Vilken räkmix använder ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #76
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Gelatin är ett animaliskt fett och absolut inget jag vill ge mina troffar iaf.
    1/ Nja gelatin består till 90% av protein och till 10% av vatten - dvs inget fett alls.
    2/ I så fall innehåller faktiskt t.ex. räkor som ingår i räkmixen mer animaliska fetter än vad gelatin gör.

    Däremot är det definitivt inte så hälsosamt att tillsätta fetter från däggdjur - men lite proteiner är definitivt inte skadligt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #77
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Och det heter?
      Ja du, jag är för lat nu för tiden med att göra räkmix så jag har ingen koll på marknaden.
      Dock på "min tid" så var Dupla först med detta http://www.dupla.com/EN/product/80600 men det är svårt att få tag på i Sverige idag. Har dock för mig att Sera och ev. några andra säljer liknande idag.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #78
        ...fast lite jobbigt är det ju med gelatin genom att det kan stelna för snabbt om mixen är kall. Funkar polenta i kall mix?

        Tycker mig minnas att folk använde nåt fibertillskott från apoteket som bindmedel också, nån som vet vad jag pratar om och kan fylla i lite detaljer?

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #79
          Sant att gelantin-mix kan sabba filter snabbt (och jobbigt är det att rengöra dessa) om man e slarvig vid matningen och/eller tillverkningen. Är största orsak till att testa annat bindemedel för mig.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • February 2006
            • 1214

            #80
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            1/ Nja gelatin består till 90% av protein och till 10% av vatten - dvs inget fett alls.
            2/ I så fall innehåller faktiskt t.ex. räkor som ingår i räkmixen mer animaliska fetter än vad gelatin gör.

            Däremot är det definitivt inte så hälsosamt att tillsätta fetter från däggdjur - men lite proteiner är definitivt inte skadligt.
            Du har så rätt Kjell. ett animaliskt protein. är ändå en animalisk produkt o inget jag vill ge mina grön ätande troffar. på 10 kilo mix så har jag endast 500 gram räka så jag anv inte mkt räka i min mix men tillräckligt för o kalla den räk mix iaf.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • November 2006
              • 1493

              #81
              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Du har så rätt Kjell. ett animaliskt protein. är ändå en animalisk produkt o inget jag vill ge mina grön ätande troffar. på 10 kilo mix så har jag endast 500 gram räka så jag anv inte mkt räka i min mix men tillräckligt för o kalla den räk mix iaf.
              Kan inte du lägga upp ditt recept med enklare instruktioner Andreas? Skulle va skönt o slippa gegga med gelantin o agar då det medför vissa problem....


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #82
                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                Beror ju på om du vill mata filtret eller fiskarna
                Nja..det där är nog din version om hur det fungerar. Jag har absolut aldrig stött på det problem som en del nämner med gelatin..det problemet att det ska kladda igen filter. Så frågan är om det har med matningsfrekvensen att göra mer än själva räkmixen/gelatinet.

                Jag kan dock förstå att man väljer andra alternativ till bindemedel om man har herbivora arter.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #83
                  Läste lite om att en del har linfrö i sin räkmix och stötte på detta:

                  "Man bör dock även känna till att linfrö innehåller det giftiga ämnet vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk om intaget är för stort."

                  Källa: http://www.recepthjalpen.se/linfro.html

                  Kommentar

                  • endymion

                    #84
                    Jag tycker ändå Agar-agar är det absolut bästa jag provat. Så här ser det ut när jag matar i mina kar.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #85
                      Jag förespråkar agar agar framför gelatin..absolut..om man kan få den att reagera. Troligen är det handhavandefel.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #86
                        endymion,
                        men hur gör du då för att få agarn att funka bra? Jag har bara fått agar att funka en enda gång, i övrigt har det varit en rätt "onödig" ingrediens eftersom den inte reagerat som den borde.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • agalychnis
                          NCS Medlem
                          • September 2004
                          • 195

                          #87
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Det där med bindemedel har jag också funderat en del på. Har fått till bra räkmix en enda gång med hälsokost-agar, men de andra gångerna har det gått åt skogen. Vill inte använda gelatin eftersom det är från däggdjur. Har nu fått tips om att blanda i ett rått ägg per två kg mix, ska tydligen funka bättre än agar. Någon nämnde tidigare i tråden att polentagröt också funkar sammanhållande. Ska testa med båda ingredienserna nästa gång, så får vi se. Ägg och polenta har dessutom fördelen att de är betydligt billigare än agar och att det är mindre kludd med dem - bara ner med det i mixen.

                          Någon som har kommentarer, erfarenheter eller funderingar om det?

                          Hilsen,

                          P
                          Det låter väldigt intressant med ägg! Det måste jag prova! Har även hört att vitfisk (torskfiskar), skall binda mixen bra. Skall nog prova bägge ingredienserna nästa gång.
                          Hoppas att du Patrik, hinnar prova före mig , så att du kan rapportera hur det gick

                          J-E

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1493

                            #88
                            Vet nån om äggulan är farlig för fiskarnas mage. Läste nånstans att man bara skulle andvända vitan.

                            Kanske en myt som så mycket annat i denna branch


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • endymion

                              #89
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              endymion,
                              men hur gör du då för att få agarn att funka bra? Jag har bara fått agar att funka en enda gång, i övrigt har det varit en rätt "onödig" ingrediens eftersom den inte reagerat som den borde.

                              Hilsen,

                              P
                              Så här gör jag. Först kör jag alla andra ingridienser och lägger dem i en hink. Sedan värmer jag Agar-agar tillsammans med vatten. Jag använder 4-5 dl vatten till 25 g Agar beroende på fabrikat av Agar. Bäst resultat får jag med 3 kg mix per 25 g Agar. Det funkar någolunda upp till ca 6 kg mix per 25 g Agar. Ännu mer Agar är knappt lönt eftersom de effekterna är marginella.

                              När jag värmer rör jag om hela tiden, annars bränner det fast fruktansvärt hårt(går inte ens få bort med Svinto). Trots att det bränner fast lätt måste temperaturen i Agaret öka hela tiden till det blir som en kräm. Går temperaturen upp och ner tappar Agaret sin bindningskraft.

                              Sedan slår jag i Agaret i hinken med de övriga ingridenserna och rör om. Direkt därefter börjar jag paketera mixen och därefter direkt in i frysen.

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                #90
                                Jag har precis gjort räkmix med agar agar idag. På paketet till agar agar så står det att man ska ta lite vatten i en kastrull..koka upp vattnet..tillsätta agar agar i den mängd man behöver (för mig 42gr "agar-gräs" till 6dl kokande vatten). Vispa agar agar under tiden den upplöses i det kokande vattnet...fortsätt att vispa tills den kokar upp igen och låt den koka i ett par minuter under ganska stark omrörning med visp. När agaren känns som "tapetklister" och går lite trögare så tar man det av plattan och vispar medans man häller ner det i behållaren/kastrullen man har med räkmix och sedan blandar man väl.

                                Agar agar härdar i rumstemperatur så här kan man se härdningen innan man fryser in för att värdera om man haft ned tillräckligt med agar agar. Jag tillverkade ca 3kg räkmix idag..och det står just nu i kylskåpet för att skynda på härdningen en aning. Hade det utanför i en halvtimme och då hade den härdat en del redan.

                                Återkommer senare med kommentar efter att härdningen är komplett och att jag fryst in samt matat med räkmixen. Man ska alltså inte behöva värma upp räkmixen alls...utan den kan vara kall när man häller ned kokande agar agar och blandar. Det som jag missat tidigare är troligen att jag trott att processen varit färdig med att man får agar agar upplöst i kokande vattnet..men man ska låta agar agar koka också ett par minuter innan man tar av det och blandar ned i räkmixen. Jag har alltså missat den sista delen uppvärmningen av härdningsprocessen vilket gett varierande resultat..som jag ser det nu..men som sagt..jag återkommer.

                                Övrigt: Agar agar går att värma upp igen genom att tillsätta lite vatten och koka upp om man får problem att rengöra kastrullen där man tillrett agar agar.
                                Senast redigerad av StefanL; 01 April 2008, 14:05.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...