Hjälp! Tror de är sjuka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • engstedt
    Användare
    • June 2002
    • 78

    #46
    Kan tillägga att det verkar ha avstannat. 1 har dött och 2 individer håller sig lite i bakgrunden, men visar tendenser att vilja vara med de andra då och då, vilka är hur pigga som helst. Skönt.. Jag släckte akvariet också för att de skulle få lite mer lugn och ro, det sänkte tempen från 29.5 till 27,5, vilket jag också tror är bra för dem i detta tillstånd! Ska jag vänta 3 dagar innan vattenbyte som det står på förpackningen till bactopuret, eller upp till en vecka, som jag läste någonstans här på forumet innan jag tillsätter Nitrivec?

    Mvh Olof
    _______________________
    400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

    Kommentar

    • engstedt
      Användare
      • June 2002
      • 78

      #47
      Ursprungligen postat av ozric
      Foder till Tropheus SKA vara svårsmält, och jag tycker att Tropicals spirulina-flingor funkar super på troffarnas magar. Dock är det löjligt mkt spirulina i så jag avböjer av den anledningen.
      Ok, jag håller på och lär mig mer och mer hela tiden om Tropheus. Skönt att du säger att Tropicals fungerar bra för Troffar. Tycker mig redan kan se skillnaden i piggare fiskar nu med det fodret jämfört med räkmixen. Så mycket Spirulina är det väl inte i?
      _______________________
      400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #48
        Ursprungligen postat av engstedt
        Ok, jag håller på och lär mig mer och mer hela tiden om Tropheus. Skönt att du säger att Tropicals fungerar bra för Troffar. Tycker mig redan kan se skillnaden i piggare fiskar nu med det fodret jämfört med räkmixen. Så mycket Spirulina är det väl inte i?
        36 procent skriver dom... frågan är ju hur dom kommit fram till det. Skulle det innhålle 36procent rent spirulina borde priset vara på en helt annan nivå.
        Fisken kan inte ens tillgodogöra sig så mycket spirulina.

        Sedan angående proteiner så skriver dom ett procent värde, men i spirulina foder så är det ju inte så mycket animaliska proteiner som i tex ett basfoder.
        Senast redigerad av deelay; 30 July 2008, 20:16.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • engstedt
          Användare
          • June 2002
          • 78

          #49
          Ok, kollade på förpackningen nu. Tror det är ett reklamtrick med stor 36 % symbol på framsidan.. Sedan i innehållsförteckningen står det ju "alger (inkl. Spirulina platensis min 36 %). Dvs av de algerna som är i maten, är det minst 36 % spirulina alger. Kan vara så måhända?
          _______________________
          400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #50
            Ursprungligen postat av engstedt
            Ok, kollade på förpackningen nu. Tror det är ett reklamtrick med stor 36 % symbol på framsidan.. Sedan i innehållsförteckningen står det ju "alger (inkl. Spirulina platensis min 36 %). Dvs av de algerna som är i maten, är det minst 36 % spirulina alger. Kan vara så måhända?
            Det e en bra fråga. Inte fasiken innehåller det 36 procent spirulina iaf, den saken e säker. Maila dom och fråga =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • December 2005
              • 1295

              #51
              Här har du länken om medicinering. www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55347.

              Glöm inte att helt mörklägga karet med en filt ex. för att dämpa stressen hos fiskarna i 3 dagar. Ett bra knep.

              Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                #52
                inte ens vissa spirulinapulver innehåller så mycket spirulina, det är då ett algmjöl med en viss del ren spirulina, jag tror att tropicals innehåller 36% algmjöl.........sen skule jag tro att det algmjölet kanske innehåller 5-10% spirulina som max, vilket borde bli ca 1,5-3% spirulina i flingorna, vilket iof är rätt mycket det med........

                läste nåt om det där på nån sida nånstans som jag inte hittar igen
                Senast redigerad av cichlids4fun; 31 July 2008, 02:23.
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • engstedt
                  Användare
                  • June 2002
                  • 78

                  #53
                  Kan rapportera att mina fiskar nu är helt friska, har kvar 21 av 30, vilket jag får vara nöjd med!

                  Jag körde en medicinering av Bactopur först och det var samma problem fortfarande. När jag provade andra rundan hade jag fått tag på Flagyl, och detta verkade fungerade bra tillsammans med Bactopur. Hade karet mörklagt i 10 dagar för att lugna ner fiskarna samt även inte bryta ner medicinen som jag läst någonstans.

                  Flagyl gick bra att få utskrivet av veterinär på telefon (Djursjukhuset, Kalmar). Kostade mindre än 100 kr iaf, och Flagylen i piller-form gick på 60-70 kr på apoteket.

                  Mvh Olof
                  _______________________
                  400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...