Vilken räkmix använder ni?
Kollaps
X
-
-
540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
En liten parentes Mikael det var proffsigt ditt tal på mässan fan, skrev jag mässa, jag menar självklart stämman.JanneSenast redigerad av malawijanne; 12 April 2008, 18:51.Kommentar
-
btw så är 540:it igång nu...540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Jag undrar faktiskt om vitlök verkligen dödar parasiter. Att vitlök skrämmer iväg varulvar är ju bekant, men parasiter?mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Hej! Min räkmix har fungerat bra till mina malawiciklider de senaste 15 åren då jag började mata med det. Jag använder bara hela oskalade räkor ärtor och gelatin, inga tillsatser så som spirulina, astaxsanthin eller vitaminer. Andelelen räkor/ärtor har skiftat beroende på fiskarnas naturliga diet dvs. t.ex. herbivora mbunas mest ärtor och rovmalawi mest räkor. Jim E. Quarles hade en intressant artikel om vitaminer i ciklidbladet nr.3/2003 sid.15 även om han mest refererar till Discus. Jag kanske är en bakåtsträvare som gillar "naturligt" färggranna ciklider men å andra sidan behöver jag inte köpa dyra kemiska preparat för att hålla mina fiskar friska.Kommentar
-
Bra Janne var ett tag orolig att du dragit ner på skrivandet på forumet.
Kul att du är tillbaka i gammal god stil
Jo du har rätt mabbo vi håller all på med hobby av olika anledningar.
Enkelhet kan vara det bästa men ja gillar att försöka utveckla min hobby. Därför testar ja olika saker fram o tillbaka. Så även med maten.
---- Varför göra nått enkelt o halvbra när man kan göra nått mycket mera komplicerat och kanske kanske något bättreDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ett ämne, Allicin, utvinns ur vitlök och det är detta ämne som är antibakteriellt och antiparasitiellt. Vitlök är även bra mot andra infektioner, sänker bl a kolesterol och motkämpar svampinfektioner.Kommentar
-
Bra Janne var ett tag orolig att du dragit ner på skrivandet på forumet.
Kul att du är tillbaka i gammal god stil
Jo du har rätt mabbo vi håller all på med hobby av olika anledningar.
Enkelhet kan vara det bästa men ja gillar att försöka utveckla min hobby. Därför testar ja olika saker fram o tillbaka. Så även med maten.
---- Varför göra nått enkelt o halvbra när man kan göra nått mycket mera komplicerat och kanske kanske något bättreKommentar
-
Ja jo men men men testar man inte så kommer man inte frammåt
Därmed inte sagt att du gör någe tokigt, utan vi tänker helt enkelt olika.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Personligen så har jag ett intresse av att försöka hitta ett riktigt bra foder och en bra balans, men det är svårt och när bakslag kommer går man gärna tillbaka till ursprungsfördelningen och ursprungsingredienserna.
Astaxanthin var helt oviktig för hobbyn för några år sedan..nu finns den i vart och vartannat foder från tillverkare, i vart och vartannat recept på räkmix..och inte enbart för dess färgförstärkande egenskaper utan även för dess nyttiga näringsämnen.Kommentar
-
Jo du har rätt Malawe.
Tror nog att Tropical och andra numera skyltar med Astaxanthin i nästan allt foder gör det för att det kan vara bra för fisken.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Och det som ni håller på i forumet och ta förhastade slutsatser, att självkart så ska det vara ekologiskt odlade mat, och mycket vegetabiliskt.
Nej jag går inte på det. Och som sagt jag var, jag kanske är en messersmith. Och det är jag faktiskt till att någon annan har bevisat motsatsenKommentar
Kommentar