Vilken räkmix använder ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • August 2003
    • 514

    #91
    Ursprungligen postat av Mattias777
    Vet nån om äggulan är farlig för fiskarnas mage. Läste nånstans att man bara skulle andvända vitan.

    Kanske en myt som så mycket annat i denna branch
    Äggulan är betydligt fettrikare än äggvitan. Därför kan det vara lämpligt att avstå från denna.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #92
      Uppdatering räkmix...

      Den första satsen jag gjorde med agar agar lyckades inte så bra, men jag förstod ganska snabbt anledningen. På paketet står det att agar agar klarar av att binda 100-150ggr så mycket vätska som mängden agar agar. Med tanke på att jag hade gjort 3kg så borde 42gr ha räckt bra, men seddu..nu kommer vi till det klockrena..för mig...jag var hemskt dålig på att beräkna vikten och tog hela grytan till vågen och fick se att det vägde 6kg istället för det beräknade 3kg!

      Jag värmde upp den ofrysta räkmix som jag gjort tidigare på svag värme och tillsatte ytterliggare 42gr agar agar. Nu märkte jag skillnad i kanterna runt grytan efter en timme i kylskåpet...det blev fast och fint så då tog jag beslutet att frysa in räkmixen.

      Logiken säger ju att man ska MINST ha täckning för att agar agar ska binda 100ggr sin egen vikt, men när det gäller räkmix får man faktiskt överdriva lite med agar agar för att det är skillnad på att binda vatten och att binda räkmix.

      Nu har jag agar agar som ska klara av att binda 8,4kg..och jag gjorde en räkmix med vikten 6kg så det borde bli bra när det blivit fryst.

      Återkommer...

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • September 2003
        • 660

        #93
        på jobbet "smälter" vi agar agar i micron, vätska i botten och så i med pullvret, in i mcrn tills det är löst/smält
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #94
          Ursprungligen postat av wofflan
          på jobbet "smälter" vi agar agar i micron, vätska i botten och så i med pullvret, in i mcrn tills det är löst/smält
          Och hur gör ni sedan? Dosering osv?

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #95
            Det är väl low-melt agar, samma som jag använde. Där körde jag med 0.5%, dvs 5 gram till ett kilo mix, och det blev fast & bra.
            Helt annan grej än hälsokost-agarn.

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • September 2003
              • 660

              #96
              vi använder mellan 0,7% till 3% beroende på hur fast gelen skall vara. Har inte testat den i räkmixen, men Mike har ju ha gjort det så hans förslag på 0,5% låter bra.
              Ville mest tipsa om att det är väldigt smidigt att smälta agarn i micron.
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #97
                Vart får man tag på sådan Agar Agar?

                ----------------------------------------
                Uppdatering räkmix: Resultatet blev sådär med bindningen. Jag är inte helt nöjd då den släpper ifrån en del vilket gör att det ändå kommer yra. Jag vill ha en gelekonsistens som är riktigt hård..som gummi..men det är oerhört svårt att få till med agar agar. Använde även Polenta på en bit som bindemedel och det fungerade inte alls...så den idén kastar jag åt sidan.
                Fortfarande är gelatin tyvärr det bästa som håller ihop mixen och som är enklast att jobba med för min del, men tveksamheten runt nyttan för fiskarna gör ju att man tvekar. Eventuellt återgår jag till gelatin nästa gång trots allt..för jag ogillar att räkmixen skräpar ned onödigt mycket trots att man haft i bindemedel som borde binda.

                En känsla som jag har runt detta lilla misslyckande är ingredienser i räkmixen som gör den mer "delbar". Kör man bara räkor, ärtor så fungerar det nog bättre att binda.
                Senast redigerad av StefanL; 02 April 2008, 13:42.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #98
                  Stefan,
                  du har aldrig testat ägg? Fick det tipset för ett tag sedan, och har själv tänkt prova. Funderar just nu på om gulan ska vara med eller inte, men klurar på att i princip alla fiskar äter rom om de får chansen. Att ha gulan med borde ge en "krutmix".

                  Tackar för att du testade polentan i allafall, verkar inte som om den funkar särdeles bra så jag hoppar över den.

                  Mitt nästa recept att testa blir:
                  1 kg oskalade räkor
                  1 kg Findus ärtor
                  En handfull musslor
                  1 vitlöksklyfta
                  1 ägg

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #99
                    Ägg har jag testat men här ligger problemet i att man egentligen behöver ganska mycket ägg för att det ska fungera.

                    Äggulan binder inte utan det är äggvitan som sköter den biten vad jag förstått. Men att separera ägget känns också onödigt för man förlorar ju en del då...

                    En tanke som jag hade med Agar Agar är att den kanske behöver härda helt INNAN den fryses in. Jag har gjort så med gelatinet och då fått bäst resultat..dvs låtit den härda igenom helt och att räkmixen varit jämnkall innan jag fryst in. Det kan vara ett av problemen...att nedkylningen går för fort så att bindningsprocessen tappar effekt.

                    Jag vet att mitt ex gjort mycket gele på agar agar och det blir alltid stenhårt..men då har det stått flera timmar i kylskåpet och verkligen sakta blivit kallare.

                    Personligen så kommer nästa räkmix att bestå av dessa ingredienser:

                    Ärtor
                    Räkor
                    Polenta (eventuellt)
                    Astaxanthin
                    Tropical Malawi flingor
                    Vitlök

                    Ska inte blanda in mer ingredienser för även det försvårar bindningen. Ju fler partiklar och ju större partiklar desto svårare att få bra bindning.
                    Senast redigerad av StefanL; 03 April 2008, 10:31.

                    Kommentar

                    • slarvid
                      Användare
                      • December 2007
                      • 517

                      mbuna mix?

                      Vilken mix rekar ni till Mbunas? o vart får man tag på de konstiga sakerna man inte köper på ica?? Gärna om ni har hur man gör oxå!
                      540 mbuna + 54L yngel

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        Här finns en bra beskrivning om hur man tillverkar räkmix..skriven av Michael Persson (NCS Guldaborre-vinnare 2008 ), ägare av sajten www.ciklider.se .

                        Fördelarna med egentillverkad räkmix är många. Det går att anpassa innehållet så att den tillgodoser de olika behov våra cikldider har och billigt jämfört med många andra foder.

                        Kommentar

                        • Thomas R.

                          Själv så kör jag med ett enkelt recept...
                          Detta är blandar jag ihop - har fungerat utmärkt!

                          Kommentar

                          • slarvid
                            Användare
                            • December 2007
                            • 517

                            animalier...

                            känns som många av recepten är det mycket djur i... trodde det skulle va mest grönt...???
                            540 mbuna + 54L yngel

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              Ursprungligen postat av slarvid
                              känns som många av recepten är det mycket djur i... trodde det skulle va mest grönt...???
                              Jomen då tar du ju bara mer grönt än räkor. Du kan köra en räkmix som har 75% ärtor och 25% räkor. Du justerar ju det själv genom det du köper...säg att du köper 1kg ärtor och 400gr räkor så har du ju redan där en bra måttstock för Mbunas foder...dvs sammanlagt är det 1,4kg...och ärtor är ca 72% (1kg) och räkor blir då ca 28%.

                              Många kör ändå 50/50 räkmix och lyckas bra med det.

                              Kommentar

                              • slarvid
                                Användare
                                • December 2007
                                • 517

                                Ursprungligen postat av Malawe
                                Jomen då tar du ju bara mer grönt än räkor. Du kan köra en räkmix som har 75% ärtor och 25% räkor. Du justerar ju det själv genom det du köper...säg att du köper 1kg ärtor och 400gr räkor så har du ju redan där en bra måttstock för Mbunas foder...dvs sammanlagt är det 1,4kg...och ärtor är ca 72% (1kg) och räkor blir då ca 28%.

                                Många kör ändå 50/50 räkmix och lyckas bra med det.
                                spank you very much!!!
                                540 mbuna + 54L yngel

                                Kommentar

                                Arbetssätt...