Vilken räkmix använder ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 3111

    Ursprungligen postat av malawijanne
    ja jag kanske är en messersmith och jag kanske ha rätt när det gäller dom fiskarna jag har odlat, och Jag VET att det funkade med mina fiskarna som jag har matat med min räkmix i ca 20 år.
    Och det som ni håller på i forumet och ta förhastade slutsatser, att självkart så ska det vara ekologiskt odlade mat, och mycket vegetabiliskt.
    Nej jag går inte på det. Och som sagt jag var, jag kanske är en messersmith. Och det är jag faktiskt till att någon annan har bevisat motsatsen
    Exakt, du vet att det funkade för dina fiskar....men bara för dina eller har du krängt oxå? jag har absolut inga problem med att tro på dig om det. Men även andras räkmix kanske funkar för dem, min tex har funkat i 15år utan problem.. på mina och andras fiskar...jag har sålt en del oxå...

    men dissa inte andras försök att hitta sina egna recept, de kanske har helt andra fiskar än vad du har. Men även helt andra ideer som kanske är rent brillianta vad vet vi? låt dem testa så länge som vi gjort så kanske de oxå VET svaret.

    men det finns ingen sanning, alla kan faktiskt ha rätt ibland.....
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • mabbo
      Användare
      • August 2006
      • 61

      Ursprungligen postat av LN
      Ja jo men men men testar man inte så kommer man inte frammåt

      Därmed inte sagt att du gör någe tokigt, utan vi tänker helt enkelt olika.
      Hej! Jag har redan testat olika varianter av räkmix men varför ändra på något man är nöjd med om det riskerar fiskarnas hälsa? Jag är personligen lite allergisk mot pelletsmonster och plastleksaksfärgade ciklider.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        Ursprungligen postat av Mikael W
        Hej

        På Ciklidstämman var det tal om vitlök och dess effekt mot parasiter.

        Jag kör rutinmässigt med två klyftor per kilo räkmix. Det är säkert gott, men undrar om en så liten mängd har någon effekt. Vet nån hur mycket man skall ta i om man vill döda parasiter?
        Såvitt jag förstått så är vitlök mest förebyggande. Det borde ta kål på en del bakterier, men ska du slå ut "rubbet" får du kanske ha i så mycket vitlök att fisken inte äter fodret... Bättre att blanda i någon bakteriedödande medicin i så fall. Har sett räkmixrecept där man blandat i medicin mot Hexamitas. Jag tror dock att det inte är bra att köra det rutinmässigt, t ex med tanke på tolerans och sådant samt att många mediciner försvagar fisken.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • August 2002
          • 8616

          Ursprungligen postat av malawijanne
          Ja enligt min erfarenhet, så är det en skröna, det behövs absolut ingen vitlök, men det är klart vill du att din mix ska lukta vitlök, så är det upp till dig själv.
          En liten parentes Mikael det var proffsigt ditt tal på mässan fan, skrev jag mässa, jag menar självklart stämman.Janne
          Tack Janne. (Kul med uppmuntran, har alltid rampfeber när jag skall framträda inför större publik.)

          Beträffande vitlöken, nä, det är väl nog ett etablerat faktum att vitlök innehåller ämnen som tar kål på bakterier och parasiter. Men fungerar det i räkmix, och hur skall man dosera i så fall, det är frågan?
          Lukten (=doften) är inget problem, jag gillar ju vitlök.

          Håller helt med Patrik i att det är förkastligt att på rutin köra (egentlig) medicin i räkmixen.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            Ursprungligen postat av Malawe
            Helt oviktigt vill jag inte hålla med om, men om man siktar högt så når man iallafall en bit..och det är den där lilla biten utveckling man vill komma åt. Du har säkert utvecklats i din hobby från dag ett...provat en del saker..osv..för att sedan hitta det som du tror på. Jag betvivlar absolut inte din kunskap Janne eller dina erfarenheter..inte det minsta..men hela sanningen ligger tyvärr inte hos dig..även om en stor sanning kan finnas i dina kunskaper så finns det alltid något nytt att lära.

            Personligen så har jag ett intresse av att försöka hitta ett riktigt bra foder och en bra balans, men det är svårt och när bakslag kommer går man gärna tillbaka till ursprungsfördelningen och ursprungsingredienserna.

            Astaxanthin var helt oviktig för hobbyn för några år sedan..nu finns den i vart och vartannat foder från tillverkare, i vart och vartannat recept på räkmix..och inte enbart för dess färgförstärkande egenskaper utan även för dess nyttiga näringsämnen.
            Jag brukar inte vara så mycket för vetenskapliga studier, men i detta fallet så får jag väl fråga dig? Var någonstans har man hittat belägg för att dom nyttiga näringsämnena är bra för fisken, färgförstärkande håller jag med dig om.
            Jag körde i rätt så många år utan astaxhantin i min räkmix. och vad jag kommer ihåg så lekte mina fiskar lika bra då och dom var lika friska, men däremot så hade dom inte lika bra färg, så jag har inte märkt någon skillnad på fiskarnas välbefinnade. Med eller utan astaxanthin.Janne

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              Ursprungligen postat av cichlids4fun
              Exakt, du vet att det funkade för dina fiskar....men bara för dina eller har du krängt oxå? jag har absolut inga problem med att tro på dig om det. Men även andras räkmix kanske funkar för dem, min tex har funkat i 15år utan problem.. på mina och andras fiskar...jag har sålt en del oxå...

              men dissa inte andras försök att hitta sina egna recept, de kanske har helt andra fiskar än vad du har. Men även helt andra ideer som kanske är rent brillianta vad vet vi? låt dem testa så länge som vi gjort så kanske de oxå VET svaret.

              men det finns ingen sanning, alla kan faktiskt ha rätt ibland.....
              Jo jag har sålt en hel del räkmix till zooaffärer och privatkunder, och vad jag vet så har dom testat det på andra fiskar också. Och jag själv har haft min räkmix till att mata, tropheus, petrochromis VF som odlad, mbuna, diskus, auloncara, lethrinops, haplisar, viktoria, malar,sandlekare, leptosomer, snäcklekare, jullar och lamprologusar alla har fått min räkmix innehållande ca 70% hela räkor och dom har även varit så gamla att dom har blivit gula, absolut inga problem, men klart vill ni testa andra saker och säkert se till att era fiskar blir sjuka så är det upp till er.
              Och jag har inte fått några klagomål på min räkmix, däremot så har flera zooaffärer ringt och sagt att dom vill ha mer räkmix.
              Men jag har slutat att sälja räkmix nu, ( Det är kanske någon annan som vill ta över, för det finns säkert en marknad för det)Janne

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                ok, men vem avgör vilka svar som är de dumma då? eller har du facit och alltid rätt? kanske är en "messersmith"?

                hur eller hur välkommen åter janne.....
                Janne

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • January 2003
                  • 432

                  Du verkar då i.a.f. ha bestämda åsikter Janne, och du är rakt på sak -det gillar jag

                  50/50 (fördelning räkor och musslor i förhållande till grönt) på ett ungefär har jag kört i många år på Malawi, Viktoria och en massa andra ciklider, men fördelningen blir säkert lite olika (ofta mer kött) från gång till gång och jag tror inte på alltför "magert" foder...
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av LN
                    Bra Janne var ett tag orolig att du dragit ner på skrivandet på forumet.
                    Kul att du är tillbaka i gammal god stil

                    Jo du har rätt mabbo vi håller all på med hobby av olika anledningar.
                    Enkelhet kan vara det bästa men ja gillar att försöka utveckla min hobby. Därför testar ja olika saker fram o tillbaka. Så även med maten.
                    ---- Varför göra nått enkelt o halvbra när man kan göra nått mycket mera komplicerat och kanske kanske något bättre
                    Tack ska du ha Larry, jag har väl varit nere i en liten svacka.
                    Men samtidigt så tyckte jag att det fanns en del som hoppade på mig så fort jag skrev något och det var alltid samma personer.
                    Och jag tyckte väl att forumsvärdarna inte tog tag i det tillräckligt.
                    Men det är ju klart vi är ju bara en intresseförening för att hålla CIKLIDER.
                    Och forumsvärdarna gör det på en ideel basis, så man kan inte begära för mycket av dom,
                    och som sagt var vill man inte rätta in sig i ledet så är det bara att sluta skriva. Och det beslutet tog jag just då, men vi får väl se om jag finner lusten tillbaka och börjar skriva igen.( Men det finns säkert många som är glada att jag inte skriver längre, och det kan ju vara ett skäl till att börja skriva igen.Janne
                    Senast redigerad av malawijanne; 13 April 2008, 13:45.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      Ja jag får väl göra lite mer reklam för min räkmix.
                      Vi kan ta det med filtreringen och att som en del skriver att räkmixen smutsar och grumlar ner vattnet plus att det sätter igen filtrerna.
                      Jag har skrivit det förr att jag aldrig rengör mina filtermatter och det stämmer fortfarande, men nu har jag kört mina baljor med lösa innerfiler som extra backupp i baljorna i åtta månader utan att göra rent dom heller, det enda jag har gjort, bara bytt vatten hälften en gång i veckan inget salt och inga kemikalier tillsätter jag, så ibland när jag läser en del inlägg hur andra gör det svårt för sig, tänker jag, hur svårt kan man göra för sig. (Sorry Patrik, jag kunde inte hålla mig.) Förresten Patrik, ett jättebra föredrag om filtrering på stämman Janne.

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • November 2007
                        • 555

                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        ... Jag VET att det funkade med mina fiskarna som jag har matat med min räkmix i ca 20 år...
                        Janne, jag reagerar på din kommentar att det funkar bra. Även om det funkar innebär det det ju inte att det är det optimala. Det jag vill veta är hur kan jag på bästa sätt ge mina fiskar bästa förutsättningar? För att veta det behövs någon form av statistik ex. Hur många yngel kan du odla fram per fisk dvs hur fertila är de, hur lång livslängd har de genomstnittligt och generellt, hur ofta används mediciner eller kemikalier, hur känsliga är de för yttre förändringar ?

                        Mitt mål är att få friskare fiskar som lever längre, och jag tror på att vi utvecklar hobbyn tillsammans.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja jag får väl göra lite mer reklam för min räkmix.
                          Vi kan ta det med filtreringen och att som en del skriver att räkmixen smutsar och grumlar ner vattnet plus att det sätter igen filtrerna.
                          Jag har skrivit det förr att jag aldrig rengör mina filtermatter och det stämmer fortfarande, men nu har jag kört mina baljor med lösa innerfiler som extra backupp i baljorna i åtta månader utan att göra rent dom heller, det enda jag har gjort, bara bytt vatten hälften en gång i veckan inget salt och inga kemikalier tillsätter jag, så ibland när jag läser en del inlägg hur andra gör det svårt för sig, tänker jag, hur svårt kan man göra för sig. (Sorry Patrik, jag kunde inte hålla mig.) Förresten Patrik, ett jättebra föredrag om filtrering på stämman Janne.
                          Nu skummade jag igenom alla sidorna men kunde inte hitta något inlägg med vad din räkmix innehåller... känner du för att upplysa oss?!

                          Jag har bara gjort en sats och den blev nog lite dåligt mixad... kan vara lite stora bitar ibland. Men jag har en fundering som jag faktiskt satt och tänkte på när jag matade fiskarna förrut... Är det verkligen bra att ta mixen direkt ur frysen och stoppa ner till fiskarna... den är ju ungefär 35 grader kallare än vad fiskarna är...
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            Ursprungligen postat av Peter_A_F
                            Nu skummade jag igenom alla sidorna men kunde inte hitta något inlägg med vad din räkmix innehåller... känner du för att upplysa oss?!

                            Jag har bara gjort en sats och den blev nog lite dåligt mixad... kan vara lite stora bitar ibland. Men jag har en fundering som jag faktiskt satt och tänkte på när jag matade fiskarna förrut... Är det verkligen bra att ta mixen direkt ur frysen och stoppa ner till fiskarna... den är ju ungefär 35 grader kallare än vad fiskarna är...
                            Räkmixen innehåller ca 70 % hela räkor 30% ärtor 200gram gelatin till ca 15 kilo färdig räkmix. Och en matsked astaxanthin till ett kio färdig räkmix.
                            Och absolut inget annat.
                            Det enda jag värmer är gelatin som jag kokar upp i ca 2 dl vatten .
                            Sedan häller jag i den kokande gelatinet i den färdiga mixen.
                            Sedan packar jag det i plastpåsar, och efter det så stoppar jag det direkt in i frysen.Janne

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              Hur enkelt som helst och konstigare än så behöver det ju inte vara!

                              Vilka redskap använder du när du blandar ner 2dl gelatin i 15kg mixad räkmix?
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Jag brukar inte vara så mycket för vetenskapliga studier, men i detta fallet så får jag väl fråga dig? Var någonstans har man hittat belägg för att dom nyttiga näringsämnena är bra för fisken, färgförstärkande håller jag med dig om.
                                Jag körde i rätt så många år utan astaxhantin i min räkmix. och vad jag kommer ihåg så lekte mina fiskar lika bra då och dom var lika friska, men däremot så hade dom inte lika bra färg, så jag har inte märkt någon skillnad på fiskarnas välbefinnade. Med eller utan astaxanthin.Janne
                                Jag vill absolut inte påstå att jag är vidare vetenskaplig i mina studier för där tycker jag nog att det behövs mer ingående studier innan man kan kalla dom för "vetenskapliga"...samt att man själv behöver vara mer utbildad inom området än vad jag är. Jag är ju bara en novis i sammanhanget.

                                Det jag däremot vet är att de arter som äter alger som sin naturliga föda får i sig nyttiga vitaminer och mineraler via den födan normalt sett och att då ersätta detta med räkor och ärtor utan att tro sig förlora något på vägen lurar sig själv en hel del. Jag skulle vilja påstå att Spirulina och Astaxanthin tillskott täpper till brister i räkmixfodret när det gäller just vitaminer och mineraler tillsammans med andra viktiga spårämnen.

                                Jag har inte gjort en fullständig analys av näringsämnen i räkor och ärtor men hittade detta:

                                Räkor
                                NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
                                Energi 83,9 kcal
                                Protein 18,1 g
                                Fett 0,8 g
                                Mättade fettsyror 0,17 g
                                Kolhydrater 0,8 g
                                Fibrer 0 g
                                C-vitamin 1,5 mg
                                D-vitamin 0,5 mcg
                                Folat 7 mcg
                                Järn 1,6 mg
                                Zink 1,3 mg
                                Kalcium 63 mg

                                Gröna ärter frysta
                                NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
                                Energi 53,9 kcal
                                Protein 5,2 g
                                Fett 0,4 g
                                Mättade fettsyror 0,08 g
                                Kolhydrater 7,2 g
                                Fibrer 6,5 g
                                C-vitamin 20 mg
                                D-vitamin 0 mcg
                                Folat 53 mcg
                                Järn 1,5 mg
                                Zink 0,8 mg
                                Kalcium 20 mg

                                Spirulina


                                Astaxanthin (Naturose - som Cyanotech tyvärr slutat tillverka)


                                Jag varierar räkmix med bl a NLS och Tropical Malawi så här ger jag ett foder med brett spektra i näringsvärden och har med stor sannolikhet försett mina fiskar med de näringsämnen de behöver under sin uppväxt och levnadstid. Att ge räkmixen en stor del av de nödvändiga näringsvärdena ser jag inte som något fel då det är basfodret för fiskarna.
                                Senast redigerad av StefanL; 14 April 2008, 12:06.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...