SA Dvärgciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • September 2007
    • 890

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Det kan bli så när fiskarna är uppfödda med flingfoder. Släng i lite levande foder, så de får smak på annat än flingor.
    Det verkar som att flingfodret gjorde dem hungriga Efter flingfoder festen så äter de även fruset. Satte väl fart på deras magar
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

Kommentar

• Nicke SA
      NCS Medlem
      • January 2007
      • 290

En bild på min A. panduro-hona. Tyvärr har hon blivit singel men det ska jag ändra på när tillfälle ges. Bilden kan användas i artregistret om den duger.
      Mvh Niklas
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• claesl
        NCS Medlem
        • May 2005
        • 11

Här kommer bilder på två av mina dvärgciklider:
        Apistogramma cacatuoides (vildfångad)
        Apistogramma hongsloi II
        Senast redigerad av claesl; 24 March 2008, 21:43.

Kommentar

• c90368
          Användare
          • September 2007
          • 890

Ursprungligen postat av claesl
          Här kommer bilder på två av mina dvärgciklider:
          Apistogramma cactuoides (vildfångad)
          Gillar verkligen när det kommer vildfångat av arter som är väldigt hårt odlade!
          /Maths

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Härlig VF kakadua. Tycker inte de odlade är så snygga, men den där gillade jag skarpt. Var köpte du den?
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• c90368
              Användare
              • September 2007
              • 890

Finns det någon som känner till Ap pulchra?

Framförallt är det någon som har en bild på pulchra
              /Maths

Kommentar

• claesl
                NCS Medlem
                • May 2005
                • 11

Ursprungligen postat av Olorin
                Härlig VF kakadua. Tycker inte de odlade är så snygga, men den där gillade jag skarpt. Var köpte du den?
                Tack så mycket. Jag köpte den på Trop Akvariefiskimporten här i Göteborg.

Kommentar

• Pelle
                  Användare
                  • May 2002
                  • 387

Apisto IRL !

En av mina favorit arter filmad på plats i Venezuela! (Ap. Guttata)

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Pelle,
                    klart trevlig film! Vet att jag sett den förut, tillsammans med en del av de andra som dök upp på Youtube. Ger lite inspiration till biotopkar också, en bakgrund med massa levande smårötter och massa torv borde ge ungefär samma intryck.

Hilsen,

P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• c90368
                      Användare
                      • September 2007
                      • 890

Finns många trevliga filmer på Youtube.

Men de kan vara lite svårt att hitta dem, eftersom de är uppblandade med ganska många riktigt dåliga.
                      /Maths

Kommentar

• c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

Den här filmen är ganska bra.

Visar hur en Ap hona blockar ingången till sin grotta där hon har rom.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                        /Maths

Kommentar

• c90368
                          Användare
                          • September 2007
                          • 890

Upplevde något ganska fascinerade i min 180 liter burk det senaste dygnet.

Har fem stycken Schackbrädesciklider varav tre hannar och två honor. Den tredje hannen avslöjade sig som hanne för bara någon vecka sedan.

Nåväl, ett par har mutat in ena halvan av akvariet sedan några veckor. Deras revirhållande har blivit mer och mer markerat.

Nu råkade jag ut för en ruskig hosta och feber i veckan så att det blev liksom 100% bevakning på firrarna. Kunde då konstatera att den dominanta hannen blev mer och mer jävlig. Han jagade runt på allt som rörde sig i karet och då framförallt den hanne som var efter honom i rang.

Det liknade början till magsår både för den dominanta och den näst på tur. Dessutom hann han inte med att uppvakta sin hona eftersom han bara jagade runt hela tiden.

I detta kar simmar även två små Apistogramma trifasciata honor som står på tillväxt för att möta en hanne i mitt stora kar.

Men som det utvecklade sig så hämtade jag istället trifasciata hanne från stora karet och släppte i honom till honorna. Kan tillägga att det är en stursk herre som har stressat ihjäl fyra honor och som ständigt muckar med nijsseni hannen i stor karet.

Så vad händer, schackbrädes hanen kommer rusande och får helt plötsligt se en firre med fullt utspärrade fenor, visande hela bredsidan och piskande med bakfenan!

Hupp, hur gör jag nu, såg det ut som han tänkte. Han stannade åtminstone upp istället för att gå till direkt attack som han gjort mot alla andra fiskar. Men attack är bästa försvar, så han anföll och trifasciata hannen vek undan. Detta fortsatte under dagen, men trifasciata hanen vek inte undan mer än nödvändigt.

Det fanns naturligtvis ett ”färdigt” revir för trifasciata hanen med en Ap grotta att ta i besiktning.

När ljuset tändes dag två så stod mycket riktigt trifasciata hanen där, i det färdiga reviret.
                          När sedan Schack hannen kom på sin vanliga torpedrensings tur efter att ljuset tänts så ”såg” han inte trifasciata hannen! Han brydde sig inte om honom över huvud taget!

Senare på dagen när trifasciata hannen hade ”etablerat” sitt revir lite mer så fick även de jagade schackbrädes hannarna en fristad bakom hans revir.

Nu råder harmoni i karet! Den dominanta Schackbrädes hanen håller sig på sin halva av akvariet och uppvaktar sin hona. Trifasciata hanen håller på att försöka locka någon av honorna in i sin grotta. De ”överblivna” Schackbrädena får plats på trifasciata hannens planhalva utan att han misstycker.

Oj, det här blev långt. Men det blir det om man ska berätta en bra historia
                          /Maths

Kommentar

• Pelle
                            Användare
                            • May 2002
                            • 387

Ursprungligen postat av c90368
                            Upplevde något ganska fascinerade i min 180 liter burk det senaste dygnet.

Har fem stycken Schackbrädesciklider varav tre hannar och två honor. Den tredje hannen avslöjade sig som hanne för bara någon vecka sedan.

Nåväl, ett par har mutat in ena halvan av akvariet sedan några veckor. Deras revirhållande har blivit mer och mer markerat.

Nu råkade jag ut för en ruskig hosta och feber i veckan så att det blev liksom 100% bevakning på firrarna. Kunde då konstatera att den dominanta hannen blev mer och mer jävlig. Han jagade runt på allt som rörde sig i karet och då framförallt den hanne som var efter honom i rang.

Det liknade början till magsår både för den dominanta och den näst på tur. Dessutom hann han inte med att uppvakta sin hona eftersom han bara jagade runt hela tiden.

I detta kar simmar även två små Apistogramma trifasciata honor som står på tillväxt för att möta en hanne i mitt stora kar.

Men som det utvecklade sig så hämtade jag istället trifasciata hanne från stora karet och släppte i honom till honorna. Kan tillägga att det är en stursk herre som har stressat ihjäl fyra honor och som ständigt muckar med nijsseni hannen i stor karet.

Så vad händer, schackbrädes hanen kommer rusande och får helt plötsligt se en firre med fullt utspärrade fenor, visande hela bredsidan och piskande med bakfenan!

Hupp, hur gör jag nu, såg det ut som han tänkte. Han stannade åtminstone upp istället för att gå till direkt attack som han gjort mot alla andra fiskar. Men attack är bästa försvar, så han anföll och trifasciata hannen vek undan. Detta fortsatte under dagen, men trifasciata hanen vek inte undan mer än nödvändigt.

Det fanns naturligtvis ett ”färdigt” revir för trifasciata hanen med en Ap grotta att ta i besiktning.

När ljuset tändes dag två så stod mycket riktigt trifasciata hanen där, i det färdiga reviret.
                            När sedan Schack hannen kom på sin vanliga torpedrensings tur efter att ljuset tänts så ”såg” han inte trifasciata hannen! Han brydde sig inte om honom över huvud taget!

Senare på dagen när trifasciata hannen hade ”etablerat” sitt revir lite mer så fick även de jagade schackbrädes hannarna en fristad bakom hans revir.

Nu råder harmoni i karet! Den dominanta Schackbrädes hanen håller sig på sin halva av akvariet och uppvaktar sin hona. Trifasciata hanen håller på att försöka locka någon av honorna in i sin grotta. De ”överblivna” Schackbrädena får plats på trifasciata hannens planhalva utan att han misstycker.

Oj, det här blev långt. Men det blir det om man ska berätta en bra historia
                            Intressant! Lite av tjusningen med akvarier du beskriver. Man vet aldrig riktigt hur det blir när man förändrar något. Ibland, total besvikelse. Men ibland blir man riktigt positivt överraskad.

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

Pelle: Nu har jag läst Staecks artikel om borelli, och den innehåller en hel del intressant information om borellis utbredning och biotop, men ingenting alls som stöder hans antagande att eftersom de har nästan samma utbredningsområde rör det sig om en enda art.

Jag kan berätta att mina yellowhead-honor vägrade acceptera en opal-hane jag köpte åt dem, men omedelbart accepterade en yellowhead-hane. Det var i och för sig inte ett ordentligt parnings-preferens försök, och opal-hanen var betydligt mindre än yellowhead hanen, så frågan är om det säger något.

Det finns gott om antydningar att det ligger så till: de olika morferna har inte exakt samma utbredningsområde, det finns inga mellanformer, de färgstarkaste hanarna lever i områden där bägge morferna finns.

Jag skulle hemskt gärna göra ordentliga parningsförsök och se om honorna, som jag misstänker, när de får välja alltid väljer samma morf som de själva tillhör, men det är för svårt att få tag i borelli.

Kommentar

• Pelle
                                Användare
                                • May 2002
                                • 387

Hmm..du var svår att övertyga

Som nästa punkt tycker jag att du läser sidan 318 i Uwe Römers bok "cichlid atlas" på Mergus förlag.

I övrigt:

1. Staeck skriver i artikeln att färgformerna har SAMMA utbredningsområde.

2. Du kan aldrig göra ett odlingsförsök, eftersom du inte kan avgöra om honan bär gener för opal-färg eller yellow.
                                Honorna KAN inte skiljas åt mellan färgformerna. De ser likadana ut.

3. Det finns mellanformer också. Jag har själv sett det i en grupp av 10 vildfångade Borellis från Åleds, som jag köpte för några år sedan.
                                Jag köpte dem bara som VF Borellii. Men ett par hanar färgade ut som Opaler, medan ett par blev rena yellow heads, och någon blev mitt emellan.

Mvh/

Kommentar

Arbetssätt...