Vilken räkmix använder ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja Slarvid, bara ditt namn får mig att rysa, och jag får väl hoppas att du inte läser gamla böcker och tror att det är en sanning,
    och det att det är mycket djur, det funkar, ja välkommen i fiskvärlden, Janne
    Ja samtiditigt så läser jaq div recept på räkmix, ja man blir mörkrädd.

    Ja som sagt jag är tillgänglig för div debatt, så kom igen.
    Men som vanligt så kommer det inte att komma ett inlägg efter detta.
    det är som vanligt mycket prat och lite verkstad.Janne

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • December 2007
      • 517

      Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja Slarvid, bara ditt namn får mig att rysa, och jag får väl hoppas att du inte läser gamla böcker och tror att det är en sanning,
      och det att det är mycket djur, det funkar, ja välkommen i fiskvärlden, Janne
      brr på dig... men man måste väl få fråga...
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        Ursprungligen postat av Mikael W
        Hej

        På Ciklidstämman var det tal om vitlök och dess effekt mot parasiter.

        Jag kör rutinmässigt med två klyftor per kilo räkmix. Det är säkert gott, men undrar om en så liten mängd har någon effekt. Vet nån hur mycket man skall ta i om man vill döda parasiter?
        Ja enligt min erfarenhet, så är det en skröna, det behövs absolut ingen vitlök, men det är klart vill du att din mix ska lukta vitlök, så är det upp till dig själv.
        En liten parentes Mikael det var proffsigt ditt tal på mässan fan, skrev jag mässa, jag menar självklart stämman.Janne
        Senast redigerad av malawijanne; 12 April 2008, 18:51.

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • December 2007
          • 517

          Ursprungligen postat av malawijanne
          Ja samtiditigt så läser jaq div recept på räkmix, ja man blir mörkrädd.

          Ja som sagt jag är tillgänglig för div debatt, så kom igen.
          Men som vanligt så kommer det inte att komma ett inlägg efter detta.
          det är som vanligt mycket prat och lite verkstad.Janne
          btw så är 540:it igång nu...
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            Ursprungligen postat av Mikael W
            Hej

            På Ciklidstämman var det tal om vitlök och dess effekt mot parasiter.
            .................................
            Vet nån hur mycket man skall ta i om man vill döda parasiter?
            Jag undrar faktiskt om vitlök verkligen dödar parasiter. Att vitlök skrämmer iväg varulvar är ju bekant, men parasiter?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              Ursprungligen postat av slarvid
              brr på dig... men man måste väl få fråga...
              ja slarvid det finns inga dumma frågor, men det finns en jävla massa dumma svar.Janne

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                Ursprungligen postat av malawijanne
                ja slarvid det finns inga dumma frågor, men det finns en jävla massa dumma svar.Janne
                ok, men vem avgör vilka svar som är de dumma då? eller har du facit och alltid rätt? kanske är en "messersmith"?

                hur eller hur välkommen åter janne.....
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • mabbo
                  Användare
                  • August 2006
                  • 61

                  Hej! Min räkmix har fungerat bra till mina malawiciklider de senaste 15 åren då jag började mata med det. Jag använder bara hela oskalade räkor ärtor och gelatin, inga tillsatser så som spirulina, astaxsanthin eller vitaminer. Andelelen räkor/ärtor har skiftat beroende på fiskarnas naturliga diet dvs. t.ex. herbivora mbunas mest ärtor och rovmalawi mest räkor. Jim E. Quarles hade en intressant artikel om vitaminer i ciklidbladet nr.3/2003 sid.15 även om han mest refererar till Discus. Jag kanske är en bakåtsträvare som gillar "naturligt" färggranna ciklider men å andra sidan behöver jag inte köpa dyra kemiska preparat för att hålla mina fiskar friska.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    Bra Janne var ett tag orolig att du dragit ner på skrivandet på forumet.
                    Kul att du är tillbaka i gammal god stil

                    Jo du har rätt mabbo vi håller all på med hobby av olika anledningar.
                    Enkelhet kan vara det bästa men ja gillar att försöka utveckla min hobby. Därför testar ja olika saker fram o tillbaka. Så även med maten.
                    ---- Varför göra nått enkelt o halvbra när man kan göra nått mycket mera komplicerat och kanske kanske något bättre
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Jag undrar faktiskt om vitlök verkligen dödar parasiter. Att vitlök skrämmer iväg varulvar är ju bekant, men parasiter?
                      Ett ämne, Allicin, utvinns ur vitlök och det är detta ämne som är antibakteriellt och antiparasitiellt. Vitlök är även bra mot andra infektioner, sänker bl a kolesterol och motkämpar svampinfektioner.

                      Kommentar

                      • mabbo
                        Användare
                        • August 2006
                        • 61

                        Ursprungligen postat av LN
                        Bra Janne var ett tag orolig att du dragit ner på skrivandet på forumet.
                        Kul att du är tillbaka i gammal god stil

                        Jo du har rätt mabbo vi håller all på med hobby av olika anledningar.
                        Enkelhet kan vara det bästa men ja gillar att försöka utveckla min hobby. Därför testar ja olika saker fram o tillbaka. Så även med maten.
                        ---- Varför göra nått enkelt o halvbra när man kan göra nått mycket mera komplicerat och kanske kanske något bättre
                        Eller sämre!?

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          Ja jo men men men testar man inte så kommer man inte frammåt

                          Därmed inte sagt att du gör någe tokigt, utan vi tänker helt enkelt olika.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            ja stefan du gör ett jättejobb när det näringsfysologi.
                            Men när du gäller fiskar så är det helt oviktigt, fräga mig jag vet.Janne
                            Helt oviktigt vill jag inte hålla med om, men om man siktar högt så når man iallafall en bit..och det är den där lilla biten utveckling man vill komma åt. Du har säkert utvecklats i din hobby från dag ett...provat en del saker..osv..för att sedan hitta det som du tror på. Jag betvivlar absolut inte din kunskap Janne eller dina erfarenheter..inte det minsta..men hela sanningen ligger tyvärr inte hos dig..även om en stor sanning kan finnas i dina kunskaper så finns det alltid något nytt att lära.

                            Personligen så har jag ett intresse av att försöka hitta ett riktigt bra foder och en bra balans, men det är svårt och när bakslag kommer går man gärna tillbaka till ursprungsfördelningen och ursprungsingredienserna.

                            Astaxanthin var helt oviktig för hobbyn för några år sedan..nu finns den i vart och vartannat foder från tillverkare, i vart och vartannat recept på räkmix..och inte enbart för dess färgförstärkande egenskaper utan även för dess nyttiga näringsämnen.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              Jo du har rätt Malawe.
                              Tror nog att Tropical och andra numera skyltar med Astaxanthin i nästan allt foder gör det för att det kan vara bra för fisken.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                                ok, men vem avgör vilka svar som är de dumma då? eller har du facit och alltid rätt? kanske är en "messersmith"?

                                hur eller hur välkommen åter janne.....
                                ja jag kanske är en messersmith och jag kanske ha rätt när det gäller dom fiskarna jag har odlat, och Jag VET att det funkade med mina fiskarna som jag har matat med min räkmix i ca 20 år.
                                Och det som ni håller på i forumet och ta förhastade slutsatser, att självkart så ska det vara ekologiskt odlade mat, och mycket vegetabiliskt.
                                Nej jag går inte på det. Och som sagt jag var, jag kanske är en messersmith. Och det är jag faktiskt till att någon annan har bevisat motsatsen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...