Muuhahaha du är en rolig prick Nicklas!
Vilken räkmix använder ni?
Kollaps
X
-
-
500 g räkor med skal
500 g ärtor/morötter -mix
100 g förvälld spenat
1 burk musslor (ca 150 g?)
1-2 dl tropical algae wafers (innehåller bla mycket spirulina och binder mixen)
1 dl fodergranulat (ex Basslers, hjälper oxå till att binda mixen)
1 msk astaxanthin
1 msk askorbinsyra
Sen förändrar jag andelen grönt beroende av vilket fiskbestånd jag har/FredrikKommentar
-
-
Kommentar
-
Använd en effektiv frys och frys in i tunt lager, då spelar innehållet nästan ingen roll. Ju snabbare infrysningen sker ju tyngre blir mixen.
Lättast är att använda mix som är "ny". Ju mera frystorkad den är ju lättare är denDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Hej!
hej!
Jag gör ett eget hemmgjort foder med bla kycklinghjärta ett mycket bra och komplett foder,Mvh Ann-MariKommentar
-
Kommentar
-
-
-
Har laget rekemix til Malawi i tre år etter vanlig oppskrift i ciklidboken med reker,seifilet,erter og tilsetningsstoffer.
Jeg har et stort problem med at mixen løser seg opp nærmest som pulver/støv i vannet og forurenser fryktelig. Fiskene klarer jo heller ikke spise disse små partiklene. Hvordan tilbereder dere gelatin eller Agar Agar for å få det til og henge sammen?
Har prøvd både gelatin pulver, plater og Agar Agar fra helsekost.
Hvordan forer dere - frossen/tinet - større biter eller oppskåret.Kommentar
-
Med gelatin har jag gjort så att jag mixat ingredienserna tills smeten är helt slät, värmer den i mikron tills den är minst rumstempererad. Agarn smälter jag i lite vatten och mixar sen snabbt ihop alltsammans, och häller i fryspåsar. Jag plattar till fryspåsarna och får allt att stelna genom att lägga stora kylklampar på påsarna (vi har kylklampar som är nästan 30 cm i fyrkant), men man kan väl platta till påsarna med vadsomhelst. Sen fryser jag påsarna.
Jag plattar till dem för att det skall gå att bryta lös bitar av mixen vid matdags. Jag vet att andra gör så att de häller mixen i såna där plastfat man använder för att göra iskuber, men såna bitar blir för stora för mina akvarier.
Bitarna antingen släpper jag hela i akvariet, eller tinar i en kopp vatten och finfördelar genom att suga upp dem i en spruta.Kommentar
-
För att få mix med Favorit Gelantin-pulver att hålla ihop bättre bör den "sätta sig" långsamt. Jag tycker det blir helt ok om mixen härdar över natten i kylen.Portions-bitar skär jag till innan jag slänger in den i frysen."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Jag köper min räkmix hos kent på nols ciklidhobby, den är perfekt konsistens på. smutsar inte ner hela karet.Over and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
-
Det där med bindemedel har jag också funderat en del på. Har fått till bra räkmix en enda gång med hälsokost-agar, men de andra gångerna har det gått åt skogen. Vill inte använda gelatin eftersom det är från däggdjur. Har nu fått tips om att blanda i ett rått ägg per två kg mix, ska tydligen funka bättre än agar. Någon nämnde tidigare i tråden att polentagröt också funkar sammanhållande. Ska testa med båda ingredienserna nästa gång, så får vi se. Ägg och polenta har dessutom fördelen att de är betydligt billigare än agar och att det är mindre kludd med dem - bara ner med det i mixen.
Någon som har kommentarer, erfarenheter eller funderingar om det?
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar