Vilken räkmix använder ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Ursprungligen postat av slarvid
    spank you very much!!!
    No spanks for me thanks..

    Kommentar

    • agalychnis
      NCS Medlem
      • September 2004
      • 195

      Efter en hel del tips från er andra på den här tråden, skall jag göra följande mix till SA-firrar (dvärgciklider, tetror):

      Råa räkor med skal (fryst)
      Ärtor
      Hel rensad vitfisk (fryst)
      Musslor på burk. Blåmusslorna i havet är giftiga nu!
      Rå fisklever, vitfisk (fryst)
      Rå fiskrom, vitfisk (fryst)
      Alfalfa-groddar
      Vitlök
      Ägg

      Vad jag har förstått, så kan både vitfisk och ägg fungera som bindemedel, och då kanske detta recept kan funka utan gelatin eller agar-agar?!
      Vill helst inte använda gelatin, och med agar-agar skall man gärna värma mixen och då borde en del vitaminer förstöras, så det vill jag heller inte använda.
      I naturen så är det ju sällan fiskarna äter tillagad mat, så därför vill jag använda råa ingredienser, så långt det är möjligt.

      Kom gärna med synpunkter!
      J-E

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • January 2004
        • 563

        Ursprungligen postat av agalychnis
        I naturen så är det ju sällan fiskarna äter tillagad mat, så därför vill jag använda råa ingredienser, så långt det är möjligt.

        Kom gärna med synpunkter!
        J-E
        Vill inte klampa någon på fötterna men en tanke bara.
        I prinicp har ingen vild sötvattensfisk sett eller smakat räkor och vitfisk från salta havet, ägg från hönan samt ärtor, vitlök och groddar från en industrialiserade odlingar någonstans i europa. Jag tror därför att värma upp ingridenserna lite inte påverkar fiskarna nämnvärt. Kanske kan någon enstaka vitamin brytas ned. Men å andra sidan får nog vår akvariefiskar mer mat och mer vitminer än deras vilda släktingar.
        //Robert

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          Ursprungligen postat av RobbanG
          Vill inte klampa någon på fötterna men en tanke bara.
          I prinicp har ingen vild sötvattensfisk sett eller smakat räkor och vitfisk från salta havet, ägg från hönan samt ärtor, vitlök och groddar från en industrialiserade odlingar någonstans i europa. Jag tror därför att värma upp ingridenserna lite inte påverkar fiskarna nämnvärt. Kanske kan någon enstaka vitamin brytas ned. Men å andra sidan får nog vår akvariefiskar mer mat och mer vitminer än deras vilda släktingar.
          En tanke/tes som tåls att spinna vidare på...

          Kommentar

          • endymion

            Ursprungligen postat av RobbanG
            Vill inte klampa någon på fötterna men en tanke bara.
            I prinicp har ingen vild sötvattensfisk sett eller smakat räkor och vitfisk från salta havet, ägg från hönan samt ärtor, vitlök och groddar från en industrialiserade odlingar någonstans i europa. Jag tror därför att värma upp ingridenserna lite inte påverkar fiskarna nämnvärt. Kanske kan någon enstaka vitamin brytas ned. Men å andra sidan får nog vår akvariefiskar mer mat och mer vitminer än deras vilda släktingar.
            C-vitamin förstörs vid uppvärmning, fiskar kan visserligen producera c-vitamin själva men är inte bra på det och följden av detta blir att fisken växer sämre. Finns visst någon vetenskaplig studie i ämnet. Men jag har bara hört talas om den.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              Jag ger inte fiskarna enbart räkmix så för min del så har nog fiskarna täckt det mesta...

              Jag ger nu:

              NLS Therma A cichlid pellets 1mm
              Tropical Malawi flingfoder
              Räkmix

              Kommentar

              • agalychnis
                NCS Medlem
                • September 2004
                • 195

                Ursprungligen postat av RobbanG
                Vill inte klampa någon på fötterna men en tanke bara.
                I prinicp har ingen vild sötvattensfisk sett eller smakat räkor och vitfisk från salta havet, ägg från hönan samt ärtor, vitlök och groddar från en industrialiserade odlingar någonstans i europa. Jag tror därför att värma upp ingridenserna lite inte påverkar fiskarna nämnvärt. Kanske kan någon enstaka vitamin brytas ned. Men å andra sidan får nog vår akvariefiskar mer mat och mer vitminer än deras vilda släktingar.
                Tack för dina synpunkter, RobbanG.
                Det är ju svårt att mata sina fiskar med exakt den föda de äter i naturen, men man kan försöka så gott det går!
                De äter troligen kräftdjur, fiskyngel, snäckor/musslor, rom och allehanda vegetabilisk föda i naturen och då vill jag försöka efterlikna den födan så mycket som möjligt, genom att använda olika råvaror som liknar de i naturen.

                Många matar ju t.ex. med artemia, som lever i saltsjöar utan fiskar, men det är ett kräftdjur och borde funka lika bra som de kräftdjur som fiskarna äter i naturen.
                Äggen var tänkt som bindemedel, men agar-agar kanske är bättre? Det är väl baserat på alger?
                Vitlöken och groddarna odlar jag föresten själv

                J-E

                Kommentar

                • RobbanG
                  Användare
                  • January 2004
                  • 563

                  Ursprungligen postat av endymion
                  C-vitamin förstörs vid uppvärmning, fiskar kan visserligen producera c-vitamin själva men är inte bra på det och följden av detta blir att fisken växer sämre. Finns visst någon vetenskaplig studie i ämnet. Men jag har bara hört talas om den.
                  Jo, visst förstörs det vitaminer vid uppvärmning. Men vad innebär uppvärmning? Att öka temperaturen på processade ingridenser till 30, 40, 50 , 60...grader under ett par minuter, förstör hur stor andel av vitaminerna? Går att lösa med tillskott av vitaminer när maten är klar.

                  Om agar-agar är baserat på en alg men kräver uppvärmning till X grader kanske det kan vara "mindre onyttigt" än köra utan (pga nedsmutsning och nitrit/nitrat ökning) eller med gelatin som även det kräver uppvärmning men kanske i mindre grad.
                  //Robert

                  Kommentar

                  • RobbanG
                    Användare
                    • January 2004
                    • 563

                    Ursprungligen postat av agalychnis
                    Tack för dina synpunkter, RobbanG.
                    Det är ju svårt att mata sina fiskar med exakt den föda de äter i naturen, men man kan försöka så gott det går!
                    De äter troligen kräftdjur, fiskyngel, snäckor/musslor, rom och allehanda vegetabilisk föda i naturen och då vill jag försöka efterlikna den födan så mycket som möjligt, genom att använda olika råvaror som liknar de i naturen.

                    Många matar ju t.ex. med artemia, som lever i saltsjöar utan fiskar, men det är ett kräftdjur och borde funka lika bra som de kräftdjur som fiskarna äter i naturen.
                    Äggen var tänkt som bindemedel, men agar-agar kanske är bättre? Det är väl baserat på alger?
                    Vitlöken och groddarna odlar jag föresten själv

                    J-E
                    bra att du inte tog det på fel sätt.

                    Tänkte mest att räkorna och vitfisken ,som vi trycker ner i mixen, är sorter som oftast lever i hav med saltvatten. Men självklart fungerar det med både hemma-odlade grönsaker samt fisk och skal djur från saltvattenshaven. Detta har vi ju prövat i decenier.

                    Just ägg skulle kunna innehålla proteiner som fiskarna inte kan bryta ner, är dock osäker på detta. Om det är så skulle ägg inte vara bättre än gelatin.
                    //Robert

                    Kommentar

                    • johnnie69
                      Användare
                      • February 2008
                      • 105

                      En liten fråga , kan inte så mycket om det här , är nybörjare med malawi , men kan man blanda i torkade gamarus räkor i mixen?

                      Kommentar

                      • agalychnis
                        NCS Medlem
                        • September 2004
                        • 195

                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Jag ger inte fiskarna enbart räkmix så för min del så har nog fiskarna täckt det mesta...

                        Jag ger nu:

                        NLS Therma A cichlid pellets 1mm
                        Tropical Malawi flingfoder
                        Räkmix
                        Jag ger inte heller bara räkmix, utan försöker mata med levande foder, när det är möjligt, som t.ex. mygglarver, dafnier och daggmask.
                        Numera finns det ju också många olika sorters fryst foder, t.ex. artemia, svarta mygglarver, cyclops, mysis m.m., som man kan mata med.
                        Mycket av detta passar ju inte till malawiciklider och troffar förstås, men till "allätare", kör jag detta.

                        Jag tror på att ge så naturligt foder som möjligt till fiskarna.
                        Alla är saliga i sin tro, och detta är min.

                        J-E
                        Senast redigerad av agalychnis; 11 April 2008, 12:57.

                        Kommentar

                        • johnnie69
                          Användare
                          • February 2008
                          • 105

                          är det någon som har provat att använda "snabbgelatin mix" , man blandar tydligen pulvret direkt i smeten då!!??

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Uppdatering räkmix...

                            Den första satsen jag gjorde med agar agar lyckades inte så bra, men jag förstod ganska snabbt anledningen. På paketet står det att agar agar klarar av att binda 100-150ggr så mycket vätska som mängden agar agar. Med tanke på att jag hade gjort 3kg så borde 42gr ha räckt bra, men seddu..nu kommer vi till det klockrena..för mig...jag var hemskt dålig på att beräkna vikten och tog hela grytan till vågen och fick se att det vägde 6kg istället för det beräknade 3kg!

                            Jag värmde upp den ofrysta räkmix som jag gjort tidigare på svag värme och tillsatte ytterliggare 42gr agar agar. Nu märkte jag skillnad i kanterna runt grytan efter en timme i kylskåpet...det blev fast och fint så då tog jag beslutet att frysa in räkmixen.

                            Logiken säger ju att man ska MINST ha täckning för att agar agar ska binda 100ggr sin egen vikt, men när det gäller räkmix får man faktiskt överdriva lite med agar agar för att det är skillnad på att binda vatten och att binda räkmix.

                            Nu har jag agar agar som ska klara av att binda 8,4kg..och jag gjorde en räkmix med vikten 6kg så det borde bli bra när det blivit fryst.

                            Återkommer...
                            ja stefan du gör ett jättejobb när det näringsfysologi.
                            Men när du gäller fiskar så är det helt oviktigt, fräga mig jag vet.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

                              Ursprungligen postat av slarvid
                              känns som många av recepten är det mycket djur i... trodde det skulle va mest grönt...???
                              Ja Slarvid, bara ditt namn får mig att rysa, och jag får väl hoppas att du inte läser gamla böcker och tror att det är en sanning,
                              och det att det är mycket djur, det funkar, ja välkommen i fiskvärlden, Janne

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • August 2002
                                • 8616

                                Vitlök?

                                Hej

                                På Ciklidstämman var det tal om vitlök och dess effekt mot parasiter.

                                Jag kör rutinmässigt med två klyftor per kilo räkmix. Det är säkert gott, men undrar om en så liten mängd har någon effekt. Vet nån hur mycket man skall ta i om man vill döda parasiter?
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...