Vilken räkmix använder ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KjellM
    NCS Medlem
    • November 2006
    • 172

    #61
    Hvordan tilbereder dere Agar/Gelatin, og ved hvilken tempratur?

    I Ciklidboken står det at man bruker 100 ml Gelatin/Agar til 2 kg mix.
    Hvor mye vann løses 100 ml Agar i, og hvilken tempratur har løsningen når den tilsettes mixen?

    Prøvde med mye vann - ca 2 l på 100 ml Agar, varmet det opp til 100 grader og løste det ut - tilsatte så direkte til mixen. Virket som det blandet seg bedre med mixen og fikk bedre konsistens da.
    Kan næringsinnholdet ødelegges om det blir for varmt?
    Blir det for mye vann i?

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

      #62
      Appropå räkmix, någon som har koll på hur länge detta håller i frysen? Jag tänker iom att de redan varit upptinat en gång.

      Kommentar

      • sa-aqua
        Användare
        • March 2008
        • 135

        #63
        använder inget bindmedel.d50plus binder bra

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #64
          D50plus?

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #65
            Ursprungligen postat av patriks155
            Appropå räkmix, någon som har koll på hur länge detta håller i frysen? Jag tänker iom att de redan varit upptinat en gång.
            Jag skulle nog tippa på 6 månader och sedan dalar det...dock fortfarande helt ok som fiskfoder längre än så..för det har jag egen erfarenhet av att fodret var dugligt även efter 8 månader i frysen. Det förutsätter att frysningen är bra utan "frysbränningar".

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #66
              Ursprungligen postat av patriks155
              Appropå räkmix, någon som har koll på hur länge detta håller i frysen? Jag tänker iom att de redan varit upptinat en gång.
              Det beror väl på vad du menar med att det håller sig. Vissa vitaminer har en väldigt kort hållbarhet och där handlar det bara om någon vecka.
              Så om man fryser in för längre period än 1 månad bör man alltid tillsätta vitaminer till fodret när man matar istället (idag finns det vitaminmix i handeln som är avsedda för detta)

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

                #67
                Tack för svaren Stefan och Kjell!

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #68
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  (idag finns det vitaminmix i handeln som är avsedda för detta)
                  Och det heter?
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

                    #69
                    Mitt tipps är att anv pollenta majsgröt som binde medel. en portion/ kilo mix. Bara att röra ner en halvljummen gröt i räkmixen o så låta det stå i kylen över natten. skär sedan i portions bitar och frys in. smular inget alls. Kör man räkmixen i en matberedare så smular det as mycke då det blir som pulver och detta är inge bra. Kör därför i en kvarn då blir det mkt bättre storlek på bitarna i mixen och det smutsar häller inte ner vattnet lika mycket.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #70
                      Jag kör med mitt så finmalt det går att få..men ser till att räkmixen binder...antingen via gelatin eller agar agar. Då flyger det inte runt i onödan för fiskarna får tag i det mesta ganska omgående.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

                        #71
                        Alltså; Polenta majsgröt funkar utmärkt om man kör mixen genom en kvarn!? Men funkar sämre om man mixar den?
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1214

                          #72
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Alltså; Polenta majsgröt funkar utmärkt om man kör mixen genom en kvarn!? Men funkar sämre om man mixar den?
                          Nä Pollenta majsgröt är en gröt man kokar upp så det blir en stabbig gröt. denna gröt rör man ner /viskar ner i räkmixen. Pollenta majsgröten skall då vara lite ljummen för att inte stelnat till för mkt och att den skall blanda sig bättre med de övriga ingridienser. När väl gröten svalnat/stelnat i kylen med den övriga mixen så blir den färdiga mixen väldigt fast och fin och den smular väldigt lite eller näst intill inget alls. Gelatin är ett animaliskt fett och absolut inget jag vill ge mina troffar iaf.
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

                            #73
                            Ok, låter ju perfekt! Men det spelar ingen roll om smeteen e köttkvarns-mald eller mixad då?
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #74
                              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                              Nä Pollenta majsgröt är en gröt man kokar upp så det blir en stabbig gröt. denna gröt rör man ner /viskar ner i räkmixen. Pollenta majsgröten skall då vara lite ljummen för att inte stelnat till för mkt och att den skall blanda sig bättre med de övriga ingridienser. När väl gröten svalnat/stelnat i kylen med den övriga mixen så blir den färdiga mixen väldigt fast och fin och den smular väldigt lite eller näst intill inget alls. Gelatin är ett animaliskt fett och absolut inget jag vill ge mina troffar iaf.
                              Jo jag vet att gelatin är animaliskt, men jag har ännu inte fått något annat bindemedel att binda räkmix lika bra som gelatin. Nu har ju inte alla troffar så därför bör man kanske diskutera räkmix i generella banor och inte enbart räkmix till herbivora arter.

                              Polenta majsgröt funkar riktigt bra i räkmix.
                              Senast redigerad av StefanL; 30 March 2008, 00:24.

                              Kommentar

                              • Falköping Andreas
                                Användare
                                • February 2006
                                • 1214

                                #75
                                Beror ju på om du vill mata filtret eller fiskarna
                                http://www.skovdeaf.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...