Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Uppdatering:
Hittat 15 yngel och de har lekt igen!
Lite orolig för hanen som bara fick en dag på sig att äta upp sig.
Så är det att ha en nymfoman till partner
J-EKommentar
-
Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Sparkar liv i tråden igen med en uppdatering!
Chokladguramina lever och frodas, men verkar ha kommit in i en viloperiod, då de ej har lekt på ett tag nu.
Har funderat på att prova fjärilsciklider också (och knyta ihop den här tråden ordentligt), men jag tycker det verkar svårt att hitta fina exemplar i butikerna.
Finns det vildfångade att få tag på? Var?
Har problem med att få mina otocinclus att överleva någon längre period. De lever och ser ut att vara i kanonform i några månader, sedan dör de bara
Har mjukt, surt (ph 6.0) vatten, 27 grader, rötter, mycket alger. Är det något de inte trivs med hos mig?
Förslag på någon annan bra mindre algätare?
/J-EKommentar
-
/magnusKommentar
-
Kommentar
-
Otos trivs inte för varmt, enligt min erfarenhet. Med "för varmt" menar jag över 25 grader. Det händer något med dem över 25 grader, och hux flux dör de. Verkligt granna fjärilar är svårt att få fatt i. Som nämnts kan Åleds vara värt ett försök. VF-fjärilar brukar dock inte vara särdeles färggranna, av det jag har sett. I form/fenor ligger de däremot hästlängder före broilersen.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Otos trivs inte för varmt, enligt min erfarenhet. Med "för varmt" menar jag över 25 grader. Det händer något med dem över 25 grader, och hux flux dör de. Verkligt granna fjärilar är svårt att få fatt i. Som nämnts kan Åleds vara värt ett försök. VF-fjärilar brukar dock inte vara särdeles färggranna, av det jag har sett. I form/fenor ligger de däremot hästlängder före broilersen.
Hilsen,
/P
Något förslag på annan bra mindre algätare? Ancistrus tycker jag blir lite för stor för mitt kar.
J-EKommentar
-
-
Kommentar
-
Ni är väl less på mig nu, men jag gjorde rensning bland växterna och ett lite större vattenbyte och då lekte Chokladguramina för första gången på 3-4 månader
Letar efter fina Fjärilsciklider samt Parotocinclus jumbo som jag blev sugen på, men har inte funnit några ännu.
Någon som har någon erfarenhet av Parotocinclus jumbo? Klarar de 27 grader t.ex.?
J-EKommentar
-
Hur gick det föresten med ditt Fjärilsciklid-projekt, Patrik?
/J-ESenast redigerad av agalychnis; 09 October 2009, 10:45.Kommentar
-
En uppdatering:
Har nu fått tag i sju halvvuxna Fjärilsciklider F1, så nu är väl cirkeln sluten enligt trådtiteln!
Föräldrardjuren är oerhört snygga och mina kommer dessutom från flera olika par, så förhoppningsvis kan jag från fram något/några obesläktade par så småningom.
Kör dem på 28 grader och ph 5,5. Kommer med rapporter hur det går framöver.
Har även provat fem st Pitbull pleco, Parotocinclus jumbo, med de klarade inte heller den höga tempen, utan dog efter hand och nu är ingen kvar. Det är väl kanske bara ancistrus som gäller, om man vill ha en bra algätare under "mina" förhållanden?
J-EKommentar
Kommentar