och vad en del stoppar i räkmixen och hur mycket problem en del har med det.
                  Och jag tycker faktiskt att det är ett bra sett att visa för alla nybörgare som hänger här på forumet att det funkar med den räkmixen som jag tillverkar.
                  Och samtidigt så skrev jag hur sällan man behöver göra rent fitrerna, det vill säga aldrig.
                  Och jag skrev också att det var viktigt att man bytte vatten en gång i veckan.
                  Så ni får gärna kalla mig bakåtsträvare eller messersmith, det gör absolut ingenting, jag blir bara glad att om et åtminstone finns en människa som är vettig nog, för att ta åt sig mina tips.Janne
                  Mjo jag håller med dig i mkt. Janne och all utveckling är absolut inte av godo, men helt utan den vill vi inte heller vara Det är dessutom perfekt när man kan hålla saker enkelt av flera olika skäl, enkelheten är dessutom ofta briljant. Och jag VET att ex. ett "enkelt" räkmix-recept duger hur långt som helst till många fiskar utan några ytterligare "tillsatser". Som jag själv sa så har jag labbat lite själv och kan inte säga att det gett mig (eller mina firrar) speciellt mycket... Man blir lätt lite "mossig" el. "insnöad" när man ser att det man gör funkar bra, det är fullt naturligt och händer nog oss alla inom visa områden. Och det är som jag också sa inget fel i det -man ändrar inte ett vinnande lag brukar man säga, och det ligger en del i det! Däremot skall man kanske inte förledas att tro att man för den sakens skull sitter inne med den ultimata lösningen för alla behov!

                  Och att du Janne inte ändrat fodret på 20 år (förutom asta) innebär inte per automatik att du har låst dig för utveckling inom hobbyn. Jag är övertygad om att du skulle ändra ditt foder om det stod klart för dig att det fanns klar vinning i det. Däremot kanske det skall mer till för den "konventionella" typen än den som ligger mer på "framkant" när det gäller att anamma "nyheter", det är mänskliga skillnader.

                  Jag har inte kallat dig något av de omdömen du omnämner om dig själv, det skulle aldrig falla mig in, det är bra att du står för vad du anser är bra och funkar över tid (för du har ju hållt på och producerat lite fisk ett tag vad jag förstått), sen är det bara att inse att vi människor är olika och har fått olika erfarenhet genom både objektiva och subjektiva lärdomar, och det kommer inte att vara lika för alla samt att vi har olika "mål" med vår hobby och olika "behov" som hobbyn skall fylla.
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Ödmjukt Janne.

                    Du är väl ingen bakåtsträvare..du har ju utvecklat din räkmix genom att tillföra astaxanthin..samt att du hade en speciell typ av halvautomatiskt vattenbyte..som du troligen inte hade när du började med din hobbyverksamhet. Där låg det säkert en del experimenterande innan du hittade din melodi.
                    Ja det kanske lät lite stötande att kalla er nördar, men det är inget illa ment, för om ni är nördar, vad kan man kalla mig då.Janne

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja det kanske lät lite stötande att kalla er nördar, men det är inget illa ment, för om ni är nördar, vad kan man kalla mig då.Janne
                      Jag förstår vad du menar Janne och jag tar verkligen inte illa av mig att bli kallad "nörd"...hehe.
                      Senast redigerad av StefanL; 15 April 2008, 23:52.

                      Kommentar

                      • Rauken
                        Användare
                        • January 2007
                        • 310

                        Ursprungligen postat av Hagge
                        Ja, det finns väl inget helt stupsäkert rätt eller fel. Det finns beprövade saker som vi vet funkar väl i olika sammanhang. Dessa saker är fritt fram att "förfina" för de som vill. Vissa har en sådan vilja att utforska, andra kör på i gamla spår för att det alltid har funkat (för dem). Inget fel i att använda det konventionella spåret tills saker blivit beprövade, men ej heller fel med den lite mer vidlyftiga inriktningen att "utforska" lite själv, för trots allt skulle världen stå stilla utan vissa individers vilja att utveckla saker och ting vidare. Och då så skulle ju akvariehobbyn se lika ut idag som den gjorde för ca 25 år sedan när jag började intressera mig för detta, och helt klart har det gått framåt på vissa fronter sedan dess!

                        Jag har "labbat" lite med räkmix genom åren, men i mitt eget fall är det nog bara spirulina och framförallt asthaxantinet som jag själv ger erkännande av att ha gett en (iaf synbar) effekt på fisken...

                        Säger man sig ha det optimala (av vad det nu må vara) så har man mist förmågan och viljan att förbättra/utveckla -sin hobby/-sitt intresse/-sitt yrke eller vad det må vara, och man kommer således att stanna i sin utveckling, inget fel i det, det kan gott duga och räcka iaf., men antagligen inget för den som gillar att utvecklas
                        Håller med fullständigt. Tycker inte att det är fel att köra "som man alltid gjort" om det fungerar, men som du också skriver så är utveckling heller inte fel (vi hade väl inte haft asthaxantin i maten om det inte funnits dom som vill utveckla fodret, mm ). MEN det viktigaste i det här sammanhanget och som inte får glömmas bort är FÖR VEM man utvecklar. Det viktigaste måste väl ändå vara att få fiskar som mår bättre och GÄRNA ser bättre ut och inte tvärt om...
                        Sen är jag nog benäget att hålla med Janne i frågan om räkmix-innehåll. Ibland när man ser recept så undrar man vem det är bra för. Tror i.o.f.s. att tanken är rätt, att få välmående fiskar, men man bör nog också fundera på vad alla tillsatser tillför. Tror ibland att man "relaterar" till människan och tycker att det verkar "tråkigt och enformigt" med bara räkor och ärtor som ingredienser (det skulle åminstone jag tröttna på snabbt). Men fiskar är ju inte som vi och har inte våra behov. Har faktist svårt att tro att variationen är så stor i naturen där dom väl ofta lever i begränsade områden.
                        Jag gissar att grundrecepten på räkmix från början tagits fram för att tillgodose fiskarnas behov, och all utveckling borde ske med utefter det.
                        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                        Kommentar

                        • mabbo
                          Användare
                          • August 2006
                          • 61

                          Hej! DN idag ang. vitaminer till människor.http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=761247
                          Senast redigerad av mabbo; 16 April 2008, 10:15.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            Ursprungligen postat av mabbo
                            Hej! DN idag ang. vitaminer till människor.http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=761247
                            Ja..som vanligt..med allt här i världen..så är överkonsumtion inte bra.

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • January 2008
                              • 809

                              För att återgå till ämnet...

                              Tänkte att det är enklare att hitta mitt eget recept här på forumet än på en lapp någonstans i huset... så detta är det senaste blandningen som jag gjorde.

                              750 g Ärtor
                              350 g Räkor
                              100 g Sej
                              2 st vitlöksklyftor
                              1 msk Spirutilinapulver
                              10 droppar Vitamin
                              10 tsk Gelatinpulver utblandat i 10 msk vatten

                              (Ihopmixat i omgångar med vanlig stavmixer)
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

                                En tanke slog mig. Det är väl ytterst sällan det droppar ner en ärta i tropiska vatten. Är det näringsinnehållet i just ärtor som gör det som idealiskt eller skulle man kanske överväga en mer naturlig beståndsdel?

                                Varför inte 20% trådalger och Hygrohilia eller Limnophilia eller nåt annat vattenlevande ogräs? Nåt som vet näringsvärdet i det? En del firrar äter ju det naturligt.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...