Hjälp! Tror de är sjuka!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

Ursprungligen postat av TastY84
    Kom hem idag. Varit borta sen i torsdags, gav dem en dos innan jag stack av aquamore och flagyl. Kom hem och hitta 5 st döda. Har gjort vattenbye och fyllt på med salt och ny dos av flagyl och aquamore.

9 st av 30 borta . Sen fan inte bra ut detta.
    Kan bara säga att jag tror du e på rätt väg, hur ser dom anndra ut? Äter dom vid matning eller du provade inte inann vattenbytet??
    Hur ser dom ut annars???
    Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• faltaren
      Användare
      • September 2006
      • 341

Tja! De andra ser ok ut, inga tjocka magar. Där är någon som har lite vit avföring kvar som hänger ut. Några gömmer sig, vet inte om det är för att de mår dåligt eller vad, men de visar inga andra symtom.

De fick mat i torsdags, då åt många, gav dem flingor, såna för växtätare.

De fick ingen mat idag, tänkte de får vänta tills på onsdag.

Läste även att nifurpirinol avaktiveras av starkt ljus, kanske förkortar verkningstiden att ha ljudet tänt? Eller det förstör med att släcka?

Vill verkligen inte förlora fler nu, är så man vill slänga ut karet och bara skita i det.

Kommentar

• Oden70
        Användare
        • January 2007
        • 869

har inte släckt ner i mina kar när det hänt men det e kanske inte fel... Kan inte uttala mig om det....
        Att du vill slänga ut karet,,,,,,, vad skall jag säga..... JO!!!!! Välkommen till troffe träsket!!
        Se det så här, hyfsat billig fisk du köpt så det e inte så farligt ÄVEN om det e skittråkigt... Vet folk som förlorat grupper på 30-35 fiskar som varigt vf djur för 300:- stycket... det tråkigaste jag varigt med om e en som blev av med en SUPER grupp Musanga och DET VAR DYRT......
        Så se detta som en lärosak...
        Första gången jag hade troffar så slutade det i katastrof...
        En grupp vuxna Ilangi och vuxna Bembor gick åt helskotta.. Sa -ALDRIG mer TROFFAR....... Men det blev inte så utan det tog ett tag sedan startadejag igen och har ca 8a grupper nu, men jag håller på att trappa ner pga att vi fått tvillingar...
        det e bara att bita ihopa och hoppas det snart stoppar i karet...
        Kör en runda medesin till och sedan vattenbyte och sedan bara en omgång flagyl så hoppas jag det e klart sedan.....Lycka till
        Senast redigerad av Oden70; 24 March 2008, 23:24.
        Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• faltaren
          Användare
          • September 2006
          • 341

Usch ja, ja det är väl tillfälligt man känner så. Ja jag körde i bara flagyl idag. Imorgon tänkte jag prova mata lite med med flinogr, sen vattenbyte och i med allt annat igen. Fan om det inte funkar, några har lite rester av vit avföring kvar. och två små hänger upp ett par cm under ytan i hörnan, inte bra. Men de har inga andra symtom så jag hoppas de återhämtar sig.

Usch ja det låter som en förmögenhet, DET måste varit knäckande. Men jag är fattig student. Lagt 3500 nu på fiskar och medicin. Fiskar för 2000 lever iaf forfarande men orolig för de 2 små, kan vara så att de går med. Ska iaf köpa ett lite kar som ajg kan ha som karantänsakvarium. Sen göra så som du sa med intensivbad med medicin.
          Vad hete den?
          Senast redigerad av faltaren; 25 March 2008, 13:32.

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Ljuset bör va släckt vid medicinering!
            Jag hade för ngra år sedan problem med en VF Troffe-grupp,där de en eft en svullnade å dog i ett jämt tempo. Gav i tidigt stadie salt,Nifurpirinol och med typ dubbel dos Flagyl men det hjälpte föga! Tills jag fick tips om kristalliserad Metronidazole (från SeaChem,ring Lagret). Såg förbättring typ dagen efter, vilket var skönt för jag va nära att skita i allt ihopa då, vill jag minnas.... Ännu en fördel med denna medicin e att du kan spetsa mixen du matar med. Och för att minska smittospridningen , ta bort fisk som redan har svullnat och/eller flämtar hårt. Enligt mig e dessa redan dödsdömda. Hoppas det löser sig!!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• faltaren
              Användare
              • September 2006
              • 341

Okaj, ja för jag tycker inte det händer så mycket. Lagret? Minns du vad medicinen heter? Får se om de kan beställa här annars. Finns på nätet kankse?
              Senast redigerad av faltaren; 25 March 2008, 16:04.

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

Metronidazole, SeaChem som tillverkar, Akvarielagret skickar på given signal. ca 250 spänn för ett rör om jag inte minns helt fel.
                c",)

Kommentar

• faltaren
                  Användare
                  • September 2006
                  • 341

Ok, ska ta och slå en pling till dem imorgon. För det andra verkar fan inte hjälpa.

Tack för tipset.

Kommentar

• Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

Ursprungligen postat av TastY84
                    Kom hem idag. Varit borta sen i torsdags, gav dem en dos innan jag stack av aquamore och flagyl. Kom hem och hitta 5 st döda. Har gjort vattenbye och fyllt på med salt och ny dos av flagyl och aquamore.

9 st av 30 borta . Sen fan inte bra ut detta.
                    På troffar som har magproblem så har jag märkt att NLS (Thera A)är som smör för tarmen och krånglar en fisk så är NLS bästa sättet för att få igång en grupp på. Det är en granulat som är 1mm stor och en dos på 1tsk om dagen skulle räcka till de du har nu. Göran som skriver en del på forumet hade liknande problem som du med sina regnbågar men efter att han enbart körde med NLS så försvann alla symptom på sjuka och de blev friska o krya på ett par dagar. En liten burk på 150 gramm skulle ju räcka ett par månader för dig.
                    här har du en länk på var du kan köpa maten. Den är ganska dyr men väldigt dryg och ett suvuränt foder så värt var enda öre i min mening.
                    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• faltaren
                      Användare
                      • September 2006
                      • 341

Hej hej! Ja just nu är jag desperat så jag provar allt. Ska ta och beställa och se om det funkar.

Kommentar

• cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

Ursprungligen postat av ozric
                        Metronidazole, SeaChem som tillverkar, Akvarielagret skickar på given signal. ca 250 spänn för ett rör om jag inte minns helt fel.
                        Tja.

du vet inte vad det är för behandlingsintervall på detta.

har medicinerat enligt text på röret idag, men ska jag medicinera fler gånger och då alternativt byta vatten imellan?
                        Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• engstedt
                          Användare
                          • June 2002
                          • 78

Hej! Har ungefär samma symptom på 4-5 st av min nya grupp Tropheus Duboisi (30 st). Fick rådet av min lokala butik att inte mata med räkmix så mycket, speciellt inte nu när de är nya vid mitt kar och dess bakterieflora. Han rekommenderade ett flingfoder som är mer lättsmält och innehåller mindre protein, såsom Tropicals spirulinafoder. Gjorde ett vattenbyte och la ner 8 st tabletter Bactopur för att göra en nystart av bakteriefloran. Övervägde ett starkare medel men vågade inte riktigt göra det. Körde även med ektozonsalt istället för mitt vanliga salt som jag använder. Får se hur det här utvecklar sig nu under veckan. Mvh Olof

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av engstedt
                            Hej! Har ungefär samma symptom på 4-5 st av min nya grupp Tropheus Duboisi (30 st). Fick rådet av min lokala butik att inte mata med räkmix så mycket, speciellt inte nu när de är nya vid mitt kar och dess bakterieflora. Han rekommenderade ett flingfoder som är mer lättsmält och innehåller mindre protein, såsom Tropicals spirulinafoder. Gjorde ett vattenbyte och la ner 8 st tabletter Bactopur för att göra en nystart av bakteriefloran. Övervägde ett starkare medel men vågade inte riktigt göra det. Körde även med ektozonsalt istället för mitt vanliga salt som jag använder. Får se hur det här utvecklar sig nu under veckan. Mvh Olof
                            Mindre protein? Det är ju extremt mycket protein i det fodret.

Kommentar

• engstedt
                              Användare
                              • June 2002
                              • 78

Ursprungligen postat av endymion
                              Mindre protein? Det är ju extremt mycket protein i det fodret.
                              Det var det jag uppfattade, kan ha missuppfattat. Ser på burken nu att du har helt rätt, väldigt mycket protein i det här Spirulina-fodret. Kan tänka mig dock att flingfoder kan vara mer lättsmält än räkmix, och bättre när fiskarna bekantar sig med ett nytt akvarie och dess bakterier.

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Foder till Tropheus SKA vara svårsmält, och jag tycker att Tropicals spirulina-flingor funkar super på troffarnas magar. Dock är det löjligt mkt spirulina i så jag avböjer av den anledningen.
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...